Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului propune realizarea unei Reţele Naţionale de Trasee Cicloturistice Marcate din România (RNTCMR), proiectarea, construcţia şi întreţinerea ei urmând să fie finanţată din fonduri publice sau private, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern lansat, luni, în dezbatere interministerială.
Reţeaua Naţională va fi formată din totalitatea căilor terestre de comunicaţie din România marcate specific şi omologate pentru circulaţia cu bicicleta în scop turistic.
Ciclotraseele vor fi clasificate după criteriul extensiei geografice în trei ranguri - naţionale, regionale şi locale. După criteriul tipului de cale de comunicaţie utilizată vor fi clasificate în două tipuri - de şosea şi de munte, iar după nivelul de dificultate, în patru grade - lejer, mediu, dificil şi expert.
Potrivit sursei citate, ciclotraseele de munte de rang naţional şi regional trebuie să fie tehnic accesibile şi bicicletelor de munte încărcate cu bagaje, pe timp umed. Forma ciclotraseelor poate fi de două stiluri - liniar sau circuit. Ciclotraseele naţionale sunt de tip liniar, iar cele regionale şi locale de tip circuit. Fiecărui ciclotraseu i se va atribui convenţional un sens. Marcarea şi parcurgerea se vor realiza însă pentru ambele sensuri de mers, cu excepţia unor ciclotrasee de munte locale de grad 'expert' care pot fi cu sens unic ca mod de marcare şi ca admisibilitate la parcurgere.
Proiectarea, marcarea, monitorizarea şi întreţinerea ciclotraseelor se finanţează din bugetele locale ale judeţelor, precum şi din alte fonduri publice sau private, interne sau externe, menţionează proiectul de act normativ.
Traseele se vor desfăşura pe piste de biciclete, drumuri verzi şi alte căi de comunicaţie specifice bicicletelor, dar şi, în mod tranzitoriu, pe o durată de trei ani de la intrarea în vigoare a hotărârii, şi pe secţiuni de drumuri publice cu trafic motorizat redus, până la amenajarea pe relaţia respectivă de piste de biciclete, drumuri verzi sau alte căi de comunicaţie specifice.
Pentru implementarea proiectului se vor organiza comisii judeţene de ciclotrasee pe lângă consiliile judeţene. Comisiile vor fi structuri fără personalitate juridică, formate din reprezentanţi ai autorităţilor, instituţiilor, organizaţiilor şi operatorilor economici interesaţi. Realizarea traseelor sau modificarea lor va fi avizată de către comisiile judeţene şi aprobată de către autoritatea publică centrală în domeniul turismului.
„Crearea reţelei naţionale va permite României să negocieze de pe poziţii solide reconfigurarea în zona Europei de Sud-Est a structurii reţelei europene EuroVelo şi a diverselor trasee cicloturistice internaţionale”, este precizat în proiect.
Executarea lucrărilor de marcare şi întreţinere a marcajelor cicloturistice fără autorizaţie, neorganizarea comisiilor judeţene sau neefectuarea lucrărilor necesare de monitorizare, amenajare şi întreţinere a ciclotraseelor vor fi considerate contravenţii şi vor fi sancţionate cu amenzi de la 4.000 lei la 20.000 lei.