Tarifele reglementate la electricitate vor fi eliminate în şase etape pentru consumatorii industriali şi în zece etape pentru consumatorii casnici, Guvernul urmând însă să elimine începând cu anul viitor şi tariful social care protejează încă familiile sărace de facturi ridicate la energia electrică.
Consumatorii casnici consideraţi vulnerabili odată cu liberalizarea tarifelor, care vor fi în situaţia de a nu-şi putea achita facturile, vor fi împărţiţi în trei categorii, raportat la veniturile familiei, iar tariful social va fi eliminat tot în trei trepte, în intervalul 2013-2015, relevă un document oficial. În cazul clienţilor casnici, eliminarea tarifelor reglementate la electricitate, mai mici faţă de piaţa concurenţială, va începe în iulie 2013, cu un procentaj de 10%, şi va continua în acelaşi ritm, în două etape semestriale, din 2014.
"Scenariul a fost discutat cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional, Uniunii Europene şi Băncii Mondiale la ultima misiune a acestora, din luna ianuarie 2012. În cadrul acestui scenariu s-a optat pentru introducerea obligativităţii pentru furnizorii care practică tarife reglementate să achiziţioneze o anumită pondere din energia electrică furnizată consumatorilor de pe piaţa concurenţială, pondere care va creşte progresiv conform calendarului propus. Concomitent, în factura tuturor consumatorilor care beneficiază încă de tarife reglementate se va introduce o componentă tarifară care să reflecte costul unitar de energie electrică din piaţa concurenţială", se arată în document.
Astfel, ponderea din energia electrică furnizată consumatorilor casnici de pe piaţa concurenţială va creşte la 10% în iulie 2013, la 20% în ianuarie 2014, la 30% în iulie 2014, la 40% în ianuarie 2015, la 50% în iulie 2015, la 60% în ianuarie 2016, la 70% în iulie 2016, la 80% în ianuarie 2017, la 90% în iulie 2017 şi la 100% în decembrie 2017. În cazul consumatorilor industriali, această pondere va creşte într-un ritm mai rapid, respectiv la 15% încă din septembrie 2012, la 30% din ianuarie 2013, la 45% din aprilie 2013, la 65% din iulie 2013, la 85% din septembrie 2013 şi la 100% din ianuarie 2014.
Executivul consideră că acest scenariu reduce riscul financiar al furnizorului, având în vedere posibilitatea de actualizare trimestrială a componentei tarifare reflectând costul achiziţiei energiei electrice în sistem concurenţial, permite implementarea graduală a preţurilor concurenţiale pentru fiecare tip de consumator, evitând "creşteri bruşte şi semnificative" ale preţurilor la consumatorii finali de energie electrică şi nu provoacă şocuri de creştere a preţurilor pe piaţa angro de electricitate. În acelaşi timp, Guvernul arată că acest scenariu permite controlul procesului, fiind posibilă "oprirea, suspendarea, încetarea sau revenirea la o etapă anterioară" dacă efectele la consumatorul final indică "afectarea gravă a suportării valorii facturilor" sau sunt produse distorsiuni necontrolate pe piaţa angro de energie electrică.
Tariful social pentru consumatorii vulnerabili va fi eliminat încă de la începutul anului viitor pentru persoanele şi familiile care vor fi încadrate în prima tranşă de venit, în timp ce familiile din a doua tranşă de venit vor mai fi protejate doar un an, până în ianuarie 2014, prin acest tarif social. Procesul va fi încheiat în ianuarie 2015, când tariful social va fi eliminat şi pentru celelalte familii vulnerabile. În urma eliminării tarifului social, statul va acorda ajutoare financiare, dar acest ajutor va fi acordat numai persoanelor sau familiilor cu un venit net mediu lunar mai mic sau egal cu salariul minim pe economie.
Salariul minim pe economie este 700 de lei pe lună.
În România sunt 8,36 milioane de consumatori casnici de electricitate şi gaze naturale, iar numărul consumatorilor vulnerabili este estimat între 1,15 milioane şi 1,4 milioane de clienţi (14-17% din total ), astfel că între 6,9 şi 7,2 milioane de consumatori ar urma să suporte majorările de preţ. Categoriile de consumatori consideraţi vulnerabili şi modalităţile de protejare a acestora vor fi stabilite până la sfârşitul lunii aprilie.
Alte măsuri avute în vedere de Guvern sunt revizuirea în acest an a Codului comercial al pieţei angro de energie electrică, revizuirea tot în acest an a contractelor cadru de furnizare la consumatorii finali, finalizarea până în iunie 2013 a acţiunilor de cuplare a pieţei cu cele din Ungaria, Cehia şi Slovacia.
Preţurile plătite de populaţie sunt reglementate în prezent de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), din considerente de protecţie socială, dar Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional au cerut Guvernului să liberalizeze preţurile, pentru a le aduce la nivelul din blocul comunitar.
Anul viitor va începe şi liberalizarea preţului la gazele furnizate populaţiei.
Guvernul analizează şi un set de facilităţi nefiscale, precum interzicerea deconectării de la alimentarea cu gaze şi electricitate, verificarea anuală gratuită a contoarelor, aplicarea unor programe de reducere a consumurilor prin distribuirea de mijloace de iluminat şi alte echipamente electrocasnice cu consum scăzut de electricitate sau construcţia de reţele "inteligente" de gestiune şi contorizare a consumului de energie. Totodată, furnizorii ar putea fi obligaţi să trateze cu prioritate reclamaţiile venite de la consumatorii vulnerabili, să le acorde asistenţă la interpretarea facturilor sau să le deconteze factura în numerar la domiciliu. Măsurile de protecţie socială şi criteriile de eligibilitate urmează să fie stabilite prin legi speciale, iar facilităţile pe care aceşti consumatori le vor primi vor fi elaborate de ANRE.
Consumatorii casnici consideraţi vulnerabili odată cu liberalizarea tarifelor, care vor fi în situaţia de a nu-şi putea achita facturile, vor fi împărţiţi în trei categorii, raportat la veniturile familiei, iar tariful social va fi eliminat tot în trei trepte, în intervalul 2013-2015, relevă un document oficial. În cazul clienţilor casnici, eliminarea tarifelor reglementate la electricitate, mai mici faţă de piaţa concurenţială, va începe în iulie 2013, cu un procentaj de 10%, şi va continua în acelaşi ritm, în două etape semestriale, din 2014.
"Scenariul a fost discutat cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional, Uniunii Europene şi Băncii Mondiale la ultima misiune a acestora, din luna ianuarie 2012. În cadrul acestui scenariu s-a optat pentru introducerea obligativităţii pentru furnizorii care practică tarife reglementate să achiziţioneze o anumită pondere din energia electrică furnizată consumatorilor de pe piaţa concurenţială, pondere care va creşte progresiv conform calendarului propus. Concomitent, în factura tuturor consumatorilor care beneficiază încă de tarife reglementate se va introduce o componentă tarifară care să reflecte costul unitar de energie electrică din piaţa concurenţială", se arată în document.
Astfel, ponderea din energia electrică furnizată consumatorilor casnici de pe piaţa concurenţială va creşte la 10% în iulie 2013, la 20% în ianuarie 2014, la 30% în iulie 2014, la 40% în ianuarie 2015, la 50% în iulie 2015, la 60% în ianuarie 2016, la 70% în iulie 2016, la 80% în ianuarie 2017, la 90% în iulie 2017 şi la 100% în decembrie 2017. În cazul consumatorilor industriali, această pondere va creşte într-un ritm mai rapid, respectiv la 15% încă din septembrie 2012, la 30% din ianuarie 2013, la 45% din aprilie 2013, la 65% din iulie 2013, la 85% din septembrie 2013 şi la 100% din ianuarie 2014.
Executivul consideră că acest scenariu reduce riscul financiar al furnizorului, având în vedere posibilitatea de actualizare trimestrială a componentei tarifare reflectând costul achiziţiei energiei electrice în sistem concurenţial, permite implementarea graduală a preţurilor concurenţiale pentru fiecare tip de consumator, evitând "creşteri bruşte şi semnificative" ale preţurilor la consumatorii finali de energie electrică şi nu provoacă şocuri de creştere a preţurilor pe piaţa angro de electricitate. În acelaşi timp, Guvernul arată că acest scenariu permite controlul procesului, fiind posibilă "oprirea, suspendarea, încetarea sau revenirea la o etapă anterioară" dacă efectele la consumatorul final indică "afectarea gravă a suportării valorii facturilor" sau sunt produse distorsiuni necontrolate pe piaţa angro de energie electrică.
Tariful social pentru consumatorii vulnerabili va fi eliminat încă de la începutul anului viitor pentru persoanele şi familiile care vor fi încadrate în prima tranşă de venit, în timp ce familiile din a doua tranşă de venit vor mai fi protejate doar un an, până în ianuarie 2014, prin acest tarif social. Procesul va fi încheiat în ianuarie 2015, când tariful social va fi eliminat şi pentru celelalte familii vulnerabile. În urma eliminării tarifului social, statul va acorda ajutoare financiare, dar acest ajutor va fi acordat numai persoanelor sau familiilor cu un venit net mediu lunar mai mic sau egal cu salariul minim pe economie.
Salariul minim pe economie este 700 de lei pe lună.
În România sunt 8,36 milioane de consumatori casnici de electricitate şi gaze naturale, iar numărul consumatorilor vulnerabili este estimat între 1,15 milioane şi 1,4 milioane de clienţi (14-17% din total ), astfel că între 6,9 şi 7,2 milioane de consumatori ar urma să suporte majorările de preţ. Categoriile de consumatori consideraţi vulnerabili şi modalităţile de protejare a acestora vor fi stabilite până la sfârşitul lunii aprilie.
Alte măsuri avute în vedere de Guvern sunt revizuirea în acest an a Codului comercial al pieţei angro de energie electrică, revizuirea tot în acest an a contractelor cadru de furnizare la consumatorii finali, finalizarea până în iunie 2013 a acţiunilor de cuplare a pieţei cu cele din Ungaria, Cehia şi Slovacia.
Preţurile plătite de populaţie sunt reglementate în prezent de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), din considerente de protecţie socială, dar Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional au cerut Guvernului să liberalizeze preţurile, pentru a le aduce la nivelul din blocul comunitar.
Anul viitor va începe şi liberalizarea preţului la gazele furnizate populaţiei.
Guvernul analizează şi un set de facilităţi nefiscale, precum interzicerea deconectării de la alimentarea cu gaze şi electricitate, verificarea anuală gratuită a contoarelor, aplicarea unor programe de reducere a consumurilor prin distribuirea de mijloace de iluminat şi alte echipamente electrocasnice cu consum scăzut de electricitate sau construcţia de reţele "inteligente" de gestiune şi contorizare a consumului de energie. Totodată, furnizorii ar putea fi obligaţi să trateze cu prioritate reclamaţiile venite de la consumatorii vulnerabili, să le acorde asistenţă la interpretarea facturilor sau să le deconteze factura în numerar la domiciliu. Măsurile de protecţie socială şi criteriile de eligibilitate urmează să fie stabilite prin legi speciale, iar facilităţile pe care aceşti consumatori le vor primi vor fi elaborate de ANRE.