După ce proprietarul Cadbury a anunţat că va închide fabrica de ciocolată din oraşul neozeelandez Dunedin, o campanie la nivel naţional pentru salvarea fabricii a dus la strângerea a peste 4,7 milioane de dolari neozeelandezi (3,39 milioane de dolari americani) într-o singură săptămână, relatează recent DPA.
Pentru a împiedica mutarea fabricii în Australia, cetăţenii obişnuiţi s-au alăturat unei campanii pentru cumpărarea unităţii care produce o serie de dulciuri foarte populare în Noua Zeelandă.
Anterior în cursul acestui an, proprietarul Cadbury, gigantul Mondelez (fost Kraft) a anunţat că va închide fabrica de ciocolată din Dunedin care produce branduri precum Jaffa, Pineapple Lump sau batoanele de ciocolată Buzz şi Pinky. Anunţul a provocat indignare, întocmirea unei petiţii publice, adunări de protest şi chiar apeluri la boicotarea tuturor produselor Cadbury.
Decizia de a muta producţia în Australia nu doar că ar pune capăt unei tradiţii de 150 de ani în oraşul din sudul Noii Zeelande şi ar provoca pierderea a 350 de slujbe, dar ar însemna şi sfârşitul pentru producţia locală a unora dintre bomboanele de ciocolată favorite ale neozeelandezilor.
"Fabrica de ciocolată a fost o parte integrantă a industriei din Dunedin de când cei mai mulţi dintre noi îşi pot aduce aminte", a declarat consilierul local Jim O'Malley, fan declarat al Pineapple Lump.
"Mirosul, muncitorii, popularitatea turistică, faptul că Cadbury era un exportator cu sediul la Dunedin sunt toate motive pentru care suntem atât de pasionaţi să o luăm înapoi", a spus el.
Totuşi, întrucât proprietarii susţin că în jur de 70% din produsele fabricate în Noua Zeelandă sunt exportate, în principal în Australia, unitatea este prea scumpă pentru a rămâne în funcţiune. În pofida semnelor locale de solidaritate, Cadbury şi-a menţinut decizia de a opri producţia. Compania a aruncat însă un colac de salvare localnicilor din Dunedin săptămâna trecută, când a cerut ca eventualele entităţi interesate în fabricarea unor produse reprezentative la nivel local să anunţe acest lucru.
O'Malley a înfiinţat rapid Dunedin Manufacturing Holdings, un grup de voluntari care au încercat să adune capital prin crowdfunding pentru păstrarea fabricii în Dunedin.
Deşi a nevoie de 20 de milioane de dolari pentru a cumpăra construcţia şi a relansa producţia în interiorul fabricii Cadbury existente, el şi-a propus un obiectiv iniţial de 5 milioane de dolari neozeelandezi pentru a atrage sprijinul comunităţii pentru strângerea de fonduri.
Peste ceva timp, el se apropie deja de această ţintă, mii de susţinători s-au angajat să investească 4,7 milioane de dolari neozeelandezi. Visul de a deţine o bucată din fabrica de ciocolată i-a atras însă chiar şi pe străini. "Mai multe ţări sunt reprezentate printre cei care au venit cu bani", a spus O'Malley.
Deşi cei mai mulţi dintre cei interesaţi sunt din Noua Zeelandă, urmaţi de cei din Australia, există şi investitori din Zurich, Berlin, Seul, Manila, Singapore şi multe state americane.
Cei mai mulţi au venit cu sume între 1 şi 1.000 de dolari, dar au fost şi angajamente de peste 100.000 de dolari. Banii nu reprezintă donaţii, ci investiţii în noua companie. "Facem apel la public să investească într-o companie care va fi deţinută de oameni", au precizat organizatorii.
"Anticipăm că va fi o afacere profitabilă şi care le va aduce profit investitorilor", a subliniat O'Malley.
Pe mulţi însă îi atrage nu promisiunea câştigurilor, cu noţiunea romantică de a deţine o parte dintr-o fabrică de ciocolată. "Mi-ar plăcea să deţin 0,1% dintr-o fabrică de ciocolată", a scris unul dintre susţinătorii campaniei pe pagina de Facebook a acesteia.
Nu este pentru prima dată când neozeelandezii se angajează într-o astfel de strângere de fonduri. Anul trecut, 39.239 de cetăţeni ai acestui stat au adunat 2,25 milioane de dolari pentru a cumpăra Awaroa Inlet, o plajă de pe Insula de Sud a ţării.
Când localnicul Duane Major a văzut că plaja, definită ca "cea mai bună de pe planetă", era listată pe un site imobiliar, el s-a gândit că ar fi bine ca aceasta să nu se afle în proprietatea unei singure persoane şi a iniţiat o campanie de crowdfunding. Două luni mai târziu, neozeelandezii au cumpărat fâşia de plajă de 800 de metri cu suprafaţa de şapte hectare, care a devenit parte din Parcul naţional Abel Tasman.
În condiţiile în care mai rămâne o săptămână pentru a aduna restul de bani până la 21 iunie, localnicii din Dunedin sunt încrezători că vor avea sprijinul necesar pentru a cumpăra şi conduce fabrica. "Suntem atât de aproape că putem mirosi boabele de cacao", susţin organizatorii.