Papa Francisc a apărat luni poziţia Bisericii cu privire la "a fi părinţi responsabili", respingând ideea potrivit căreia cuplurile catolice ar trebui să aibă cât mai mulţi copii dar ridicându-se împotriva "malthusianismului" care reduce rata natalităţii. "Deschiderea faţă de viaţă este o condiţie a sacralităţii căsătoriei", a amintit Papa în cadrul unei conferinţe de presă susţinute în avionul care îl ducea la Roma după o călătorie în Filipine, unde familiile sunt deseori numeroase. Dar „acest lucru nu înseamnă că creştinii trebuie să facă în serie copii. I-am făcut reproşuri unei femei, însărcinate a opta oară după şapte cezariene: «Vreţi să lăsaţi orfani şapte copii!», i-am spus". Chiar dacă pentru cei săraci, copilul este o comoară [...], exemplul acestei femei ţine de iresponsabilitate", a declarat el. "Ea a spus: «am încredere în Dumnezeu». Dar Dumnezeu îţi dă mijloace pentru a fi responsabil. Unii cred, scuzaţi-mi termenul, că, pentru a fi buni catolici, trebuie să fie ca iepurii", a afirmat el.
La Manila, Suveranul Pontif argentinian l-a apărat ferm pe Papa Paul al VI-lea şi opoziţia acestuia faţă de contracepţia medicală în enciclica Humanae Vitae în 1968. "Paul al VI-lea se îngrijora din cauza neo-malthusianismului universal" care "caută un control al umanităţii", a explicat Francisc în avion. "El era un profet", a pledat el, subliniind că plata pensiilor şi reînnoirea populaţiei este ameninţată în multe ţări dezvoltate. "Cuvintele-cheie pe care le apără Biserica sunt: părinţi responsabili. Cum se poate acest lucru? Prin dialog. Există în Biserică grupuri matrimoniale, experţi, pastori", a insistat Papa.
Încă o dată, Papa a denunţat "colonizarea ideologică" împotriva familiei tradiţionale, denunţând în special faptul că, în urmă cu 20 de ani în Argentina, un împrumut pentru construcţia şcolilor a fost condiţionat de folosirea în aceste şcoli "a unei cărţi în care se preda «teoria genului»". "Aceasta înseamnă colonizare ideologică: se colonizează un popor cu o idee, care vrea să schimbe mentalitatea sau structura. Se ia nevoia unui sărac ca oportunitate de intrare" în existenţa sa, a explicat el.