25 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cum cuceresc lumea business-urile online chinezeşti
Cum cuceresc lumea business-urile online chinezeşti
Afacerile tinerilor antreprenori din China cresc cu o viteză uluitoare, iar potenţialul este, încă, „nelimitat”. Iar piaţa este cu atât mai ofertantă cu cât ţara are cel mai mare număr de utilizatori din lume, 485 de milioane, în condiţiile în care peste o treime din populaţia de 1,3 miliarde de persoane a Chinei petrece timp online, scrie The Economist.
Pentru a putea defini mai bine mediul online din China trebuie să luăm în calcul patru variabile: consumatorii, firmele, economia şi statul.
Astfel, consumatorii chinezi sunt mai tineri decât erau vesticii atunci când au descoperit internetul. Aşa că sunt avizi de distracţie, dar sunt mai săraci, chiar dacă averea lor creşte în ritm alert.
Afacerile tinerilor antreprenori din China cresc cu o viteză uluitoare, iar potenţialul este, încă, "nelimitat". Iar piaţa este cu atât mai ofertanta cu cât ţara are cel mai mare număr de utilizatori din lume, 485 de milioane, în condiţiile în care peste o treime din populaţia de 1,3 miliarde de persoane a Chinei petrece timp online, scrie The Economist.
Pentru a putea defini mai bine mediul online din China trebuie să luăm în calcul patru variabile: consumatorii, firmele, economia şi statul.
Astfel, consumatorii chinezi sunt mai tineri decât erau vesticii atunci când au descoperit internetul. Aşa că sunt avizi de distracţie, dar sunt mai săraci, chiar dacă averea lor creşte în ritm alert.
Companiile străine de internet au încercat să cucerească această piaţă, dar au avut mai mult succes cele locale, ce au copiat modelele vestice. Să luăm spre exemplu, Tencent, a doua mare firma chineza după capitalizare. A pornit la drum ca o clonă a serviciului de chat ICQ, iar rezultatele au depăşit orice aşteptări. Are 674 milioane de utilizatori şi multe dintre opţiunile serviciului sunt gratuite. Compania face bani vânzând bunuri virtuale celor care sunt pasionaţi de jocuri online.
Atracţia online-ului
Şi site-ul de licitaţii Taobao, deţinut de Alibaba, a fost mult timp rivalul eBay. Însă, şi-a depăşit competitorul pentru că nu îi taxa pe cei care îşi licitau bunurile prin intermediul site-ului. Dar cea mai importantă realizare a fost impulsionarea comerţului şi plăţilor online. În prezent, prin intermediul Taobao sunt realizate trei din patru tranzacţii online.
Twitterul Chinei – Weibo - mizează pe atragerea celebrităţilor pentru a-şi promova serviciile.
Şi antreprenorii chinezi sunt atipici. Mulţi lucrează part-time sau sunt studenţi. Cei care îşi pun pe picioare un business sunt mult mai puţin dependenţi de tehnologie decât vesticii. Însă sunt atraşi de noutăţi şi pentru ei nu contează foarte mult dacă produsele sunt locale sau importate.
În acelaşi timp, companiile chineze sunt tot mai numeroase. La un scurt calcul, piaţa online numără peste 80 de reţele sociale, 200 de companii de streaming video şi alte 2.000 de cupoane de reduceri.
Un alt avantaj al Chinei este statutul ei de economie emergenţă. Dacă în Vest, companiile online ofereau aceleaşi servicii ca ale rivalilor lor, în China, ele vor umple un vid. Iar internetul este cu atât mai important, cu cât afacerile offline sunt mult mai puţin eficiente. Aşa că, business-urile online vor lua un avânt spectaculos. Firma de consultanţă BCG estimează că valoarea pieţei chineze de comerţ online se va tripla până în 2015, la 305 miliarde de dolari.
Influenţa politică
Şi piaţa media va atrage noi investiţii. Deja există câteva companii de streaming online precum Youku, ce seamănă destul de bine cu faimosul Youtube. Situaţia acestuia reflecta cel mai bine implicare politică a autorităţilor chineze în afacerile locale. Până în 2007 intervenţia acestora nu era simţită. Dar, pe măsură ce ţară s-a dezvoltat, forţa acestora a devenit tot mai puternică.
În mai, guvernul chiar a înfiinţat o agenţie care va supraveghea activitatea utilizatorilor pe internet. Mai mult, sunt numeroase site-uri cenzurate, chiar companiile străine, ca de exemplu Google, ce au avut probleme din această cauză.
Câteva companii au prins curaj şi fac primii paşi spre a cuceri pieţele externe. Spre exemplu, Tencent deţine o participaţie în cadrul Mail.Ru, un site din Rusia, iar oficialii motorului de căutare Baidu vor să ofere aceleaşi servicii şi în alte limbi decât chineză.


Articole înrudite