Oficialii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din România şi cei ai Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale din Republica Moldova au avut o întrevedere, la începutul acestei săptămâni, având ca subiect extinderea cooperării în domeniul transporturilor şi a infrastructurii.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, s-a vorbit despre electrificarea unui segment de cale ferată de pe traseul Iaşi-Chişinău, implementarea controlului vamal coordonat la Ungheni, reabilitarea segmentului de cale ferată de la Văleni şi redeschiderea unui punct de cale ferată la Fălciu, precum şi relansarea trenului de pasageri cu destinaţia Cahul – Galaţi.
Vicepremierul Republicii Moldova, Vladimir Bolea, a evidenţiat importanţa avansării construcţiei celor patru poduri transfrontaliere peste râul Prut: Costeşti (MD) – Stânca (RO); Leova (MD) – Bumbăta (RO); Leca (MD) – Fălciu (RO); Bărboieni (MD) – Răducăneni (RO). „ Aceste poduri vor contribui la sporirea conectivităţii Republicii Moldova cu reţelele europene de transport TEN-T şi eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei. Astfel, vom asigura creşterea capacităţii de transport dintre cele două ţări, fluidizarea şi optimizarea fluxului de mărfuri cu camioanele”, a declarat Vladimir Bolea.
De asemenea, s-a discutat despre construcţia podului rutier Ungheni – Ungheni, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) şi Drumul naţional R1 Chişinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
În cadrul întrevederii s-a discutat, de asemenea, subiectul dezvoltării hub-ului cargo din portul Giurgiuleşti, inclusiv implementarea unor soluţii tehnice moderne care să optimizeze operaţiunile de încărcare şi descărcare a mărfurilor, asigurând un flux eficient al transportului.
Totodată, accentul a fost pus pe automatizarea şi digitalizarea serviciilor de transport feroviar şi pe implicarea României în acest proces, dar şi colaborarea dintre CFM şi Informatica Feroviară, o filială a Companiei Naţionale a Căilor Ferate din România.
Oficialii au convenit asupra susţinerii comune a acestor iniţiative pentru dezvoltarea durabilă a transporturilor atât la nivel bilateral, cât şi regional, subliniind beneficiile pe termen lung ale acestor proiecte pentru cetăţenii celor două state.