16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Porturile dunărene trăiesc graţie combinatelor din Galaţi şi Tulcea
Porturile dunărene trăiesc graţie combinatelor din Galaţi şi Tulcea
În acest an se înregistrează creşteri ale cantităţilor de mărfuri tranzitate, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2009. Mihai Ochialbescu, directorul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime, a precizat: "Aş putea spune chiar că la noi criza nu se simte, singurul lucru care mă pune pe gânduri este faptul că într-adevăr, cel puţin în Galaţi, 90% din marfă vine în continuare pe Combinat, prin Romportmet. Nu este un lucru rău, dar răul va fi în momentul în care Romportmetul, din anumite motive nu va mai funcţiona, sau Combinatul nu va mai funcţiona". Directorul APDM Galaţi a declarat că de la începutul anului şi până în prezent, prin Romportmet au trecut 2 milioane de tone de mărfuri, comparativ cu 1 milion de tone, în aceeaşi perioadă a anului trecut. Situaţia se regăseşte şi în portul din Tulcea. După reînceperea activităţii Combinatului de Alumină de la Tulcea traficul de mărfuri a cunoscut o creştere semnificativă. Anul trecut au fost operate 50.000 de tone de mărfuri, pentru ca până în prezent să se înregistreze trecerea a 800.000 de tone de mărfuri. Şi portul Brăila se bucură de un trend ascendent, la această dată creşterea traficului fiind cu 30% mai mare comparativ cu anul anterior.

Investiţiile - decisive pentru existenţa porturilor

Directorul APDM Galaţi a subliniat necesitatea derulării investiţiilor şi a lucrărilor de dragare utilizate pentru menţinerea funcţionalităţii zonelor portuare. Cele din urmă, destul de costisitoare, sunt absolut necesare. În absenţa lucrărilor de dragare, nivelul Dunării se diminuează, ceea ce ar împiedica operatorii portuari să îşi desfăşoare activitatea. Iar scăderea bruscă a Dunării, fenomen destul de frecvent în zona noastră, aduce foarte multe aluviuni.
Mihai Ochialbescu a declarat: "APDM în momentul de faţă are venituri şi îşi pregăteşte lucrările pentru diverse dane pe care trebuie să le facem şi vom avea grijă ca Romportmet-ul să nu ducă lipsa de nimic şi să vină cu marfă în continuare, să nu se spună că nu sunt danele bune, ca nu au adâncimi sau locuri de acostare. Vom interveni şi în celelalte porturi. La Portul Galaţi, în Portul Docuri trebuie neapărat să asigurăm o adâncime în bazin. Operatorii care lucrează în special pe cereale trebuie ajutaţi pentru faptul că anul trecut nu au avut apă suficientă, suficientă adâncime şi ne-au solicitat o adâncime mai mare. Anul trecut s-au făcut aproximativ 170.000 de tone de cereale prin siloz, anul acesta se preconizează peste 200.000 de tone de cereale, deci dacă reuşim să dezvoltăm şi alte tipuri de marfă în afară de mărfurile care se derulează prin Portul Mineralier, cu atât mai bine pentru toţi" .
Una dintre investiţiile pe care Ochialbescu insistă să le realizeze este cea privind cheurile veriticale, care ar scurta timpul de manipulare al mărfurilor descărcate în porturi ce au cheuri peretiere, depăşite moral. Modelul cheurilor reprezintă un detaliu care atârnă destul de mult în opţiunea privind alegerea portului. Ochialbescu a precizat că insistă să obţină fondurile necesare de la minister pentru investiţiile în cheurile verticale care se impun pentru danele 31 şi 32. Mai mult chiar, a declarat că speră să înceapă lucrările la dana 31.
În Portul Docuri s-au realizat investiţii în silozuri. Metaltrade intenţionează să construiască şi mai multe silozuri, conform directorul APDM. Mihai Ochialbescu apreciază aceste investiţii: „Ar fi păcat să nu existe silozuri pentru cereale la Galaţi. Dacă pierdem şi segmentul cereale, cum am pierdut şi segmentul lemnărie, e mare păcat!”


Articole înrudite