15 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Piaţa auto din România, aproape de colaps
Piaţa auto din România, aproape de colaps
Scăderea vânzărilor auto continuă, iar criza pe care o traversează sectorul auto se adânceşte, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care trage un semnal de alarmă asupra faptului că, din 2008 şi până acum, scăderea pieţei auto din România este de 76% (pentru perioada ianuarie - iulie), în timp ce media UE este de doar - 20%.
APIA precizează într-un comunicat: "Considerăm, deci, că sunt necesare măsuri urgente de stimulare a achiziţiei de autovehicule noi, în special prin cele două instrumente consacrate: taxa pe emisii poluante şi programul "Rabla". Cel mai important este însă taxa pe emisii poluante care, în structura sa, ţine cont atât de nivelul emisiilor poluante, cât şi de cel al emisiilor de CO2 al autoturismelor fiind, în principiu, un instrument indispensabil atingerii obiectivului de înnoire a parcului auto naţional. Din datele de până acum, constatăm însă că acest instrument nu este deloc privit favorabil de către autorităţi devenind, în timp, mai puţin eficient în a limita intrările de autovehicule vechi şi poluante în parcul naţional mai ales după reducerea cuantumurilor taxei cu 25% aplicată la începutul anului 2012 (în 7 luni au fost înmatriculate cu 2,3 ori mai multe vehicule de ocazie decât noi). Este relevant faptul că înmatriculările de autovehicule uzate în primele 7 luni ale lui 2012 au crescut cu 76% faţă de perioada similară a anului trecut în vreme ce vânzările au scăzut cu 18,5%".
APIA precizează că cele două instrumente pot genera în continuare efecte pozitive la nivelul încasărilor bugetare şi a numărului şi stabilităţii locurilor de muncă în măsura în care sunt gestionate corespunzător. O gestionare necorespunzătoare a acestora ar putea afecta şi mai grav industria auto naţională care, la rândul său, prin implicaţiile profunde pe care le are în economie, să influenţeze negativ şi alte ramuri industriale.

Producţia naţională

Deşi în luna iulie s-au produs cu 25% mai multe autovehicule decât în luna precedentă (28.068 unităţi), din cauza scăderilor de până acum, cele 192.658 unităţi fabricate în 7 luni arată o diminuare cu 4,3% faţă de perioada similară a anului precedent.
Este de remarcat la acest capitol faptul că, începând cu această luna, au fost raportate primele unităţi Ford B-Max construite în uzina de la Craiova (546 unităţi). Pe segmente, avem scăderea înregistrată de către autoturisme de doar 2,2%, şi cea, mult mai importantă, a vehiculelor comerciale uşoare de 28,5%, aceasta din urmă datorată absenţei în 2012 a producţiei modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut.

Exportul

APIA precizează că, în acest sector, se înregistrează o creştere generală semnificativă de 7% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, pe un volum total de 192.046 unităţi. În interiorul acestei cifre, se remarcă majorarea autoturismelor cu 10,1% (volum total 181.941 unităţi faţă de 165.300 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează o scădere de 28,7% (volum total 10.105 unităţi, faţă de 14.165 în 2011). Chiar dacă scăderea înregistrată la vehiculele comerciale rămâne destul de mare, pe fondul absenţei din date a modelului Transit Connect produs de către Ford, începând cu luna iulie s-a consemnat creşterea volumul de export la care a contribuit şi modelul B-MAX.
Cel mai căutat model la export în luna iulie a fost în continuare Dacia Duster, 18.558 unităţi, acesta conducând detaşat clasamentul. În primele şapte luni ale anului au fost exportate 88.420 unităţi Duster (48,6% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (7.774 unităţi în iulie şi un total de 39.842 în 2012) şi Logan MCV (5.333 unităţi în luna iulie şi un total de 25.229 în 2012).

Vânzările

Vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au scăzut cu 18,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, la un volum total de 50.003 unităţi, autoturismele înregistrând o scădere mai mare, de 20,5%, la un volum de 41.553 unităţi.
La autoturisme, în primele 7 luni din 2012, topul pe mărci este format de Dacia, cu 11.006 unităţi vândute (26,5% din total), urmată de Volkswagen (4.745 unităţi/11,4%), Skoda (3.958 unităţi/ 9,5%), Renault (2.787 unităţi/6,7%), Ford (2.727 unităţi/6,6%) şi Hyundai (1.778 unităţi / 4,3%).
Pe modele, avem pe primul loc Dacia Logan cu un volum total în 2012 de 5.534 unităţi vândute, urmat la mare distanţă de Dacia Dus­ter cu 3.118 unităţi. Podiumul este completat de către Skoda Octavia (2.089 unităţi), urmată de către Renault Clio şi Logan MCV.
Analizând segmentarea pe clase, APIA menţionează că, dacă la 6 luni încă se mai regăseau două clase pe plus (Clasa E şi SUV), acum singura creştere, în continuare semnificativă, se înregistrează la clasa E/premium (33% la un volum total de 621 unităţi). Celelalte (A-C şi monovolum) care sunt de volum şi, de regulă, sunt mai accesibile, au înregistrat scăderi de 15%-28%.
În funcţie de tipul de combustibil, pe primele 7 luni din 2012, raportul dintre diesel şi benzină este favorabil motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piaţă de 50,3% faţă de 41,3% în 2011.
Pentru prima dată în acest an, în concordanţă cu regresul înregistrat la vânzările de autoturisme (-18,5%), vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o scădere de 3,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Livrările auto către persoanele fizice au scăzut constant până la nivelul lunii iunie când au înregistrat o cotă de doar 31%, restul de 69% fiind achiziţionate de către persoanele juridice, cotă care a rămas nemodificat în luna iulie. Evident, la această situaţie contribuie şi valoarea scăzută a Programului "Rabla" din acest an.

Evoluţia pieţei în 2012

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto precizează: Din cauza evoluţiei dezastruoase din ultima perioadă, am fost nevoiţi să ajustăm în sens negativ estimările noastre asupra pieţei. Deocamdată ne rezervăm această analiză pentru luna viitoare, aşteptând să vedem reluarea Programului < Rabla > şi evoluţia Taxei auto (care ar trebui majorat pentru vehiculele poluante).
În acest context, considerăm că trebuie să tragem un semnal de alarmă faţă de creşterea extrem de puternică a numărului de vehicule rulate intrate până acum în parcul naţional, atât autoturisme (+76,4% faţă de 2011, volum 89.261 unităţi, faţă de doar 41.553 noi), cât şi la vehicule comerciale (+63,4% faţă de 2011, volum 23.988, faţă de doar 8.450 noi). Ceea ce este şi mai îngrijorător este faptul că cea mai mare parte a acestor autovehicule au peste 10 ani vechime (50,2% la autoturisme şi 55,5% la vehicule comerciale). Soluţia este de a se stimula într-o mai mare măsură achiziţia de autovehicule cu tehnologie performantă, care corespund cerinţelor de mediu ale UE (emisii poluante şi de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante şi nesigure în trafic".

Articole înrudite