În doar câţiva ani, constructorul Dacia cu autoturismele sale ieftine s-a impus pe piaţa automobilelor graţie unui concept inedit ale cărui beneficii ajută acum compania-mamă, Renault, să se menţină într-o perioadă de criză economică, relatează AFP. La şapte ani de la lansarea Logan, Dacia prezintă la Salonul Auto de la Paris cea de-a doua sa generaţie de automobile de oraş şi o variantă modernizată a modelului Sandero, care a apărut în 2008.
"Acesta permite efectuarea de economii cu cât mai multe piese din noua generaţie", a explicat Arnaud Deboeuf, director al programului ''Entry'' (Dacia în Europa) la Renault.
Conceptul Dacia s-a clădit pe ideea creării unui autovehicul cu preţ scăzut, dar care să dispună de toate echipamentele necesare.
"Nu este o simplă maşină, ci şi o afacere de succes". "Am revăzut întreaga structură de costuri păstrând doar ceea ce agreează clientul", a continuat dl Deboeuf.
În mod concret, Renault refoloseşte la maximum piesele existente, le elimină pe cele nefolositoare şi ţine în permanenţă legătura cu furnizorii pentru reducerea costurilor, fără modificarea caietului de sarcini sau a prototipului. Fabricantul recurge la economii în toate fazele: producţie, logistică, marketing şi nu permite returnarea produsului.
Această idee nu s-a impus prea uşor, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă, deoarece contravine tendinţei actuale, relevă Bernard Jullien, cercetător şi coautor al cărţii "Epopee Logan".
Nimeni nu l-a crezut pe Louis Schweitzer, care la mijlocul anilor '90 a decis dezvoltarea unui automobil robust la preţul de doar 5.000 de euro.
Fostul preşedinte-director general al Renault a reuşit să-şi impună acest proiect în 1999, când concernul a cumpărat fabrica românească Dacia, marcă sub care urma să comercializeze această gamă în Europa şi în bazinul mediteraneean.
În acest an, vânzările "Entry" ar urma să ajungă la un milion de unităţi, respectiv o treime din producţia întregului grup Renault.
Însă gama s-a extins de la Logan şi Sandero la maşina de teren Lodgy, lansată în cursul acestui an ca autoturism familial, şi la furgoneta denumită Dacia Dokker şi Dacia Dokker Van.
"Nu vom avea niciodată mai mult de zece tipuri de produse", estimează Arnaud Deboeuf. Un model trebuie să îndeplinească mai multe criterii: să "facă vânzare'', să aibă anvergură internaţională şi să "spargă" piaţa la capitolul preţ.
Pe bătrânul continent, Dacia se adresează segmentului de clienţi care cumpărau autoturisme de ocazie, notează Max Blanchet, analist la Strategy Consultants Roland Berger, iar acest lucru contribuie la succesul automobilului.
În alte zone ale lumii, autovehicule marca Dacia sunt mai "puţin ieftine". "Un 4x4 Duster va fi echipat cu climatizare pe spate pentru India, nu în Franţa, exemplifică directorul programului "Entry".
Această formulă este viabilă, deoarece Renault oferă marje confortabile /peste 6%/ indiferent de regiune şi la întreaga gamă de produse "Entry", a insistat sursa citată.
Graţie acestui succes, sindicatele au început să ceară grupului să repatrieze o parte din producţie în Franţa. Dacia dispune însă de fabrici doar în ţări cu mână de lucru ieftină. În actualul context economic, satisfacerea pretenţiei sindicatelor franceze este exclusă, deoarece ar reduce marjele de preţ, a insistat Arnaud Deboeuf.
În consecinţă, Dacia va avea multe zile de-acum înainte, deoarece produsele sale nu au deocamdată concurenţă, conchide AFP.