Comisia de specialitate din Camera Deputaţilor a dezbătut ieri un proiect de modificare a legii taximetriei, una dintre cele mai importante reglementări vizând trecerea caselor de marcat pe numele şoferilor de taxi. „Acum răspunde firma de taximetrie dacă se constată că s-a realizat o evaziune fiscală. Prin această modificare a legii, şoferii de pe taxiuri ar răspunde penal dacă ce a înregistrat casa de marcat nu ar corespunde cu încasările”, ne-a declarat Silviu Cârlan, preşedintele Camerei Taximetriştilor din Galaţi. Taximetria s-a dovedit o afacere profitabilă la Galaţi în ultimii ani, estimându-se că gălăţenii scot lunar din buzunare un milion de euro pentru acest serviciu. Apariţia pe piaţă a taximetriştilor de ocazie, alături de şoferii care iau clienţi la negru, a făcut ca în ultimele luni taximetriştii să îşi piardă cam jumătate din clienţi. Mulţi taximetrişti merg cu tarife de 1,39 de lei pe kilometru, în timp ce alţii susţin că preţul ar trebui dublat pentru a putea supravieţui.
700 de taximetrişti vor fi afectaţi
Circa 20-25% dintre taximetrişti au renunţat la meserie, în momentul de faţă rămânând pe piaţă în Galaţi circa 700 de taxiuri dintre cele 850 care aveau licenţă, iar dacă legea taximetriei va fi modificată, şoferii vor fi nevoiţi să se înregistreze la Finanţe cât de curând. Este general ştiut că pentru a se menţine pe linia de plutire, mulţi proprietari de taxiuri nu îşi înregistrează toate veniturile, taximetria la negru fiind o practică din ce în ce mai frecventă.
Nici în ceea ce priveşte maxi-taxiurile situaţia nu se prezintă mai bine. Ultima majorare de tarif, de la 1 la 1,5 lei, nu a adus venituri suplimentare în buzunarele proprietarilor de microbuze, deoarece, la fel ca şi în taximetrie, numărul călătorilor a scăzut considerabil. Concesionarea traseelor judeţene şi interjudeţene a fost amânată fără explicaţii de Guvern, în condiţiile în care se aşteaptă o modificare şi a legii din transporturi, care va îngloba mai multe reglementări europene în domeniu.