Pe Bulevardul Marea Unire, zona Faleza Dunării, în clădirea Camerei de Conturi, îşi desfăşoară activitatea Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului, având ca rază de competenţă judeţele Brăila, Galaţi şi Vrancea. Reamintim că misiunea instituţiei Avocatul Poporului este apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile publice, în principal prin mediere.
În cadrul activităţii de relaţii cu publicul, Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului a primit 1037 de sesizări pe parcursul anului 2011, sesizări exprimate în audienţe, prin petiţii şi apeluri telefonice. Numărul sesizărilor a crescut cu 11% faţă de anul trecut, ceea ce înseamnă că, pe de o parte, s-a consolidat încrederea cetăţenilor în serviciile noastre iar, pe de alta, nemulţumirile cetăţenilor au marcat o uşoară creştere.
Analiza petiţiilor înregistrate şi a modului lor de soluţionare ne dă o imagine a problemelor anului 2011, apărute în relaţia cetăţean – autorităţi, precum şi măsura eficacităţii intervenţiilor noastre în favoarea cetăţenilor.
După criteriul dreptului încălcat, ponderea petiţiilor se prezintă astfel: dreptul de proprietate privată deţine cea mai mare pondere şi anume 26%; dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică deţine ponderea de 17%; dreptul de petiţionare 15%, dreptul la muncă, la egalitate cu accesul liber la justiţie, deţine ponderea de 8%. Am mai înregistrat, cu ponderi mai mici, petiţii privind dreptul la informaţie, dreptul de moştenire, dreptul la nivel de trai decent, dreptul la un mediu sănătos şi altele.
Dar să vedem ce realităţi reflectă cifrele prezentate. Nemulţumirile legate de încălcarea dreptului de proprietate privată au înregistrat o creştere uşoară de 3%, faţă de anul 2010. Majoritatea petiţiilor din acest domeniu reclamă mari întârzieri în stabilirea sau plata despăgubirilor cuvenite în baza legilor privind restituirea proprietăţilor, ceea ce denotă insuficienţa fondurilor bugetare cu această destinaţie. În ceea ce priveşte dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, numărul petiţiilor a scăzut cu 5 procente, ceea ce poate avea semnificaţia unei îmbunătăţiri a conduitei administrative. Problemele ridicate de persoanele care s-au considerat vătămate de o autoritate publică sunt diverse: nemulţumiri faţă de serviciile prestate de regiile locale de utilităţi publice, refuzul eliberării sau eliberarea cu întârziere a unor documente de către unele autorităţi publice, carenţe în activitatea unor autorităţi ale administraţiei publice, nemulţumiri faţă de stabilirea contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate. Ponderea de 15% petiţii privind încălcarea dreptului de petiţionare, cu 2,5% mai mare decât în anul 2010, care semnifică nerespectarea obligaţiei autorităţilor şi instituţiilor publice de a răspunde petiţiilor în termenul prevăzut de lege, exprimă realitatea că procedurile de soluţionare a petiţiilor sunt deficitare la unele instituţii publice. Ponderea petiţiilor privind accesul liber la justiţie a crescut faţă de anul 2010, de la 6% la 8%. În această categorie de petiţii s-au exprimat nemulţumiri faţă de desfăşurarea unor anchete penale, nemulţumiri faţă de durata unor procese, nemulţumiri faţă de soluţiile pronunţate de instanţele judecătoreşti. De asemenea, s-au solicitat informaţii privind sesizarea Curţii Europene a Drepturilor Omului. Referitor la petiţiile privind dreptul la muncă, arătăm că acestea au vizat concedieri abuzive şi neplata unor drepturi salariale.
Din totalul petiţiilor, 60% au fost formulate de bărbaţi, faţă de 40% formulate de femei, ceea ce arată că bărbaţii sunt mai dispuşi să lupte pentru a-şi apăra drepturile.
După judeţul de provenienţă, petiţiile primite se repartizează astfel: 79% provin din judeţul Galaţi, 10% provin din judeţul Vrancea, 6% provin din judeţul Brăila, iar restul provin din alte judeţe. Această situaţie demonstrează, dacă mai era necesar, că apropierea geografică facilitează accesul cetăţenilor la serviciile noastre. Pentru a egaliza accesibilitatea la biroul nostru a cetăţenilor din cele trei judeţe aflate în raza de competenţă, în anul 2012 vom acorda audienţe şi la Brăila şi la Focşani.
Menţionăm, în final, că 80% din totalul dosarelor deschise în anul 2011 au fost rezolvate favorabil, ca urmare a intervenţiilor noastre. Această situaţie demonstrează că cetăţenii pot apela cu încredere la serviciile noastre. Noi îi tratăm cu toată consideraţia şi, dacă problema ridicată este de competenţa noastră şi ni se adresează în timp util, adică cel mult un an de la data încălcării dreptului, există şanse mari de rezolvare favorabilă.
Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului poate fi contactat telefonic la numărul 0236/32.00.10, pe e-mail la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. şi acordă zilnic audienţe, între orele 9 – 16, cu excepţia zilei de vineri, când programul este de la 9 la 12.
Expert, Liviu COMAN-KUND