Ministerul Finanţelor Publice (MFP) vrea să elimine o serie de documente necesare autorităţilor locale pentru obţinerea de credite, printre acestea numărându-se bugetul local aprobat pentru anul în care se solicită finanţarea, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pentru modificarea şi completarea HG 9/2007 privind constituirea, componenţa şi funcţionarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale (CAÎL).
“Prin proiectul de act normativ se propune modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 9/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea clarificării şi simplificării conţinutului documentaţiei necesare pentru obţinerea autorizării contractării sau garantării de către unităţile/subdiviziunile administrativ — teritoriale de finanţări rambursabile, în sensul eliminării documentelor care nu servesc fundamentării deciziei CAÎL. Astfel, se propune eliminarea unor documente, cum sunt ultimul buget local aprobat pentru anul în care se solicită autorizarea şi contul de execuţie a bugetului local la finele lunii precedente celei de solicitare a autorizării, întrucât datele cuprinse în aceste documente nu influenţează determinarea gradului de îndatorare, unul dintre criteriile de analiză ale CAÎL, în baza cărora se emite avizul de contractare sau garantare a finanţărilor rambursabile“, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.
Totodată, se propune ca în locul situaţiei financiare privind contul de execuţie a bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale pentru ultimii 3 ani anteriori anului în care se solicită autorizarea contractării şi/sau garantării finanţării rambursabile să se depună doar contul de execuţie a bugetului local — Venituri pentru ultimii 3 ani anteriori anului în care se solicită autorizarea contractării finanţării rambursabile, avizat de unitatea teritorială a Trezoreriei Statului, document necesar calculării veniturilor proprii pentru determinarea gradului de îndatorare a bugetului local.
“Întrucât din acest document nu se poate determina eventualul deficit al secţiunii de funcţionare la finele anului anterior, astfel încât să poată fi verificată respectarea prevederilor art. 63 alin. (41) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, este necesară cuprinderea în documentaţia pentru obţinerea avizului CAÎL a unei declaraţii a ordonatorului principal de credite din care să rezulte că unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială nu înregistrează deficit al secţiunii de funcţionare la finele anului anterior solicitării”, se mai arată în documentul citat.
În prezent, potrivit Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care au înregistrat plăţi restante la data de 31 decembrie a anului anterior, neachitate până la data solicitării avizului CAÎL, sau care au înregistrat deficit al secţiunii de funcţionare la sfârşitul anului anterior solicitării, nu au dreptul la contractarea sau garantarea de împrumuturi.