Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a controlat, în perioada 20-30 martie, 977 de operatori economici privind modul de comercializare, denumire, marcare şi etichetare a produselor textile, informează Mediafax. Din totalul celor controlaţi, la 738 de operatori economici, aproximativ 75%, au fost depistate abateri de la prevederile legale. Valoarea produselor controlate a fost de 20 de milioane de lei, din care produsele cu abateri au însumat 2,75 milioane de lei. Pentru operatorii economici la care s-au constat neregli, au fost dispuse 824 de sancţiuni, din care 335 de avertismente şi 489 de amenzi contravenţionale, în valoare de 1,67 milioane de lei. De asemenea, inspectorii ANPC au dispus 371 de măsuri de oprire temporară de la comercializare, pentru produse cu abateri în valoare de 2,75 de milioane de lei.
Una dintre principalele deficienţe constatate s-a referit la respectarea cerinţelor privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzătoare şi marcarea compoziţiei fibroase a produselor textile. Numai produsele textile compuse în totalitate din aceeaşi fibră pot fi etichetate sau marcate drept "100%", drept "pure" sau drept "integrale", au precizat reprezentanţii ANPC. De asemenea, este interzisă utilizarea acestor termeni sau a unor termeni similari pentru alte produse textile, iar un produs textil este etichetat sau marcat cu denumirea şi procentul din greutate al tuturor fibrelor care compun produsul, în ordine descrescătoare.
În plus, orice produs textil constituit din două sau mai multe componente textile, care au compoziţii fibroase diferite, este însoţit de o etichetă sau un marcaj care indică conţinutul de fibre textile al fiecărei componente. De asemenea, prezenţa părţilor netextile de origine animală în produse textile se indică prin utilizarea expresiei "Conţine părţi netextile de origine animală" în etichetarea sau marcarea produselor care conţin astfel de părţi ori de câte ori sunt introduse pe piaţă. Etichetarea şi marcarea produselor textile sunt durabile, lizibile cu uşurinţă, vizibile şi accesibile, iar în cazul unei etichete, aceasta este bine ataşată. Atunci când introduce pe piaţă un produs textil, producătorul asigură furnizarea etichetei sau a marcajului şi exactitatea informaţiilor conţinute de aceasta sau acesta.