România, ca şi celelalte state membre ale Uniunii Europene, este obligată să instaleze, în oraşe, prize pentru alimentarea maşinilor electrice, în următorii şase ani.
"Statele membre se asigură, prin intermediul cadrelor lor naţionale de politică, că un număr corespunzător de puncte de reîncărcare accesibile publicului este instalat până la 31 decembrie 2020, pentru a garanta că vehiculele electrice pot circula cel puţin în aglomerările urbane/suburbane şi în alte zone dens populate, şi, dacă este cazul, în cadrul unor reţele stabilite de statele membre", se arată într-o directivă aprobată recent de Parlamentul European.
Textul legislativ nu impune României, şi nici vreunui alt stat membru, vreun număr de puncte publice de alimentar cu energie electrică. "Numărul acestor puncte de reîncărcare se stabileşte prin luarea în considerare, printre altele, a numărului de vehicule electrice estimat a se înregistra până la sfârşitul anului 2020, prevăzut în cadrele lor naţionale de politică, precum şi a bunelor practici şi a recomandărilor emise de Comisie. Se iau în considerare, acolo unde este cazul, necesităţile specifice legate de instalarea punctelor de reîncărcare accesibile publicului în staţiile de transport public".
Cu toate acesta, s-a vorbit despre un necesar de 10.000 de puncte de alimentare, la nivelul anului 2020.
Cum instalarea acestor "prize" pentru maşini electrice poate fi un demers costisitor pentru orice investitor, guvernele pot oferi facilităţi. "Statele membre adoptă de asemenea, în cadrele lor naţionale de politică, măsuri de încurajare şi facilitare a instalării punctelor de reîncărcare neaccesibile publicului" scrie în directivă.
Operatorii punctelor de încărcare trebuie să aibă posibilitatea de a achiziţiona energie de oriund de pe piaţa, cu acordul furnizorului. Posesorii de automobile electrice au posibilitatea, cel puţin legal, să încheie un contract pe termen lung, pe baza căruia să-şi poată încărca bateria maşinii în reţeaua de "prize" a operatorului, dar opratorul este obligat să ofere şi posibilitatea încărcării ad-hoc, fără vreun contract, aşa cum se face acum în mod obişnuit la orice benzinărie.
La finalul anului trecut, în România erau 50 de automobile electrice, şi doar două prize de alimentare, una în Bucureşti şi una în Braşov. Mai mulţi producători au şi în ofertele pentru România maşini electrice, iar cea mai ieftină pare a fi Renault Twizy, care costă 7.000 de euro. Mai găsiţi Mitsubishi iMiev, Smart forTwo sau Opel Ampera.