Îmbrăcămintea reflectorizantă purtată de biciclişti ar putea creşte riscul ca aceştia să fie implicaţi într-un accident mai degrabă decât să le ofere un grad sporit de siguranţă, sugerează un studiu realizat recent, citat recent de The Telegraph.
O cercetare bazată pe analiza a 76 de accidente nu a descoperit ''nicio dovadă'' potrivit căreia bicicliştii care purtau obiecte vestimentare reflectorizante ''ar fi avut un risc redus'' de accidente.
Jesse Norman, ministrul transporturilor în Marea Britanie, a declarat în această lună că în cadrul consultărilor privind măsurile ce urmează să fie aplicate anul viitor se va lua în calcul posibilitatea impunerii purtării căştilor şi vestelor reflectorizante de către biciclişti.
Însă o echipă de cercetători de la Nottingham University Hospitals NHS Trust şi de la Universitatea Nottingham a descoperit ''un risc crescut de coliziune'' în rândul bicicliştilor care poartă obiecte de vestimentaţie reflectorizante, după cum a arătat Sunday Times.
Studiul sugerează că bicicliştii care poartă haine cu un grad mai mare de vizibilitate ''ar putea adopta poziţii mai expuse în trafic... acţionând sub convingerea că sunt relativ vizibili''.
Rezultatele cercetării ''ar trebui să fie interpretate cu prudenţă'', aceasta bazându-se doar cu analiza unui mic grup de voluntari, a atras atenţia oamenii de ştiinţă.
Alte studii au ajuns la concluzii opuse. O cercetare de mare amploare realizată în Danemarca, în care au fost implicaţi aproape 7.000 de biciclişti, a indicat faptul că aceştia aveau un risc cu 47% mai mic de a suferi accidente cauzatoare de vătămări corporale în cazul în care purtau o jachetă de culoare galben strălucitor.
De asemenea, organizaţiile reprezentând comunităţile de biciclişti au combătut introducerea obligativităţii purtării căştilor în timpul deplasării pe vehiculele cu două roţi insistând că statisticile privind accidentele nu susţin această măsură. Echipamentul de siguranţă, spun ei, poate oferi atât bicicliştilor cât şi conducătorilor auto un fals sentiment al securităţii, eventuala obligativitate constituind o abatere a atenţiei de la ameninţări mai importante precum prezenţa în trafic a şoferilor neglijenţi şi a gropilor din carosabil.
Conform statisticilor, peste 100 de biciclişti şi-au pierdut viaţa pe drumurile din Marea Britanie, iar alte 3.397 au suferit răni grave, o cifră ce indică o creştere cu 5% în ultimele 12 luni, precizează The Telegraph.