Generozitatea faţă de semeni îi face pe oameni mai fericiţi şi chiar şi simplul angajament de a face fapte bune declanşează anumite schimbări la nivelul creierului, conform unui studiu realizat recent în Elveţia, citat de Science Daily. Pe de altă parte, persoanele care sunt mai preocupate de bunăstarea proprie şi de propriul progres manifestă un sentiment de insatisfacţie.
A întreprinde ceva pozitiv pentru o altă persoană le oferă multor oameni un sentiment plăcut pe care specialiştii în economie comportamentală îl numesc ''strălucire caldă''. Pentru a afla cum se ajunge la această stare, Philippe Tobler şi Ernst Fehr de la Departmentul de Economie din cadrul Universităţii din Zurich au investigat alături de o echipă internaţională de oameni de ştiinţă, modul în care comunică anumite zone din creier. Rezultatele lor oferă informaţii legate de relaţia dintre altruism şi fericire.
În cadrul experimentului, cercetătorii au descoperit că persoanele care aveau un comportament generos erau ulterior mai fericite în comparaţie cu cele care acţionau într-un mod mai egoist.
Înainte de începerea experimentului, unii dintre participanţii la studiu s-au angajat verbal să se comporte într-un mod generos, grupul manifestându-şi dispoziţia de a accepta un preţ mai mare pentru a face ceva bun pentru semeni.
La finalul experimentului, membrii acestuia s-au declarat mai fericiţi în urma adoptării comportamentului generos (nu înainte) în comparaţie cu grupul de control ai cărui membrii şi-au luat angajamentul de a fi mai generoşi cu propria persoană.
În timp ce participanţii la studiu luau decizia privind comportamentul altruist sau egoist ce urma să fie adoptat, oamenii de ştiinţă au investigat răspunsurile înregistrate în anumite zone din creierele lor — în joncţiunea temporo-parietală (unde sunt procesate comportamentul prosocial şi generozitatea), în striatum ventral (asociat cu fericirea) şi în cortexul orbitofrontal (în care sunt cântărite opţiunile ''aşa da'', ''aşa nu'' în cadrul proceselor de luare a deciziilor).
Cercetătorii au observat că aceste trei regiuni din creier au interacţionat în mod diferit în funcţie de decizia luată de participanţii la studiu.
De asemenea, simpla promisiune de a adopta un comportament mai generos activa zona altruistă din creier şi intensifica interacţiunea dintre aceasta şi regiunea asociată cu fericirea. ''Este remarcabil că simpla intenţie generează o modificare neurală înainte ca acţiunea să fie de fapt implementată'', a menţionat Tobler.
Totuşi, cercetătorii au atras atenţia că o creştere a procentului de generozitate manifestat nu produce augmentarea stării de fericire resimţită. ''Pentru a fi fericit nu trebuie să devii un martir care se sacrifică pe sine'', a subliniat Philippe Tobler.
Concluziile studiului au fost publicate în jurnalul ştiinţific ''Nature Communications''.
Femeile, mai generoase decât bărbaţii la locul de muncă
Femeile britanice donează mai mult în urma apelurilor caritabile de la locul de muncă decât bărbaţii, potrivit unui nou sondaj dat publicităţii recent,relatează Reuters.
În jur de 66% dintre femei au donat bani pentru o colectă caritabilă la locul de muncă, faţă de numai 49% dintre bărbaţi, potrivit unui sondaj al Charities Aid Foundation (CAF) în cadrul căruia au fost intervievaţi 1.079 de oameni.
Sondajul, efectuat de YouGov, a ajuns la concluzia că aproape 60% dintre salariaţii din Marea Britanie au cheltuit circa 46 de lire sterline (60 de dolari) pe an cu colectele caritabile de la locul lor de muncă, prin achiziţionarea de produse în scop caritabil, donaţii directe sau sponsorizarea unui coleg.
"Apelurile caritabile la birou reprezintă o parte importantă a culturii locului de muncă. Milioane dintre noi au sponsorizat un coleg care strânge bani pentru o cauză bună, au cumpărat o prăjitură în scop caritabil sau au pus nişte mărunţiş într-un recipient de colectă", a afirmat Klara Kozlov de la CAF într-un comunicat.
"Ştim din cercetări anterioare că apelurile caritabile la serviciu reprezintă nu numai o cale foarte bună pentru a sprijini cauze nobile, dar ele ameliorează şi moralul", a adăugat ea.
În 2016, britanicii au donat 9,7 miliarde de lire sterline (12,58 miliarde de dolari) în scopuri caritabile, potrivit CAF.