Consumul de ciocolată a urcat semnificativ pe fondul creşterii puterii de cumpărare a românilor, astfel că piaţa de profil va atinge în acest an un nivel istoric, ce ar putea depăşi graniţa de 5 miliarde de lei (aproximativ un miliard de euro), conform unui studiu de specialitate.
Afacerile din piaţa de ciocolată au atins în 2016 nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evoluţia din 2017 indică un avans de peste 20%. Potrivit studiului KeysFin, care a analizat evoluţia pieţei din 2012 până în prezent, principalul indicator care susţine dinamica sectorului îl reprezintă profitabilitatea pieţei.
Dacă în 2012, cele 786 de firme producătoare sau distribuitoare de produse din ciocolată raportau un profit net de 107,3 milioane lei, în 2017 se estimează că acesta a fost de 306,1 milioane lei, la un număr de 758 de firme.
Ciocolata cu lapte se află printre preferinţele românilor
"Piaţa ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind în prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifră de afaceri relativ constantă în acest interval, profitul firmelor să crească de peste două ori. Firmele şi-au diminuat creanţele cu peste 300 milioane lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 milioane lei la 675,3 milioane de lei în 2016, iar pierderile nete au scăzut de la 138,7 milioane la 79,7 milioane lei'', afirmă analiştii.
Potrivit Eurostat, un român mănâncă în medie pe an 2,2 kilograme de ciocolată, însă cele mai noi date din piaţă arată că nivelul de consum a crescut semnificativ în ultimii 2-3 ani. Raportat la ţările occidentale, consumul la noi este încă foarte redus. Spre comparaţie, elveţienii, campionii europeni în materie, consumă 11 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 kg.
Potrivit studiului realizat de KeysFin, principalul jucător din piaţa românească pe segmentul de producţie este Nestle, cu o cifră de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmată, la mare distanţă, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller şi Prietenii (19,1 milioane lei) şi Marco Polo (18 milioane lei).
Pe ansamblu, cele mai multe companii din piaţa de ciocolată activează în Bucureşti (127), acolo unde, de altfel, şi consumul este cel mai mare din ţară, dovadă cifra de afaceri de 870 milioane lei înregistrată de aceste firme în 2016. Urmează judeţul Ilfov, cu 54 de companii şi afaceri de 540 milioane lei, Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 milioane lei, Argeş (22 firme/396,8 milioane lei), Timiş (19 firme/150,8 milioane lei), Braşov (13 firme/90,4 milioane lei) şi Buzău (10 firme/87,5 milioane lei). La polul opus se află judeţele Alba, Hunedoara şi Călăraşi.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), un român a consumat lunar în 2016, în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat şi alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei.
Datele statistice arată că ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre români, restul de aproximativ 30% fiind împărţiţi între ciocolata simplă şi cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata albă reprezintă numai 7,4% din totalul vânzărilor.
Femeile consumă mai multă ciocolată decât bărbaţii
Dacă în România se consumă 2,2 kilograme de ciocolată pe cap de locuitor, ungurii mănâncă aproape dublu. Grecii consumă trei kg/cap de locuitor, iar în Portugalia consumul mediul este aproape de cel de la noi, de 2,25 kg de ciocolată.
Statisticile arată că pe piaţa românească există, în prezent, peste 90 de branduri de ciocolată, pe toate cele trei segmente de preţ - premium, mediu şi economic.
Raportat la nivel de sex, cei mai mulţi clienţi sunt femeile, în proporţie de 60%.
''Există un studiu faimos în lumea ştiinţifică care face o legătură directă între consumul de ciocolată dintr-o ţară şi numărul premiilor Nobel. Elveţia conduce atât în clasamentul consumului de ciocolată, cât şi în cel al premiilor Nobel obţinute şi se spune că o contribuţie semnificativă o au flavonoidele care se găsesc în ciocolată, dar şi în vin, şi care cresc semnificativ activitatea cerebrală, interesul pentru cunoaştere, intuiţia. Dincolo de teorii, cert este că ciocolata reprezintă un produs care şi în România devine semnificativ, iar investiţiile în domeniu sunt pe măsură. Piaţa are un potenţial de creştere semnificativ, iar 2018 va confirma, cu siguranţă, această tendinţă'', au mai spus experţii KeysFin.
Africa reprezintă principalul furnizor de cacao din lume. Coasta de Fildeş acoperă 30% din cererea globală, urmată de Ghana, Indonezia şi Nigeria. Cel mai mare exportator de ciocolată din lume este Germania (4,5 miliarde dolari), urmată de Belgia (2,9 miliarde dolari), Olanda (1,8 miliarde dolari) şi Italia (1,7 miliarde dolari). Elveţia ocupă abia locul 10 în clasamentul global potrivit datelor World's Top Exports pe 2016.
Cel mai mare producător de ciocolată din lume este Mars (afaceri de 18 miliarde dolari), urmat de Ferrero (12 miliarde dolari), Mondelez (11,6 miliarde dolari), Meiji (9,6 miliarde dolari) şi Nestle (8,8 miliarde dolari). Urmează, în top Hershey's, Lindt, Glico, Haribo şi Arcor. Împreună, cei mai mari 10 producători de ciocolată din lume au avut vânzări de peste 80 de miliarde de dolari în 2016.