25 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Europenii finanţează un proiect prin care intenţionează să ajungă să poată detecta comportamentele suspecte ale pasagerilor avioanelor. Publicaţia englezească The Independent scrie că proiectul Bruxelles-ului, prin care sunt prevăzute instalarea de camere, microfoane, detectoare de explozibile şi un sistem computerizat complicat, le-ar fi de mare ajutor piloţilor, avertizându-i din timp, dar ar îngrădi libertăţile civile.
Echipa de la Universitatea Reading, însărcinată cu punerea în aplicare a proiectului, a efectuat deja teste ale sistemului computerizat  pe un avion British Aerospace şi pe o machetă de Airbus. Asemenea sisteme au fost trimise pe aeroporturi din întreaga lume, folosind sistemele video cu circuit închis pentru a strânge şi a analiza informaţii. Este vorba, de fapt, de extinderea sistemelor de supraveghere din gări şi aeroporturi la bordul avioanelor.
Programul vrea să detecteze comportamente sau evenimente ciudate, cum ar fi un bagaj nesupravegheat sau o persoană care se deplasează în sens invers fluxului de mulţime. La bordul avioanelor, camerele vor arăta dacă sunt pasageri agitaţi sau, de exemplu, dacă mai mulţi pasageri intră la toaletă în acelaşi timp.
Microfoanele ar înregistra convorbirile, pentru a idenfica conversaţiile despre terorism, iar în toalete vor fi amplasate detectoare de materiale explozibile, pentru a se evita asamblarea unor asemenea dispozitive la bord.
Toate aceste informaţii vor fi analizate computerizat, iar în cazul unor suspiciuni, cabina piloţilor va fi anunţată instantaneu.
Cu câteva luni în urmă, intenţia UE de a introduce la nivel comunitar scannere corporale pe aeroporturi a declanşat polemici dure.
Printre măsurile care vor fi luate se numără plasarea pasagerilor cu comportamente ciudate pe aeroport în locuri care sunt monitorizate mai bine la bordul avioanelor. Cei care concep programul se confruntă însă cu problema indentificării comportamentelor cu adevărat dăunătoare. "Vrem să evităm să spunem că toţi pasagerii nervoşi sunt potenţiali terorişti", au declarat cercetătorii.
O asemenea tehnologie ar fi evitat tentativa de atentat din ziua de Crăciun a anului 2009. Dacă ar fi existat un sistem de supraveghere automat, s-ar fi văzut că bărbatul era agitat şi că a petrecut mult timp la toaletă, încercând să detoneze bomba, spun experţii.
Cercetarea este plătită de către Autoritatea Europeană pentru Securitate Aeroportuară, în cadrul programului Viitorul Program de Mediu European, dar se aşteaptă ca banii pentru implementarea sistemului să fie daţi de către industria aviatică.
Costurile vor fi resimţite şi de către pasageri, preţul biletelor putând fi mărit, dar acest lucru va fi nesemnificativ, în comparaţie cu beneficiile îndepărtării unui risc terorist.


Articole înrudite