Colegiul Tehnic de Alimentaţie şi Turism „Dumitru Moţoc” a organizat conferinţa internaţională cu titlul „Dezvoltarea competenţelor profesionale şi lingvistice prin proiectele europene”, ca evaluare finală a proiectului european Erasmus + Mobilităţi VET „Competenţe antreprenoriale pentru profesioniştii şi elevii din industria ospitalităţii”, derulat în perioada 2014 - 2016. Proiectul, în valoare de 80.066 de euro, a avut drept obiective principale creşterea nivelului de competenţe profesionale şi antreprenoriale ale profesorilor VET şi ale elevilor prin efectuarea de stagii de formare profesională vizând dezvoltarea de instrumente inovative specifice de pregătire profesională a elevilor şi facilitarea accesului elevilor la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate la standarde europene.
Potrivit managerului proiectului, Lidia Iliea, mobilităţile pentru profesori au fost la Easy Job Bridge, din Valetta – Malta (martie 2015) iar mobilităţile pentru elevi, la Coleg Cambria, un colegiu de excelenţă din Wrexham - Ţara Galilor, şi în restaurantul afiliat acestuia, "Rendez-Vous". Acolo, trei serii a câte nouă elevi ai Colegiului „Dumitru Moţoc” au mers, în cadrul a trei deplasări (aprilie 2015, mai 2015 şi mai 2016), fiecare serie rămânând acolo timp de două săptămâni. În acea perioadă elevii au învăţat să gătească după reţetele englezeşti şi au servit în restaurantul afliat colegiului, la finalul cursului de pregătire primind diplome de calificare valabile şi recunoscute în orice stat al Uniunii Europene – un atestat pe care instituţiile de profil din România nu îl pot da. Dar aceasta nu este singura diferenţă dintre sistemul de învăţământ din România şi cel din Marea Britanie.
O experienţă inedită
“Elevii care au fost la cursuri acolo mi-au spus că au rămas şocaţi de câtă materie primă li se punea la dispoziţie, iar dacă greşeau ceva, aluatul respectiv sau mâncarea respectivă era mereu aruncată la gunoi. La noi, în şcoală, din cauză că statul nu asigură finanţare, elevii fac chetă şi cu banii strânşi cumpără ingredientele cu care prepară apoi în laboratorul de bucătărie diversele reţete. Ca să nu mai spunem că, în cazul unei greşeli, la noi elevii sunt învăţaţi să fie economi, să recupereze, dacă se poate, măcar o parte din ingredientele folosite”, a dezvăluit directoarea Colegiului Tehnic de Alimentaţie şi Turism „Dumitru Moţoc”, Corina Gavrilă, concluzionând că “proiectul acesta a dovedit că românii sunt harnici şi inteligenţi – că am primit numai calificative excelente pe unde am fost - dar, din păcate, nu avem cu ce. Şi ca să nu stăm mereu cu mâna întinsă, noi, ca şcoală, am decis să aplicăm pentru obţinerea de finanţări pe proiecte europene, aşa cum este cel încheiat acum”.
Şi elevii care au mers în Ţara Galilor s-au întors de acolo extrem de încîntaţi. “A fost minunat acolo, ne-am simţit ca într-o familie. Ne-au primit zâmbitori, ne-au arătat totul, să ştim unde sunt toate lucrurile, iar dacă greşeam ceva, nu ne certa nimeni, pur şi simplu o luai de la capăt, nu era nici un conflict. În schimb, la noi, când am făcut practică pe la restaurante sau hoteluri, am avut altfel de experienţe – dacă, să spunem, nu am aranjat farfuria frumos sau nu făceam ceva bine în bucătărie, ne certau... pe când dincolo (în Ţara Galilor) ne explicau, frumos, ne spuneau că «uite, acum nu ai ştiut, dar data viitoare vei şti!»”, au povestit Cosmina Patriche şi Bianca Vasiliu, două dintre elevele participante la proiect. Un proiect pentru care elevii au concurat, căci locurile au fost limitate, iar dorinţă de a studia în străinătate şi de a obţine şi un certificat recunoscut în UE a fost din partea tuturor.
“Am trecut printr-un test de limba engleză şi am făcut fiecare şi câte un proiect, iar în urma acestor teste am fost sau nu calificaţi”, au explicat şi băieţii care au făcut parte din proiect. Majoritatea acestora sunt decişi ca după terminarea studiilor să se întoarcă în Ţara Galilor, unde au făcut practică, pentru a lucra acolo.
“Da, este mai departe, dar decât aici, să muncească şi să câştige mai nimic, mai bine acolo. Este o mare diferenţă între ce e acolo şi cum e aici şi de aceea şi eu îl sprijin să plece”, a spus şi Ionica Grigoraş, mama lui Mihai Grigoraş, un alt elev participant la proiect.