Au plecat de ani buni din ţară şi şi-au construit alt viitor, fie într-o ţară a Uniunii Europene, fie într-o altă ţară. Numai că, recent, au început să primească notificări, ei sau cei care au rămas la fostele adrese, prin care sunt anunţaţi că au sume serioase de plătit la asigurările de sănătate. Asta chiar dacă, repet, nu mai stau în ţară unii şi de trei-patru ani, alţii chiar de mai multă vreme. Aceste situaţii au fost semnale redacţiei noastre de câţiva gălăţeni care se află acum în străinătate, la muncă, şi nu de un an sau doi.
Reprezentanţii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate ne-au lămurit care este explicaţia „facturilor” la Sănătate venite dintr-o ţară în care „destinatarii” nu mai locuiesc şi nici nu mai muncesc.
„Este probabil vorba de persoane care, chiar dacă au plecat din ţară de câţiva ani, aveau datorii la plata asigurărilor de sănătate din anii anteriori. Iar aceste notificări pentru plata asigurărilor de sănătate nu vin de la Casa Naţională de Sănătate, ci de la ANAF. Reamintesc faptul că din iunie 2012 toate bazele de date au trecut de la casele judeţene de asigurări de sănătate la ANAF. Aşa că primesc aceste notificări de plată la Sănătate cei care au datorii din anii anteriori, 2009, 2010 etc. Pentru gălăţenii care primesc aceste notificări, este vorba de cei care lucrează într-o ţară UE, ei pot rezolva situaţia şi fără a veni în ţară. Trebuie să ne trimită completat formularul E 104, pe fax sau pe mail, adresele le găsesc pe site-ul nostru cas.gl.ro. Alături de acest formular ne vor trimite şi notificarea primită dar şi eventualele dovezi că în perioada în cauză plăteau asigurări de sănătate în ţara unde acum muncesc. Asta dacă o au... Dacă nu, trimit cele două acte anterior menţionate. Fiecare situaţie se rezolvă ca atare, nu există o singură rezolvare pentru toate aceste cazuri. Dacă vorbim de cetăţeni din Galaţi care lucrează într-o ţară care nu este în cadrul Uniunii Europene şi care au primit această notificare de plată de la ANAF, ei ne vor trimite, tot pe fax sau mail, această notificare şi actele prin care ne arată unde plătesc sau unde au plătit asigurări de sănătate în perioada menţionată în notificare. Important este ca aceste persoane să apară a nu mai fi asiguraţi în sistemul nostru şi la medicul de familie. Acesta trebuia sau trebuie anunţat ca să şteargă persoana din listă”, a precizat dr. Elena Vrabie, director CJAS Galaţi. Oricum, cei care au rude în această situaţie sau se află ei înşişi în această situaţie o pot rezolva pe baza unor corespondenţe electronice cu CJAS.