Ministerul Economiei propune modificarea legislaţiei care limitează activitatea de agrement nautic între anumite ore ale zilei, astfel încât acest interval să poată creşte, în funcţie de specificul fiecărei zone, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, informează Agerpres.
"Intervalul orar în care se poate desfăşura activitatea de agrement nautic se stabileşte de către autorităţile deliberative ale primăriilor, în baza documentaţiei depuse de solicitant şi în funcţie de specificul zonei de agrement nautic. În caz de condiţii meteorologice nefavorabile titularul zonei de agrement nautic este obligat să semnalizeze aceasta şi să întrerupă activitatea până la restabilirea condiţiilor meteorologice favorabile", se arată în textul proiectului postat pe site-ul ministerului.
În nota de fundamentare se arată că, potrivit prevederilor art. 6 al HG nr.452/2008, activitatea de agrement nautic se poate desfăşura numai între orele 7:00-20:00 în timpul sezonului turistic, respectiv 7:00-18:00 în extrasezon şi în condiţii meteorologice favorabile. În caz de condiţii meteorologice nefavorabile titularul zonei de agrement nautic este obligat sa semnalizeze aceasta şi sa întrerupă activitatea până la restabilirea condiţiilor meteorologice favorabile.
În ultimii ani, au fost înregistrate mai multe solicitări din partea titularilor zonelor de agrement nautic de modificare a prevederilor articolului 6, în sensul flexibilizării programului de desfăşurare a activităţilor de agrement nautic, în funcţie de specificul zonei în care se derulează.
"Deşi iniţial acest tip de activitate era specific zonei de litoral al Mării Negre, progresul tehnologic şi dezvoltarea economică au determinat extinderea acestui tip de agrement şi în alte zone ale ţării, acolo unde există ape navigabile, curgătoare sau stătătoare. Fiecare dintre aceste zone prezintă un specific local şi nu se poate vorbi despre un mod uniform de derulare a activităţilor de agrement la nivel naţional. În acest context, activitatea de agrement nautic a dezvoltat forme distincte de desfăşurare la nivel naţional, funcţie de tipul de apă navigabilă. De exemplu, o apă curgătoare navigabilă care beneficiază de iluminat public, pe ambele maluri şi care nu are o lăţime mai mare de 40-50 metri, poate fi exploatată şi pe timpul serii, după ora 20, aşa cum se întâmplă în alte capitale sau oraşe europene străbătute de ape curgătoare navigabile", potrivit notei explicative.
Reprezentanţii ministerului consideră că stabilirea orarului de desfăşurare a activităţilor de agrement nautic ar trebui să fie în sarcina primăriilor, care emit şi avizele necesare, deoarece personalul de specialitate al acestor instituţii cunoaşte mult mai bine specificul zonei şi cererea turistică de acolo.
"Pe termen mediu şi lung, proiectul de act normativ va crea un impact pozitiv în sensul că anumite activităţi de agrement nautic vor putea fi desfăşurate pe o perioadă mai lungă, răspunzând atât cererii turiştilor, cât şi intenţiei titularilor de a creşte volumul încasărilor şi implicit a bazei impozabile pe o serie de taxe şi impozite locale/naţionale", estimează iniţiatorii.
Având în vedere efectul multiplicator al turismului în sectoarele economice conexe, precum transporturile, construcţiile, agricultura, artizanatul şi comerţul cu amănuntul, dezvoltarea unor proiecte şi activităţi de agrement nautic va genera un impact benefic pentru dezvoltarea economică şi creşterea calităţii vieţii pentru rezidenţii acestor zone.
Impactul pozitiv este determinat de creşterea circulaţiei turistice şi totodată a cifrei de afaceri a investitorilor din turism. Investitorii din domeniul turismului vor creşte veniturile obţinute din desfăşurarea activităţilor de agrement nautic, vor realiza investiţii suplimentare adaptate specificului zonei, iar localităţile se vor dezvolta din punct de vedere turistic, ceea ce va determina o creştere a numărului turiştilor de pe piaţa internă.