16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, consideră că porturile româneşti practică prea multe taxe, ceea ce le face neatractive pentru navele aflate în tranzit. Astfel vasele preferă să îşi descarce mărfurile în porturile ucrainiene, care au o politică de preţuri mult mai atractivă. Boagiu s-a arătat exasperată de faptul că în Portul Constanţa a întâlnit, spre exemplu, 63 de taxe, care erau operate de o instituţie care avea acelaşi număr de angajaţi ca şi numărul taxelor, ceea ce a determinat-o pe Boagiu să întrebe dacă aveau câte o taxă de care se ocupa câte un angajat în parte. Vizitând Galaţiul, Boagiu a constatat şi aici existenţa a două instituţii, APDM şi AFDJ, care au atribuţii ce se suprapun în anumite privinţe, inclusiv cel al taxării. Ministrul Transporturior consideră că, pentru a deveni atractive şi pentru a putea concura cu porturile ucrainiene, porturile româneşti dunărene au nevoie pe de o parte de investiţii şi pe de cealaltă de o politică de taxare diminuată faţă de cea practicată în prezent. Boagiu a admis chiar şi intenţia demarării unei analize la nivelul ministerului, pentru a fi anulată suprapunerea atribuţiilor APDM şi AFDJ.
Una dintre investiţiile absolut necesare la Galaţi este construcţia cheului vertical la Dana 31 din Port Bazin Docuri. Valoarea investiţiei este de 9 milioane euro, este însă blocată în stadiul licitaţiei, prin contestaţia licitaţiei. Actualele cheuri peretiere exitente încă la Galaţi prezintă o serie de dezavantaje – manipularea mărfurilor necesită o perioadă mai mare de timp decât în cazul cheurilor verticale; un efort mai mare; particularităţi datorită cărora cheurile peretiere au fost depăşite, în prezent porturile optând pentru varianta cheurilor verticale. Directorul APDM, Mihai Ochialbescu, a susţinut constant necesitatea acestei investiţii, iar actualul ministru al Transporturilor îi promovează acum propunerea. 
O investiţie în valoare de 12 milioane de euro, a cărei licitaţie urmează să aibă loc, priveşte ranfluarea epavei Slatina. Ministrul Transportului a menţionat că obiectivul urmează altuia similar, ranfluarea epavei Transilvania, punctând ideea obligativităţii noastre de a curăţa Dunărea de epave.
Alte investiţii din porturile dunărene menţionate de ministrul Boagiu se referă la: construcţia unui ponton complex pentru controlul de trecere a frontierei, investiţie în valoare de 1,75 miloane euro, pentru care luna viitoare se va efectua recepţionarea; 11, 3 milioane de euro va costa realizarea sistemului de colectare a deşeurilor generate de nave pe Dunărea Maritimă; urmează licitaţia pentru instalarea reţelei de borne geodezice pe malurile Dunării, ce va costa 1,6 milioane euro; implementarea cerinţelor Schengen pentru controlul trecerii frontierei terestre România-Ucraina, prin Gara Larga, are o valoare de 485.000 euro.

Articole înrudite