Guvernul plănuieşte să îngheţe voucherele de vacanţă la valoarea actuală, în următorii doi ani, şi să amâne acordarea indemnizaţiilor de vacanţă, arată un proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului (OUG), publicat de Consiliul Economic şi Social (CES), din cauza impactului negativ asupra bugetului, informează Mediafax. Prin proiectul de OUG înregistrat de CES la 28 noiembrie, se pregăteşte să fie amânată intrarea în vigoare a acordării voucherelor de vacanţă conform reglementărilor stabilite prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Aceste reglementări prevăd că valoarea unui voucher de vacanţă trebuie să fie cât un salariu minim brut, iar suma maximă se poate ridica la şase salarii minime. Măsurile ar trebui să se aplice de la începutul anului viitor, când este prevăzută o majorare a salariului minim brut, de la 1.900 de lei, cât este de la începutul acestui an, la 2.080 de lei, respectiv 2.350 de lei pentru salariaţii cu studii superioare şi cei cu peste 15 ani vechime.
De asemenea, prin acelaşi proiect de act normativ, Guvernul doreşte să amâne cu doi ani aplicarea unor măsuri privind indemnizaţia de vacanţă din Legea-Cadru nr. 153/2017 privind salarizarea bugetarilor. Acestea prevăd că, începând cu data de 1 decembrie 2018, ordonatorii de credite acordă, obligatoriu, o indemnizaţie de vacanţă, iar valoarea anuală este cât un salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi se acordă proporţional cu timpul efectiv lucrat în cursul anului calendaristic.
În schimb, instituţiile şi autorităţile publice pot acorda anual, în perioada 2019 - 31 decembrie 2020, indemnizaţii de vacanţă, sub formă vouchere, în cuantum de 1.450 de lei pentru un salariat, conform proiectului OUG, publicat de CES.
Valoarea voucherelor de vacanţă emise în primele nouă luni ale anului a fost de 230 de milioane de euro, o sumă de opt ori mai mare faţă de cea de anul trecut, conform datelor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). CES a dat aviz favorabil acestor modificări, dar a atenţionat că în proiectul de OUG perioada 1 iulie 2017 - 30 noiembrie 2018 nu trebuie înlocuită cu 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2020, ci a doua perioadă trebuie să vină în prelungirea primeia, deoarece altfel se creează un „vid legislativ”, iar măsurile adoptate din prima perioadă, „în aplicarea prevederilor legale în vigoare, riscă să rămână fără temei legal”. În plus, CES recomandă reanalizarea măsurii propuse în ceea ce priveşte modificarea Legii nr. 165/2018. De asemenea, Consiliul a atras atenţia că Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nu are competenţe de a se pronunţa cu privire la acest aspect, aceste minister fiind menţionat drept semnatar al proiectului de act normativ menţionat.