15 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
7 greşeli de evitat când începi o afacere
7 greşeli de evitat când începi o afacere
Deschiderea unui business reprezintă o provocare pentru orice om de afaceri. Totodată, când vine vorba despre un start-up, mulţi întreprinzători au tendinţa de a comite o serie de greşeli, fie din prea mult entuziasm, fie din aplicarea unor strategii fără prea multă cercetare practică.

Iată topul celor mai frecvente greşeli comise în rândul persoanelor care decid să pornească o afacere:

1. Întocmeşti un plan de afaceri superficial

Primul şi cel mai important pas în deschiderea unui business îl reprezintă planul de afaceri, susţin economiştii. De aceea, acordarea unui timp generos pentru realizarea planului este esenţial în derularea business-ului.
Consultantul de management al firmei ActionCOACH, Joanna Shows, citată de inc.com, spune: „Planul de afaceri este suflul business-ului”, punctând ca un proiect studiat cu atenţie va determina, ulterior, flexibilitate şi potenţial pentru dezvoltare.
„Afacerile sunt asemenea unui câmp de luptă. Poţi să te înarmezi cu toate armele posibile, dar odată ce te-ai lovit de gardul electric, totul e compromis”, adăugă Shows.

2. Îţi promovezi afacerea într-o manieră light

Stuart Skorman, fost manager al unei trupe de rock şi totodată printre primii investitori al Whole Foods, crede că oricine îşi gândeşte proiectul înainte să aibă stabilite strategiile de marketing, este un începător în arta afacerilor.
Când Skorman şi-a lansat lanţul de magazine de video EmpireVideo, el şi-a planificat succesul, dar şi strategiile privind targetul şi promovarea. „Am construit (virtual) compania pentru 200 de persoane”, mărturiseşte Skorman, într-un interviu acordat inc.com. Şi nu se referă la 200 de clienţi, ci la angajaţi.
Întreprinzătorul a creat o firmă pentru furnizorii de publicitate, incluzând editorii publicaţiilor naţionale. „Povestea ta trebuie să fie una virală”, subliniază omul de afaceri. 

3. Nu îndrăzneşti să gândeşti în perspectivă, să gândeşti „în stil mare”

Trebuie să ai întotdeauna în vedere planuri mari, uriaşe chiar, atunci când pui la cale un proiect care să devină profitabil. „Plănuieşte să nu-ţi faci planuri mici”, spune şi Craig Jennings, antreprenor şi fondator al Powhattan Consulting Corp. Paul Graham.
În 2006, Jennings a publicat un articol intitulat „Cele 18 greşeli care omoară start-up-urile”, în care susţinea că antreprenorii au tendinţa, în mod inconştient, să se ferească de riscuri, neasumându-şi anumite provocări.
„Atunci când faci lucruri mari, o să apară tot felul de competitori. Va trebui să te aştepţi la asta”, spune Craig.
„Dacă vrei să eviţi concurenţa, va trebui să eviţi ideile bune. Însă vei avea de pierdut”, încheie antreprenorul.

4. Eşti rigid atunci când vine vorba despre idei. Fii flexibil!

La un anumit moment, orice companie are nevoie să-şi schimbe direcţia, să facă modificări. Mulţi fondatori însă nu sunt dispuşi să treacă prin acest pas singuri. „Trebuie să fii flexibil, indiferent de cât de mult îţi place sau nu ideea unei schimbări. Este, totodată, un fel de optimism”, spune Skorman.
Iar a schimba direcţia nu înseamnă mereu un risc ridicat de eşuare. Câteodată, poate semnifica o modalitate de a descoperi o oportunitate de piaţă ce nu era vizibilă până în acel moment.

5. Asumă-ţi faptul că pasiunea este contagioasă

Fie că atragi investitorii să liciteze pentru afacerea ta, îţi motivezi angajaţii sau îţi vinzi produsele, fii receptiv la feedback-ul pe care îl primeşti din partea targetului, clienţilor şi audienţei. Skorman, de pildă, povesteşte că şi-a învăţat lecţia referitoare la faptul că entuziasmul nu este întotdeauna contagios. „Dacă vorbeai cu mine acum 30 de ani, ţi-aş fi spus că este simplu să-ţi deschizi o firmă. Tot ce trebuie să faci este să-ţi ipotechezi casa şi să fii dispus să munceşti 20 de ore pe zi”, spune acesta.

6. Ignori critica dură şi accepţi doar laudele

Joanna Shows afirmă că uneori, munca sa presupune să le spună celorlalţi oameni de afaceri exact acele lucruri pe care aceştia nu şi-ar dori să le audă, ca de exemplu că şi-au fixat un public-ţintă greşit. „Să fii drăguţ înseamnă că nimic din înăuntrul meu nu mă face să-ţi spun care este realitatea, cum se văd de fapt lucrurile. Capacitatea de a suporta critica dură poate duce la împiedicarea eşecului unui business aflat la început de drum. Atunci când lucrurile nu merg conform planului, aruncă vina pe fereastră. Nu face decât să te împiedice să te dezvolţi”, precizează antreprenoarea.

7. Îţi investeşti toţi banii în afacere

Mulţi proprietari de întreprinderi mici pot fi tentaţi să-şi investească toate economiile în business. Când un fondator îşi sacrifică orele de somn, alte oportunităţi de carieră şi poate o mică porţiune de cumpătare, îi pare simplu să facă lucrurile să meargă în direcţia bună, investind cât de mult poate. Însă, s-ar putea ca afacerea să nu meargă în direcţia dorită, notează Jennings.  „Scopul oricărui business este să-l faci să meargă pentru tine”, punctează acesta. „Un salariu modest nu aduce bunăstare unui fondator”, afirmă Jennings.


Articole înrudite