15 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Primăria Galaţi pare că a muşcat momeala aruncată de Fondul de investiţii New Europe Property Investments (NEPI), prin subsidiară NEPI Nine Investment Development, unul dintre cei mai importanţi dezvoltatori de mall-uri din ţară, fiind pe punctul de a-i da girul pentru construirea unui centru comercial în urbea noastră. Dar cu ce preţ? De îndată ce New Europe Property Investments PLC (NEPI) şi-a anunţat intenţia de elaborare a Planului Urbanistic zonal (PUZ) - "Construire Centru Comercial" pe terenul fostei fabrici “Trefo”, au ieşit la iveală şi adevăratele intenţii ale dezvoltatorului imobiliar. Astfel, în memoriul tehnic explicativ, ce poate fi consultat la Primăria Galaţi, se arată că, din mulţimea de copaci ce se vede cu ochiul liber când treci prin zonă, NEPI se angajează să amenajeze spaţiul verde în proporţie de 2-5% din suprafaţa terenului, care este de 129.912 mp. Aşadar nu dă nimeni atenţie Regulamentului local de urbanism aferent Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului Galaţi, în care se arată că Procentul de Ocupare a Terenurilor (POT) în cazurile zonelor mixte, din care face parte şi acest teren, este de 70%, iar dacă ar fi să fie schimbată încadrarea cu cea comercială, tot ar fi necesar un POT de 85%, ceea ce ar însemna un procent de 15% de spaţiu verde şi nicidecum de 2-5%. Însă gălăţenii sunt deja sătui de aer curat şi spaţii verzi, deci putem lăsa la o parte iarba şi copacii şi putem construi mall-uri indiferent de consecinţe. Asta în condiţiile în care este cunoscut faptul că oraşul nostru are o mare problemă cu lipsa spaţiului verde. De ani de zile, prin rapoartele de mediu anuale, se trage un semnal de alarmă, în încercarea de a respecta cerinţele Uniunii Europene, şi se tot propune mărirea suprafeţei de spaţiu verde. Dar ce contează? Nouă ne trebuie mall cu orice chip. N-ar fi o idee rea să facem un mall şi în Grădina Publică, nu?

Nu vom avea Cinema 3D şi nici prea multe branduri de renume

Galaţiul are nevoie de un mall? Categoric, da! Măcar dacă sacrificarea copacilor ar fi cu folos şi locuitorii ar beneficia de un mall adevărat! Numai că nu e chiar aşa, căci nu vom avea nici Cinema 3D ca la Brăila, nici Multiplex ca la Ploieşti, nici mărci de renume ce le lipsesc gălăţenilor nu vor umple galeriile noului centru comercial.
Conform schiţei ataşate documentaţiei privind intenţia de elaborare a PUZ-ului, cei care deja şi-au declarat intenţiile de a ocupa spaţiile din mall sunt Carrefour, Domo, C&A, Deichmann, Zoomania, DM, Sephora, H&M, un mic magazin Bam Boo şi poate şi Benvenuti. Deci aproape nimic nou sub soarele gălăţenilor, căci tot vom tânji după branduri precum KFC, Zara, Otter, Meli Melo etc.
Revenind la Cinema, la sfârşitul anului trecut NEPI a deschis, în Ploieşti, porţile unui mall adevărat. În comunicatul companiei se arăta: „Cinema City, liderul pieţei din România şi cel mai mare operator de cinematografe din Europa Centrală şi de Sud-Est, anunţă deschiderea primului multiplex din Ploieşti, în centrul comercial Ploieşti Shopping City, vineri, 7 decembrie 2012. Cinematograful care se inaugurează la începutul lunii decembrie este cel mai mare multiplex deschis de Cinema City în afara capitalei, având o capacitate totală de 2.087 de locuri şi 12 săli digitale, dintre care 7 săli dotate cu echipamente de proiecţie 3D”. Nici măcar o sală amărâtă de cinema în mall-ul gălăţean... Aşadar, nu suntem îndreptăţiţi să ne revoltăm că investitorul mult lăudat nu face decât să ne arunce cu praf în ochi?

Locuinţele din spatele viitorului mall ar putea fi afectate de traficul greu

Un alt mare inconvenient, ce se poate observa la o minimă analiză a aceluiaşi memoriu justificativ, este şi decizia de a realiza accesul secundar destinat maşinilor cu marfă în incinta complexului comercial prin străzile Milcov/Coteşti/Năruja. Această poartă secundară a mai fost mărul discordiei şi în trecut, când Trefo a fost nevoită să se mute la Brăila, întrucât, în urma “împărţirii” patrimoniului societăţii între patronii italieni, unuia dintre ei revenindu-i partea cu ieşirea spre Coşbuc, iar celuilalt partea din spate, cel din urmă nu a putut obţine autorizaţiile necesare pentru a face o cale de acces spre strada Milcov. Asta deoarece Comisia Teritorială de Siguranţă a Circulaţiei nu a acordat avizul solicitat, motivând că strada este prea îngustă şi s-a considerat că nu suportă maşini cu gabarit mare, iar în zonă se află locuinţe ce ar putea fi şi ele afectate de traficul greu. Trebuie menţionat faptul că, din această cauză, fosta „Întreprindere de sârmă, cuie şi lanţuri Galaţi”, adică societatea Trefo, fondată încă din 1955, a fost nevoită să-şi mute activitatea în Brăila. Deci o societate tradiţional gălăţeană, ce se lăuda cu performanţe financiare notabile la vremea respectivă, adică în anul 2008, a luat drumul pribegiei din cauza neacordării avizelor. Iată că acum suntem în stare să ignorăm dreptul la linişte al locatarilor din zonă şi dreptul lor şi al gălăţenilor în general la un aer curat doar pentru a ne lăuda că avem mall în oraş, fie el chiar şi la mâna a doua.

Promenada Mall Brăila nu trebuie să aibă concurenţă adevărată în regiune?

Ce doreşte de fapt NEPI, în condiţiile în care Promenada Mall Brăila, care de asemenea îi aparţine, s-a extins de curând şi se va mai extinde? Poate nu ştiţi că dezvoltatorul a mai achiziţionat aproximativ 1.900 mp de teren adiacent secţiunii de fashion a mall-ului brăilean, cu scopul de a efectua o nouă extindere care să cuprindă alte branduri internaţionale de modă, aşa cum se arată într-un raport al grupului New Europe Property Investments (NEPI) PLC.
Nu e nevoie să-şi dea cu părerea specialiştii şi analiştii. E clar că niciun dezvoltator care se respectă nu investeşte într-un mall mai mic la Galaţi, amplasat la 25 de kilometri de un mall (tot al lui) mult mai mare (la Brăila) şi care se bazează în proporţie de mai bine de 70% pe cumpărătorii din Galaţi. Intenţia vădită este aceea de a-şi elimina concurenţa. Este clar că două mall-uri nu “încap” în Galaţi, aşadar, după ce va răsări în Galaţi acest pseudo-mall, orice alt potenţial investitor s-ar reorienta, iar gălăţenii tot la Brăila ar merge să vadă un film 3D sau să-şi petreacă timpul şi să-şi cheltuiască banii.

Articole înrudite