Cel puţin acest lucru reiese în urma controlului efectuat în cursul anului 2013 la societatea gălăţeană aflată în subordinea Ministerului Transporturilor de către inspectorii Curţii de Conturi, care au analizat modul de desfăşurare a activităţii în cursul anului 2012 de către unitatea aflată în ograda statului. Controlul a scos la iveală nerealizarea unor venituri proprii (în sumă de 1.080 mii lei) deoarece nu au fost realizate, în totalitate, veniturile societăţii rezultate din lucrările de dragaj executate, ca urmare a renunţării pe parcurs la unele cantităţi de lucrări facturate, dar nerecunoscute de către beneficiarul acestora şi nu au fost stabilite, evidenţiate şi urmărite în vederea încasării de la beneficiarul lucrărilor foloase nerealizate ca urmare a plăţilor parţiale sau cu întârziere repezentând lucrări de prestări servicii executate şi acceptate de beneficiar. O altă neregulă constatată în timpul controlului ar fi fost nerespectarea clauzelor contractuale şi anume nu s-au calculat, facturat, înregistrat şi urmărit, în vederea încasării, penalităţi de întârziere, aferente nerespectării termenului de realizare a obiectivului de investiţie „Complex administrare căi navigabile Giurgiu”, potrivit Contractului de execuţie. Inspectorii mai susţin de asemenea că nu s-ar fi urmărit realitatea lucrărilor executate fiind vorba de faptul că nu s-ar fi verificat realitatea lucrărilor executate la Contractul de execuţie pentru realizarea obiectivului de investiţii „Complex administrare căi navigabile Giurgiu”, efectuând plăţi pentru materiale care nu se regăsesc la locul investiţiei (în sumă de 78 mii lei). Potrivit inspectorilor Curţii de Conturi, nu s-ar fi îndeplinit, în totalitate, măsurile dispuse de Curtea de Conturi prin decizia emisă în anul 2009, referitoare la stabilirea întinderii prejudiciilor şi recuperarea acestora provenite din remunerarea membrilor comisiei de evaluare a ofertelor pentru realizarea unor obiective de investiţii, plata nelegală a studiilor postuniversitare de masterat, premierea nelegală a directorilor executivi ai unităţii, plata unor cheltuieli de protocol fără documente justificative, achiziţia unor cantităţi de carburanţi constatate lipsă la inventariere. De asemenea, inspectorii susţin că nu ar fi fost dusă la îndeplinire, în totalitate, măsura dispusă prin decizia emisă de Curtea de Conturi în anul 2012, referitoare la neîncasarea penalităţilor de întârziere, datorate de clienţi potrivit prevederilor contractuale, în valoare totală de 326 mii lei. Curtea de Conturi a sesizat organele de urmărire penală pentru o serie de abateri, şi anume nerespectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractul de achiziţie publică, referitoare la cantitatea şi calitatea bunurilor livrate/lucrărilor executate sau serviciilor prestate sau la termenele stabilite, neducerea la îndeplinire în totalitate a măsurii dispuse prin decizie de către Curtea de Conturi în anul 2012, referitoare la încasarea penalităţilor de întârziere datorate de clienţi, potrivit prevederilor contractuale, neducerea la îndeplinire în totalitate a măsurii dispuse prin decizie de către Curtea de Conturi în anul 2012, referitoare la încasarea penalităţilor de întârziere datorate de clienţi, potrivit prevederilor contractuale.
Ce au dispus inspectorii Curţii de Conturi
Pe lista măsurilor stabilite în urma efectuării verificării se află stabilirea, înregistrarea, facturarea şi încasarea veniturilor reprezentând contravaloarea serviciilor prestate de entitate, cu respectarea prevederilor contractuale, precum şi calcularea, evidenţierea şi încasarea penalităţilor contractuale, rezultate din plata cu întârziere, de către beneficiar, a contravalorii cantităţilor de material dragat, stabilirea, înregistrarea, facturarea şi încasarea veniturilor din penalităţi contractuale aplicate pentru neîndeplinirea la termen a obligaţiilor asumate de antreprenor prin acordul contractual de execuţie a lucrărilor, stabilirea întinderii prejudiciului rezultat din plata nejustificată a contravalorii unor materiale care nu se regăsesc în lucrări executate la locul investiţiei „Complex administrare căi navigabile Giurgiu”, inclusiv a dobânzilor/foloaselor nerealizate, calculate potrivit prevederilor legale în vigoare şi recuperarea acestora. De asemenea s-a dispus luarea tuturor măsurilor legale de recuperare, în termenul legal de prescripţie, a sumelor constatate ca fiind cheltuieli nelegale sau prejudicii, inclusiv de la persoanele răspunzătoare din cadrul entităţii, ca urmare a neexercitării corespunzătoare a atribuţiilor de serviciu stabilite prin fişele posturilor, regulament de organizare şi funcţionare, luarea tuturor măsurilor legale de recuperare, în termenul legal de prescripţie, a sumelor constatate ca fiind cheltuieli nelegale sau prejudicii, inclusiv de la persoanele răspunzătoare din cadrul unităţii, ca urmare a neexercitării corespunzătoare a atribuţiilor de serviciu stabilite prin fişele posturilor, regulament de organizare şi funcţionare. Dintre măsurile dispuse au fost contestate 5, comisia de soluţionare a contestataţiilor a respins contestaţia, iar AFDJ a contestat încheierea dată de comisia de instanţă. Acţiunea în instanţă se află în curs.