Astăzi, Google este mai mult decât un motor de căutare - este poarta de acces către internet pentru miliarde de oameni. Este locul în care începem ziua, căutăm răspunsuri, idei, direcţii sau soluţii. Însă puţini ştiu că numele care a ajuns sinonim cu informaţia digitală a apărut dintr-o simplă eroare de scriere.
Iniţial, fondatorii Larry Page şi Sergey Brin intenţionau să numească motorul lor de căutare „Googol” - un termen matematic care desemnează cifra 1 urmată de 100 de zerouri, simbolizând volumul uriaş de informaţii pe care voiau să îl indexeze. Însă, când un coleg s-a ocupat de înregistrarea domeniului, a tastat greşit: „Google”. Greşeala a rămas, iar numele a devenit parte din istorie.
Povestea începe în anii '90, la Universitatea Stanford. Proiectul lor se numea iniţial „Backrub” şi evalua relevanţa paginilor web prin numărul de linkuri. Însă era nevoie de un nume nou, memorabil şi sugestiv. Alegerea, deşi involuntar modificată, a devenit perfectă. „Google” era scurt, sonor şi, în mod ironic, mai uşor de reţinut decât originalul său matematic.
Termenul „Googol” fusese inventat în 1920 de un băieţel de 9 ani, nepotul matematicianului Edward Kasner. L-a propus ca un nume jucăuş pentru un număr imens, fiind ulterior popularizat în cartea Mathematics and the Imagination. Alegerea acestui termen reflecta ambiţia fondatorilor Google de a aduce ordine într-un ocean aparent infinit de informaţii.
De la acel moment accidental, Google a crescut exponenţial. În 1998, compania a fost lansată oficial, iar primul investitor important, Andy Bechtolsheim de la Sun Microsystems, a oferit un cec de 100.000 de dolari. Alţi investitori precum Jeff Bezos şi Ram Shriram au urmat, iar motorul de căutare a devenit rapid indispensabil.
Astăzi, Google procesează peste 3,5 miliarde de căutări în fiecare zi. Sub umbrela sa se află produse esenţiale pentru viaţa digitală modernă: Gmail, YouTube, Google Maps, Android, Google Photos şi altele. Compania a făcut achiziţii strategice, precum YouTube sau Fitbit, şi a investit masiv în inteligenţă artificială, asistenţi virtuali şi tehnologii emergente.
În 2015, Google s-a reorganizat sub holdingul Alphabet Inc., un conglomerat care reflectă expansiunea dincolo de căutare - de la maşini autonome şi tehnologii medicale, până la explorări în domeniul sustenabilităţii. Deşi Larry Page şi Sergey Brin s-au retras din conducere, viziunea lor continuă să ghideze compania.
Povestea Google este dovada că marile idei pot porni din cele mai neaşteptate erori. Ce părea o simplă greşeală de tastare s-a transformat într-unul dintre cele mai influente branduri ale erei digitale. Iar data viitoare când scrii „google.com” în bara de căutare, aminteşte-ţi: uneori, o literă greşită poate schimba lumea.