26 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Neînvățarea matematicii afectează dezvoltarea cerebrală a adolescenților
Neînvățarea matematicii afectează dezvoltarea cerebrală a adolescenților

Lipsa de educație matematică afectează negativ dezvoltarea cerebrală și cognitivă a adolescenților, potrivit unui studiu care sugerează că neînvățarea acestei materii după vârsta de 16 ani poate fi un dezavantaj, relatează EFE.
Studiul, publicat de revista PNAS și la care au participat 133 de elevi cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani, a fost realizat de departamentul de Psihologie Experimentală de la Universitatea Oxford.
Studiul a relevat că elevii care nu învățau matematica avea o cantitate mai mică a unui aminoacid crucial pentru plasticitatea cerebrală (acidul gamma-aminobutiric - GABA) dintr-o zonă cheie în care intervin multe funcții cognitive importante, precum raționamentul, rezolvarea problemelor, memorarea și învățarea.
Bazându-se pe cantitatea acestui aminoacid deținută de fiecare elev, cercetătorii au putut face o deosebire clară între cei care studiau și cei care nu învățau matematica, indiferent de capacitățile lor cognitive.
De asemenea, cantitatea de acid gamma-aminobutiric a prognozat cu succes reușitele în acest domeniu 19 luni mai târziu, potrivit Universității Oxford.
Roi Cohen Kadosh, profesor de neuroștiință cognitivă la Oxford a explicat că abilitățile matematice sunt asociate unei serii de avantaje legate de obținerea unui loc de muncă, de statutul socio-economic, sau de sănătatea mentală și cea fizică.
"Adolescența este o perioadă importantă din viață asociată unor schimbări cerebrale și cognitive. Din păcate, a renunța la matematică la această vârstă poate provoca o breșă între adolescenții care abandonează această materie și cei care continuă să o studieze", a spus el.
Acest studiu, potrivit autorilor, oferă un nou nivel de înțelegere biologică a impactului pe care îl are educația în dezvoltarea creierului și a efectului reciproc între biologie și educație. Însă nu toți adolescenții continuă să învețe matematica, astfel încât trebuie investigate și posibile alternative, discipline ca logica sau raționamentul care implică aceeași zonă cerebrală.
"Deși am început acest studiu înainte de pandemia de COVID-19, mă întreb cum se va repercuta lipsa accesului la educație, în general, și la matematică, în particular, asupra dezvoltării cerebrale și cognitive a copiilor și a adolescenților", a mărturisit profesorul Roi Cohen Kadosh. (sursa Agerpres)


Articole înrudite