23 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
În timp ce se află pe locul 2 la nivel naţional la numărul de şomeri, Galaţiul se mai poate „mândri” cu o performanţă tristă, şi anume aceea de a ocupa unul din primele locuri şi în ceea ce priveşte dezindustrializarea judeţului, potrivit analizei făcute de specialiştii de la Econtext.ro. În condiţiile în care reducerile de personal de la Combinat continuă, iar la Galaţi nu apar investitori care să înfiinţeze locuri de muncă în producţie şi nu în comerţ, viitorul oraşului pare sumbru. Cât despre strategii sau planuri care să conducă la revitalizarea economiei, unde un rol important ar putea să îl reprezinte Dunărea, deocamdată acestea sunt doar la stadiul de bune intenţii ale Primăriei Galaţi, care a prezentat o serie de proiecte ce ar urma să fie realizate (montarea de fântâni arteziene, amenajarea unei şosele de centură a oraşului, construirea unui tunel pe sub Dunăre, amenajarea unei parcări supraetajate), dar rămâne de văzut câte locuri de muncă vor crea efectiv aceste proiecte.
Din păcate, nu am văzut propuneri sau demersuri făcute de către parlamentarii gălăţeni sau alţi reprezentanţi de frunte ai oraşului ori judeţului, cu foarte mici excepţii, pentru ca oraşul să nu moară încetul cu încetul. Aşa cum precizează redactorii de la Econtext, reindustrializarea României a fost  unul din subiectele trâmbiţate de fiecare partid în momentul în care ajunge la guvernare iar recent ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a prezentat planuri măreţe pentru reindustrializarea ţării, rămase deocamdată la stadiul de proiect. Analiza făcută de econtext scoate la iveală un fapt alarmant, care nu mai este de mult o noutate, şi anume că situaţia prezentă este dramatică pentru industria României, impunându-se urgent o strategie accelerată de reindustrializare.
Val de concedieri în industrie şi construcţii
Potrivit datelor prezentate de către cei de la Econtext, de la începutul crizei, şi anume septembrie 2008, şi până în luna septembrie 2012 au fost concediaţi la nivel naţional nu mai puţin de 421.232 de angajaţ . Astfel, dacă în septembrie 2008 în industrie şi construcţii lucrau 2.105.327 de angajaţi, în septembrie 2012 numărul lor a scăzut la 1.684.095. Cele mai mari reduceri de personal în ultimii 4 ani au avut loc în Bucureşti (Ilfov),  precum şi în judeţele puternic industrializate - Prahova (21.512 de angajaţi), Galaţi (16.949 de angajaţi rămaşi fără un loc de muncă), Hunedoara (16.005 angajaţi), şi Argeş (14.754). Galaţiul are toate şansele să continue procesul de dezindustrializare, în condiţiile în care Combinatul va mai „produce” pe bandă rulantă în jur de 500 de şomeri - siderurgiştii care au cerut de bună voie să părăsească locul de muncă în schimbul unor recompense financiare. Soarta Combinatului, care tot nu-i interesează pe reprezentanţii partidelor politice gălăţene şi nici pe cei care ar putea să aibă un cuvânt de spus, este extrem de tulbure, dacă ne gândim că activitatea sa este afectată puternic de schema de acordare a certificatelor verzi, o schemă care în România este cea mai generoasă comparativ cu celelalte ţări din Europa, şi care ar trebui modificată deoarece ajutorul acordat de stat industriei de producere a energiei alternative afectează puternic şi producătorii industriali, dar şi populaţia, care scoate mai mulţi bani din buzunar pentru a plăti energia electrică consumată, gălăţenii subvenţionând practic din buzunar producerea acestui tip de energie. Preşedintele IMM-urilor gălăţene, Marian Filiomon, n-a declarat că a tras zadarnic în ultimii ani semnale de alarmă legate de faptul că industria gălăţeană dispare încetul cu încetul şi că tot ce se construieşte în Galaţi sunt doar mall-uri care presupun consum şi nu producţie. „Am zis-o şi am să o repet: până când nu o să văd să apară la Galaţi o fabrică, o mică unitate de producţie, până când Parcul Industrial nu va funcţiona, astfel încât să atragă investitori prin oferirea de facilităţi, nu se poate crede că economia oraşului este pe dumul cel bun şi că numărul şomerilor va scădea. Potrivit statisticilor, Galaţiul face parte din rândul oraşelor unde s-a înregistrat cea mai mare depopulare în ultimii ani, lucru care ar trebui de asemenea să fie considerat un semnal de alarmă”, ne-a declarat Marian Filimon.


Articole înrudite