Puţini ştiu de existenţa acestui număr pe care îl poate apela oricine are cunoştinţă de situaţii dificile în care sunt implicaţi copii. Situaţiile dificile înseamnă situaţii în care copiii sunt bătuţi, sunt exploataţi prin muncă, sexual, sunt abuzaţi emoţional sau sunt neglijaţi. Mamă, tată, mătuşă, unchi, vecin, dascăl, chiar şi necunoscut, oricine poate suna să ceară ajutor pentru un copil aflat în dificultate.
În ceea ce priveşte numărul apelurilor efectuate din Galaţi către 116.111, acesta nu poate fi confirmat decât în situaţia cazurilor în care a fost necesară şi colectarea de date personale în vederea intervenţiei, iar apelanţii au dorit să le ofere. Astfel, baza de date a Asociaţiei Telefonul Copilului arată că în perioada 1 ianuarie – 31 august din judeţul nostru a fost înregistrat un număr de 43 de astfel de apeluri.
Un alt număr de telefon la care pot fi semnalizate astfel de situaţii este cel pus la dispoziţie de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Telefonul Copilului la nivel judeţean este 0236.983.
Copiii noştri sunt abuzaţi!
Cei care au sunat să ceară ajutorul pentru copii au fost martorii abuzului celor mici sub toate formele. Au fost depistate 17 cazuri de abuz dintre care două cazuri de abuz emoţional, 12 situaţii de abuz prin neglijare, două cazuri de trafic uman, chiar şi un caz de abuz sexual, dar şi şapte cazuri de intimidare. Au mai fost înregistrate două cazuri de consiliere juridică privind încredinţarea minorului, cincisprezece cazuri în care s-a oferit consiliere psihologică (relaţionare deficitară copil – părinţi, probleme sentimentale ale adolescenţilor, tulburări de comportament), şi două cazuri de violenţă în familie.
Cazurile copiilor care au ajuns în atenţia asistenţilor sociali şi psihologilor Asociaţiei Telefonul Copilului au fost rezolvate. Aceştia au oferit consiliere psihologică şi juridică personalizată, respectiv îndrumare pentru fiecare caz înregistrat. „În unele cazuri a fost necesară şi intervenţia instituţiilor abilitate la nivel local, iar consultanţii noştri au monitorizat fiecare dintre situaţiile transmise către acestea”, ne-a spus directorul executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului, Cătălina Florea.
Într-un top al apelurilor, conform cazurilor înregistrate la 116.111, judeţul Galaţi se află pe locul 28.
Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional, „Telefonul Copilului – 116.111”. Apelul este gratuit în reţelele Romtelecom şi Cosmote. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, asistenţii sociali şi psihologii Asociaţiei Telefonul Copilului răspund apelurilor la 116.111. În cei peste 11 ani de existenţă, telefonul copilului 116.111 a sunat de mai mult de aproape două milioane de ori.
116.111 este implementat şi în alte 19 state europene, fiind numărul unic european rezervat de Comisia Europeană serviciului „telefonul copilului”, în urma propunerii formulate de Child Helpline International, alianţa internaţională în care Asociaţia Telefonul Copilului este atât membră cu drepturi depline, cât şi deţinătoarea vice-preşedinţiei acesteia pentru regiunea Europa.