În urmă cu mai bine de patru ani, autorităţile locale şi judeţene din Galaţi anunţau cu surle şi trâmbiţe lansarea proiectului unui terminal intermodal, al cărui iniţiator era Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Martime S.A., împreună cu Instituţia Prefectului, Consiliul Judeţului, Primăria municipiului Galaţi şi alţi stakeholderi precum C.F.R. Sucursala C.F. Galaţi, Parcul Industrial Galaţi, Zona Liberă Galaţi, în parteneriat cu Administraţia Porturilor Duisburg. Presa locală scria la vremea respectivă că proiectul viza construirea unui terminal trimodal în Port Bazinul Nou care urma să fie unul dintre proiectele strategice pentru realizarea reţelei centrale de transport în Uniunea Europeană. Finanţarea urma să vină prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (M.I.E.), lansat de Uniunea Europeană pentru perioada 2014-2020, mecanism dedicat finalizării reţelei centrale TEN-T prin care urma să fie finanţate proiectele strategice preidentificate în Anexa II la M.I.E. şi susţinute de guvernele ţărilor membre.
”Au trecut mai bine de patru ani şi nu s-a întâmplat nimic. Dar absolut nimic! Mai mult, unul dintre cei mai importanţi «actori» ai proiectului, respectiv Zona Liberă a intrat în probabil cea mai neagră perioadă a existenţei sale”, spune Oana-Claudia Iurescu, consilier local PMP Galaţi şi candidat în cursa internă a partidului pentru desemnarea candidatului la Primăria municipiului Galaţi.
Dar haideţi să vedem pe scurt ce are municipalitatea în Zona Liberă! În primul rând dispune de aproape 100 de hectare de teren, trei dane la Dunăre, dintre care una este pentru combustibili lichizi, celelalte două pentru mărfuri generale. Toată infrastructura din Zona Liberă are acces la cale ferată, atât cu ecartament larg, compatibil cu ţările din est, dar şi cu ecartament normal, compatibil cu toată Europa. Avem conexiune la drumul către Giurgiuleşti, la graniţa cu Republica Moldova, dar şi la viitoarea centură a Galaţiului. Tot în Zona Liberă găsim şi trei hale industriale mari, dar şi alte câteva hale mici. Avem, chiar lângă Zona Liberă, un Parc Industrial sau ce-a mai rămas din el. Şi acesta are deschidere la Dunăre. Toată această logistică, alături de infrastructura ei, poate fi o punte de legătură între Europa şi Orientul îndepărtat. Doar că autorităţile locale din Galaţi ar trebui să se mişte mai repde dacă vor ca bulgarii să nu le sufle afacerea de sub nas.
„Gândiţi-vă câte locuri noi de muncă s-ar putea crea. Este un proiect de anvergură şi-ţi trebuie curaj, asumare pentru a-l duce la bun sfârşit. Este cea mai mare investiţie din ultimii ani, care ar putea scoate oraşul din sărăcia în care a fost scufundat de politicienii ultimelor trei decenii”, spune Oana Iurescu.
„Când nu suntem în stare să gestionăm lucrurile, le concesionăm!”
Ce fac, între timp, isteţii noştri conducători din Primărie? Concesionează toate cele trei dane pe motivul halucinant că autoritatea locală trebuie să plătească pentru fiecare navă andocată o taxă de 4.000 de lei reprezentând taxa de operare a respectivei nave. Mai mult, deşi devine aproape inactivă, Zona Liberă este vânată de mai multe „sfere de influenţă politică”.
„Partidul care, potrivit algoritmului politic, are conducerea acestei instituţii, şi mă refer aici la UNPR, este cel care a acceptat această concesionare. Mai mult, am impresia că acelaşi partid încearcă acum să dea cele trei dane pe mâna unor persoane care le vânează de mult timp! Şi uite aşa dăm totul! Eram cândva port important la Dunăre, care conta în economia europeană”, spune dezamăgită consiliera PMP Galaţi.
Motivată de indiferenţa celor din conducerea Primăriei, Oana-Claudia Iurescu va depune zilele următoare un proiect de hotărâre care vizează dezvoltarea unui terminal intermodal în Zona Liberă. Ar fi unul dintre puţinele proiecte de dezvoltare, dacă nu chiar singurul, pus pe masa aleşilor locali în ultimii doi ani şi jumătate. Printre reparaţii de străzi şi schimbatul bordurilor, un astfel de proiect chiar era necesar.
„Prin acest proiect vreau să propun reorientarea politicilor de dezvoltare către crearea unor noi fluxuri de marfă, prin utilizarea poziţiei geografice a oraşului şi prin exploatarea infrastructurii create în perioada comunistă, dar şi prin construcţia unor obiective noi şi achiziţia de echipamente adaptate tehnicilor moderne de manipulare. Scopul este acela de a oferi potenţialilor clienţi din Uniunea Europeană, dar şi din ţările ex-sovietice o alternativă la rutele comerciale clasice prin serviciile puse la dispoziţie de un terminal intermodal care îmbină cele mai importante căi de transport: pe apă, feroviar şi rutier. În plus, prin acest proiect urmărim şi utilizarea facilităţilor fiscale şi vamale oferite de Zona Liberă, facilităţi ce au un impact semnificativ asupra costurilor totale pe care le implică transporturile de mărfuri”, spune Oana Claudia Iurescu. Consilierul local PMP Galaţi mai crede că o astfel de investiţie poate fi făcută doar de un primar care înţelege importanţa poziţiei geostrategice a oraşului.