"Evoluţia pieţei din 2010 este inferioară celei din 2009. Este al doilea an consecutiv de contracţie a valorilor din piaţă şi din păcate, după discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional săptămâna trecută şi după reacţiile pe care le avem în urma consultărilor cu reprezentanţii guvernamentali, premisele sunt şi pentru 2011 de menţinere a contracţiei", a declarat pentru MEDIAFAX reprezentantul Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii, Laurenţiu Plosceanu. El a precizat că menţinerea pieţei în 2011 la nivelul din acest an reprezintă un scenariu optimist.
La jumătatea anului, Plosceanu estima că piaţa construcţiilor ar putea scădea în 2010 cu 35-40%, de la 12,6 miliarde euro în 2009, prognoza fiind în continuare valabilă.
În condiţiile în care sursele private de finanţare s-au redus la nivelul din 2003-2004, fondurile publice sunt elementul principal pentru susţinerea sectorului de construcţii în actuala perioadă de criză, conform sursei citate. "În 2010, investiţiile publice evident sunt mult mai precare decât cele din 2009. În 2009 măcar am avut un program anticriză cu anumite ţinte de finanţări publice (...). În 2010 din păcate nici n-au existat obiective clare, nivelul de realizare este inferior într-o manieră substanţială faţă de cel din 2009. Trebuie să spunem însă că din păcate fondurile structurale care stau la dispoziţia ţării pentru proiecte de infrastructură, infrastructură de mediu, pentru reabilitări, aveau la jumătatea anului 2010 o rată de absorbţie de 7%. (...) Este un insucces nu numai al Guvernului, ci şi al administraţiilor publice locale", a spus reprezentantul asociaţiei. El a atras atenţia că România riscă să piardă fondurile europene neutilizate, care ar putea fi direcţionate către alte state europene. Plosceanu a afirmat că una dintre solicitările făcute reprezentanţilor FMI a fost monitorizarea plăţilor creanţelor către firmele de construcţii, care totalizează în prezent 1,2 miliarde de euro. "Am solicitat ca pentru eliberarea tranşei din decembrie să se ţină cont de plata creanţelor, insistând ca măcar cele aferente semestrulului I 2010 să poată fi achitate", a spus Plosceanu.
Totodată, ARACO doreşte ca Executivul să realizeze o inventariere a proiectelor începute după anii '90 şi să decidă care vor primi finanţare în 2011, care vor intra în conservare şi la care se va renunţa. În plus, în proiectul de buget pentru 2011, proiectele noi şi cele care vor avea finanţări publice asigurate ar trebui să fie clar precizate, pentru a evita situaţia în care apar lucrări care se licitează şi pentru care nu se pot asigura resurse financiare.
În acest an, fondurile publice au fost direcţionate în principal pentru reparaţii, dar au existat şi proiecte de construcţii comerciale sau lucrări finanţate cu fonduri europene, ultimele cu valori reduse. "Sunt sume mici, din perspectiva unei pieţe care a atins şi 14 miliarde de euro acum doi ani", a completat Plosceanu.
Şeful ARACO s-a declarat nemulţumit de felul cum funcţionează legislaţia privind achiziţiile publice, care ar trebui îmbunătăţită, pentru prevenirea abuzurilor care ajung până la predefinirea în caietul de sarcini a profilului companiei care trebuie să o câştige. "În continuare se vine cu preţuri de dumping, în continuare maniera în care se desfăşoară licitaţiile publice permite achiziţii care să fie iniţial cu preţuri foarte mici, dar ulterior adiţionalele la contracte permit majorarea cu până la 50% a acestor proiecte", a spus Plosceanu.
Legat de evoluţia sectorului în 2011, Plosceanu a afirmat că speră ca Guvernul să ţină cont de necesitatea finalizării unor proiecte de infrastructură deja începute şi a utilizării cât mai consistente a fondurilor europene pentru proiecte de infrastructură. El susţine că ar trebui să existe alocări importante pentru proiecte care vizează eficientizarea energetică a clădirilor. "Îmi place să cred că Guvernul care va fi în exerciţiu va avea curaj să reducă nivelul cotei unice, şi mă refer aici în principal la cota aferentă impozitului pe profit, la un nivel care să genereze atractivitate pentru investitorii privaţi străini, şi care împreună cu legislaţia aferentă parteneriatelor de tip public privat să permită reînceperea unor proiecte în parteneriat public privat", a spus reprezentantul ARACO. El este convins că şi în 2011 vor avea prioritate lucrările de reparaţii, în principal la infrastructură rutieră. "Cu datele de acum, estimez că 2011 va fi punctul critic de minus, de la care am putea eventual să reîncepem să creştem începând din 2012", a conchis Plosceanu.
La jumătatea anului, Plosceanu estima că piaţa construcţiilor ar putea scădea în 2010 cu 35-40%, de la 12,6 miliarde euro în 2009, prognoza fiind în continuare valabilă.
În condiţiile în care sursele private de finanţare s-au redus la nivelul din 2003-2004, fondurile publice sunt elementul principal pentru susţinerea sectorului de construcţii în actuala perioadă de criză, conform sursei citate. "În 2010, investiţiile publice evident sunt mult mai precare decât cele din 2009. În 2009 măcar am avut un program anticriză cu anumite ţinte de finanţări publice (...). În 2010 din păcate nici n-au existat obiective clare, nivelul de realizare este inferior într-o manieră substanţială faţă de cel din 2009. Trebuie să spunem însă că din păcate fondurile structurale care stau la dispoziţia ţării pentru proiecte de infrastructură, infrastructură de mediu, pentru reabilitări, aveau la jumătatea anului 2010 o rată de absorbţie de 7%. (...) Este un insucces nu numai al Guvernului, ci şi al administraţiilor publice locale", a spus reprezentantul asociaţiei. El a atras atenţia că România riscă să piardă fondurile europene neutilizate, care ar putea fi direcţionate către alte state europene. Plosceanu a afirmat că una dintre solicitările făcute reprezentanţilor FMI a fost monitorizarea plăţilor creanţelor către firmele de construcţii, care totalizează în prezent 1,2 miliarde de euro. "Am solicitat ca pentru eliberarea tranşei din decembrie să se ţină cont de plata creanţelor, insistând ca măcar cele aferente semestrulului I 2010 să poată fi achitate", a spus Plosceanu.
Totodată, ARACO doreşte ca Executivul să realizeze o inventariere a proiectelor începute după anii '90 şi să decidă care vor primi finanţare în 2011, care vor intra în conservare şi la care se va renunţa. În plus, în proiectul de buget pentru 2011, proiectele noi şi cele care vor avea finanţări publice asigurate ar trebui să fie clar precizate, pentru a evita situaţia în care apar lucrări care se licitează şi pentru care nu se pot asigura resurse financiare.
În acest an, fondurile publice au fost direcţionate în principal pentru reparaţii, dar au existat şi proiecte de construcţii comerciale sau lucrări finanţate cu fonduri europene, ultimele cu valori reduse. "Sunt sume mici, din perspectiva unei pieţe care a atins şi 14 miliarde de euro acum doi ani", a completat Plosceanu.
Şeful ARACO s-a declarat nemulţumit de felul cum funcţionează legislaţia privind achiziţiile publice, care ar trebui îmbunătăţită, pentru prevenirea abuzurilor care ajung până la predefinirea în caietul de sarcini a profilului companiei care trebuie să o câştige. "În continuare se vine cu preţuri de dumping, în continuare maniera în care se desfăşoară licitaţiile publice permite achiziţii care să fie iniţial cu preţuri foarte mici, dar ulterior adiţionalele la contracte permit majorarea cu până la 50% a acestor proiecte", a spus Plosceanu.
Legat de evoluţia sectorului în 2011, Plosceanu a afirmat că speră ca Guvernul să ţină cont de necesitatea finalizării unor proiecte de infrastructură deja începute şi a utilizării cât mai consistente a fondurilor europene pentru proiecte de infrastructură. El susţine că ar trebui să existe alocări importante pentru proiecte care vizează eficientizarea energetică a clădirilor. "Îmi place să cred că Guvernul care va fi în exerciţiu va avea curaj să reducă nivelul cotei unice, şi mă refer aici în principal la cota aferentă impozitului pe profit, la un nivel care să genereze atractivitate pentru investitorii privaţi străini, şi care împreună cu legislaţia aferentă parteneriatelor de tip public privat să permită reînceperea unor proiecte în parteneriat public privat", a spus reprezentantul ARACO. El este convins că şi în 2011 vor avea prioritate lucrările de reparaţii, în principal la infrastructură rutieră. "Cu datele de acum, estimez că 2011 va fi punctul critic de minus, de la care am putea eventual să reîncepem să creştem începând din 2012", a conchis Plosceanu.