23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
APIA: Eliminarea timbrului de mediu va duce la creşterea poluării
APIA: Eliminarea timbrului de mediu va duce la creşterea poluării

Eliminarea timbrului de mediu va duce la creşterea poluării produse de către autovehicule şi va afecta sănătatea populaţiei, cu precădere în marile oraşe pentru că, în urma acestei măsuri, pe drumurile din România numărul automobilelor vechi şi cu norma de poluare ridicată va deveni tot mai mare, arată Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) într-un comunicat remis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, această măsură vine în contextul în care România are deja unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme a căror vârstă este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1) iar eliminarea timbrului de mediu va deteriora şi mult mult această situaţie.
"Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creşterea abruptă a vârstei medii a parcului auto naţional (România va deveni al doilea 'cimitir de maşini vechi' al Europei, după Polonia) şi anularea eforturilor financiare de curăţare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul 'Rabla' (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca şi numărul automobilelor vechi şi cu normă de poluare ridicată să se regăsească într-un număr tot mai mare pe drumurile din România; creşterea nivelului de poluare din marile oraşe (inclusiv datorită creşterii numărului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sănătăţii populaţiei, ceea ce va presupune în final şi alocarea unor resurse băneşti superioare pentru tratarea afecţiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante", precizează sursa citată.
În context, reprezentanţii APIA subliniază faptul că timbrul de mediu din România nu este, în sine, un concept singular în UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere pentru că alte 19 state membre au o taxă al cărei cuantum depinde de unul sau mai mulţi factori, dintre care cel mai întâlnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu timbrul de mediu). Potrivit acestora, Curtea de Justiţie a UE arată, în deciziile sale, că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dar că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.
"Emisiile poluante (oxizi de azot — NOx şi particule de funingine — PM), care, printre alte surse, provin şi de la autovehicule în urma arderii carburanţilor fosili, sunt indentificate de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii ca fiind responsabile pentru o serie de afecţiuni, unele foarte severe, care pot duce chiar la decese. Numărul deceselor premature datorate emisiilor poluante estimat că s-ar fi înregistrat în România în anul 2012 este de circa 28.000 de persoane (sursa: Agenţia Europeană de Mediu, Air Quality in Europe, 2015). Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculele încadrate în norma de poluare Euro2 (fabricate până în anul 2001), comparativ cu cele Euro6 (obligatorii începând cu 1 septembrie 2015), în timp ce pentru particule (PM), specifice motoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro2 raportate la cele Euro6", precizează sursa citată.
Potrivit estimărilor reprezentanţilor industriei auto, în acest an vor fi importate în România circa 20.000 de autoturisme Euro2 iar în condiţiile unui parcurs mediu de aproximativ 15.000 km/an/autovehicul, rezultă ca vor fi emise în mediul ambiant în jur de 30 tone de particule (PM), în timp ce, la acelaşi număr de autoturisme Euro6 şi număr de kilometri parcurşi, nivelul total al emisiilor de particule va fi de doar circa 1,5 tone.
Comunicatul APIA arată că timbrul de mediu (în vigoare din martie 2013) a contribuit, chiar dacă într-o măsură relativ modestă, la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate în România, în condiţiile în care ponderea normelor Euro4 — Euro6 a fost, în cele nouă luni din 2016, de 75% din total importuri rulate.
"Este, deci, absolut necesară menţinerea timbrului de mediu, dar şi introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficienţă sporită în ceea ce priveşte stimularea achiziţiei de automobile cât mai puţin poluante", se mai arată în comunicatul APIA.


Articole înrudite