Distribuitorii de energie și gaze au primit amenzi de 2,77 milioane de lei de la Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) pentru că nu au respectat legislația privind citirea contoarelor, iar oamenii au primit facturi foarte mari, arată datele transmise de ANRE la solicitarea Agerpres.
"O problemă care a fost sesizată de către cetățeni se referă la faptul că operatorii de distribuție nu efectuează citirile contoarelor la termenele legale și astfel facturile emise de furnizori au valori foarte mari", au arătat reprezentanții autorității.
Întrebați ce măsuri a întreprins ANRE pentru a stopa această practică, ei au răspuns: "ANRE a verificat respectarea de către operatorii rețelelor și sistemelor de distribuție de energie electrică și de gaze naturale a obligației de transmitere de date și informații furnizorilor de energie electrică și gaze naturale cu privire la indexurile aparatelor de măsurare, în baza cărora furnizorii emit facturile de energie electrică și de gaze naturale către clienții finali, și, în urma constatărilor făcute, a aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 2.770.000 lei".
Cea mai mare amendă a primit-o Distribuție Energie Electrică - 670.000 lei, urmată de E-Distribuție Muntenia, E-Distribuție Banat, E-Distribuție Dobrogea și Delgaz Grid (energie electrică) - fiecare cu câte 400.000 de lei.
Urmează Distribuție Energie Oltenia, cu o amendă de 190.000 lei, Delgaz Grid (gaze naturale) - 160.000 lei, Premier Energy (gaze naturale) - 90.000 lei și Distrigaz Sud Rețele (gaze naturale) - 60.000 lei.
În urma verificărilor efectuate, ANRE a constatat că operatorii de distribuție nu au respectat intervalul de citire a indexului aparatelor de măsurare a energiei electrice care poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depășească 6 luni; nu au respectat intervalul de citire a indexului aparatelor de măsurare a gazelor naturale, interval care nu trebuie să depășească 3 luni; nu au respectat periodicitatea lunară de citire a indexului aparatelor de măsurare a energiei electrice în cazul prosumatorilor; nu au transmis furnizorilor datele de măsurare în vederea decontării consumului de energie electrică sau cantității de energie electrică produse și livrate în rețea de către prosumatori.
Consumatorii care au neclarități privind factura de energie electrică și gaze naturale trebuie să se adreseze pentru clarificări furnizorului care a emis factura, acesta având obligația transmiterii unei explicații clare și ușor de înțeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta este bazată pe un consum estimat, spun reprezentanții ANRE.
În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat de către furnizor nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
"Recomandăm clienților finali de energie electrică și gaze naturale: să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale; să verifice în contract perioada în care trebuie transmis indexul furnizorului și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat și ulterior regularizarea acestuia; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis", precizează responsabilii autorității.
Totodată, consumatorii să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioadă de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.
"Reamintim că Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) rămâne la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică și gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniei telefonice de tip "Call-center", ce poate fi apelată la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele). În plus, în situația în care clientul final consideră că există nerespectări ale cadrului de reglementare emis de ANRE, are posibilitatea formulării unei reclamații privind activitatea furnizorului, prin intermediul formularului "Petiții" pus la dispoziția tuturor pe prima pagină a site-ului oficial www.anre.ro", se mai arată în răspunsul instituției.