Ultrasunetele, vibraţii sonore cu frecvenţe mai mari de 20 000 Hz care nu pot fi percepute de auzul uman, ar putea schimba felul în care vom interacţiona cu dispozitivele noastre mobile şi nu numai. Asociate cu un alt tip de unde, cele luminoase, sub forma laserului, acestea deschid calea spre proiecţia de holograme pe care le vom putea atinge, simţi şi controla.
O companie tânără din Marea Britanie, numită Ultrahaptics, colaborează de exemplu cu prestigiosul constructor de automobile Jaguar Land Rover pentru a crea, cu ajutorul ultrasunetelor, sisteme de control invizibile pe care şoferii să le poată simţi şi acţiona în aer, în locul clasicelor butoane de ajustare a volumului sau temperaturii de pe bord.
Aceste tehnologii reprezintă un pas înainte de la ceea ce sunt acum dispozitivele pe care le putem controla cu ajutorul gesturilor, cum sunt senzorii consolelor de jocuri. Modalitatea în care acestea vor acţiona se bazează pe reproducerea simţului tactil prin emiterea de pulsaţii ultrasonore spre un punct din eter.
Se face astfel trecerea de la interacţiunea fizică, pe o suprafaţă plană, la cea tridimenisonală, care nu are nevoie de un suport.
Prin aplicarea de teorii similare undelor luminoase, unele companii speră nu numai să reproducă simţul tactil, dar facă şi vizibil obiectul virtual pe care-l putem pipăi.
Pixie Dust Technologies, o companie japoneză, îşi propune să ataşeze acestor ultrasunete unde laser care să creeze holograme, asemănătoare celor pe care le vedem acum în filme. Se pare însă că există o serie de obstacole, unul dintre ele fiind existenţa oglinzilor, care dau bătăi de cap cercetătorilor.
Jaguar spune că implementarea noii tehnologii pe bază de ultrasunete va dura în jur de 5 sau chiar 7 ani. Între timp, Pixie Dust, pe lângă studiul hologramelor, care se dovedeşte dificil, foloseşte de asemenea ultrasunetele pentru a direcţiona particule şi a crea anumite „forme sonore”. Procesul este numit levitaţie acustică şi se bazează pe nişte boxe care direcţionează sunetul spre o anumită zonă dintr-o încăpere. De exemplu, într-un muzeu, unele persoane ar putea auzi aceste sunete, iar altele nu.
Cele mai interesate de toate aceste tehnologii sunt companiile care produc dispozitive mobile, iar folosirea lor la scară largă nu este prea departe în viitor.