16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Măştile veneţiene, o istorie a senzualităţii şi extravaganţei
Măştile veneţiene, o istorie a senzualităţii şi extravaganţei

Carnavalul de la Veneţia, la fel ca toate celelalte carnavaluri, este organizat în fiecare an în perioada de dinaintea începerii Postului Paştelui. Între 23 ianuarie şi 9 februarie 2016, mai mult de un milion de oameni sunt aşteptaţi la extravagantul eveniment, cu o tradiţie de aproape opt secole.
Sâmbătă, 23 ianuarie, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, s-a deschis expoziţia de artă decorativă „Mitologii Textile” a româncei Ana Ponta. Aceasta expune o gamă variată de păpuşi de colecţie. Fiecare exemplar este unicat şi realizat manual.
Carnavalul propriu-zis începe duminică, 31 ianuarie, cu o veche tradiţie care adună de fiecare dată o mulţime impresionantă în Piaţa San Marco. Personajul care întruchipează un înger zboară de pe Turnul Campanile pe deasupra mulţimii adunate. Momentul este acompaniat de un cortegiu de personaje istorice, în frunte cu Dogele şi soţia sa. Procesiunile, spectacolele de commedia dell arte, petrecerile din hanurile veneţiene, băile nocturne de mulţime şi muzica se intercalează cu elemente moderne, contemporane.
Au loc cine festive în decorurile somptuoase ale palatelor veneţiene, valsuri şi cadriluri, concerte ale Orchestrei de Cameră a Veneţiei şi alte spectacole de operetă, al cărui preţ este stabilit în functie de programul serii.
În timpul acestui carnaval au loc 24 baluri oficiale. Cele mai renumite sunt cele din palatele Zanardi şi Pisani Moretta. Gran Ballo della Cavalchina, ţinut la Teatro La Fenice, este unul dintre cele mai spectaculoase baluri mascate din lume.
Carnavalul veneţian a fost întrerupt de regimul fascist a lui Mussolini în 1930 şi a fost reînviat la 1979 de artizanii care doreau să readucă sărbătoarea la Veneţia. Primul document care atestă carnavalul veneţian datează din 2 mai 1268, când este menţionată utilizarea măştilor şi costumelor confecţionate manual.
Carnavalul era celebrarea senzualităţii, a aventurii neasumate, dar consumate, a iubirii ascunse şi tăinuite sub protecţia anonimatului. În plus, măştile ascundeau diferenţele dintre clasele sociale. Astfel, chiar şi cei mai umili dintre veneţieni puteau fi eleganţi şi rafinaţi. Măştile aveau menirea de a proteja identitatea şi de a seduce interlocutorul prin cuvânt şi curtoazie. Dar masca era mai mult decât o simplă formă de distracţie, căci în spatele ei puteai face aproape toate lucrurile interzise: amorul cu oricine, trişatul la jocurile de noroc.
Iniţial, măştile erau confecţionate din mucava şi decorate cu pene, pietre preţioase şi blană. „Mascareri”, înfiinţaţi că breaslă în 1436, care aveau propriile reguli şi legi, erau una dintre cele mai respectate bresle veneţiene.

Tipuri de măşti şi semnificaţiile lor

Moretta
Este masca destinată în exclusivitate doamnelor. Se foloseşte în momentul în care vor să fie misterioase şi să intrige. Complet neagră, aceasta este dificil de purtat - singurul punct de susţinere îl reprezintă un buton ţinut cu dinţii din faţă. Purtătoarea măştii nu poate vorbi deloc, tăcerea ei şi negrul măştii o face misterioasă şi interesantă.

Bauta
Este o mască albă, purtată atât de femei cât şi de bărbaţi. Se poartă neapărat cu o pelerină neagră - tabarro. Era folosită în mod obligatoriu de către femeile căsătorite când mergeau la teatru. Tinerele aflate la vârsta măritişului nu aveau voie să poarte această mască.

Gnaga
Tinerii din Veneţia obişnuiau să folosească acest tip de mască ce acoperea nasul şi ochii. Masca este construită astfel încat să aibă trăsături feminine puternice, adesea exagerate, subliniază ridicolul. Era totodată specifică homosexualilor care se costumau în femei.

Colombina
Acoperă jumătate de faţă şi este atent decorată cu detalii subtile şi rafinate din aur, argint, pietre preţioase şi pene, fiind susţinută de un bastonaş lateral sau prinsă cu bandă de catifea.

Medico della Peste
Celebra mască cu cioc lung, însoţită de pălărie şi pelerină neagră, mănuşile albe şi baston, a fost creată de către doctorul francez Charles de Lorme, în secolul 16. Medicul o folosea pentru a se proteja de ciumă atunci când trata bolnavii.

Larva sau Volto
Este o masca albă însoţită de pelerină, care pe vremuri era folosită cu precădere de către oamenii simpli.

Măştile de astăzi sunt realizate din ghips şi decorate cu modele aurii sau argintii şi pietre preţioase, pictate manual sau împodobite cu colaje din piele şi pene. Ele sunt mult mai diverse şi poartă denumiri ca: Gatto, Dama, Jolly, Zanni, Pulcinella, Pierrot, Pantalone, Il Dottore, Burattino, Brighella, Arlecchino, Capitan Scaramouche.
În oraşul străbătut de cele 177 de canale, viaţa prinde culoare în fiecare lună februarie şi lumea îşi îmbracă straiele de sărbătoare şi se întoarce în epoca medievală, unde prinţesele se distrează cot la cot cu bufonii, nobilii şi arlechinii.


Articole înrudite