Sărbătorile de Iarnă sunt încărcate de magie, iar părinţii caută să îi înveţe pe copii bucuria de a dărui şi de a primi un cadou de la cei dragi. De multe ori, părinţii nu pun atât de mare accent şi pe utilitatea cadoului, ci doar vor să bifeze acţiunea şi să îi satisfacă fiului sau fiicei micul … “moft”. În opinia psihologului Lenke Iuhoş, aşa-zisul cadou perfect nu există, ci valoarea acestuia este dat de bucuria cu care părintele i-l dăruieşte şi de zâmbetul pe care-l oferă înapoi copilul. Mai mult decât atât, specialistul afirmă că, de multe ori, părinţii au tendinţa de a trece cu vederea şi peste utilitatea cadoului şi nu corelează natura cadoului cu vârsta pe care o are copilul. Ce să urmărim atunci când alegem un cadou?
Bebeluşul
La bebeluşi, atingerea obiectelor este o activitate motrică cu o eficienţă fabuloasă asupra sistemului nervos. “În cazul unui bebeluş foarte mic, jucăria perfectă pentru el poate avea formă umanoidă, personaj de desene animate sau un animăluţ şi trebuie să fie construită dintr-un material delicat la atingere. Valoarea jucăriei în dezvoltarea bebeluşului creşte prin muzica plăcută emanate de aceasta şi contribuie major la adormirea sau liniştirea copilului”, afirmă psihologul Lenke Iuhoş.
Copilul mic (toddler)
La vârsta de 1-2 ani, copilul descoperă bucuria mişcării, orice îl interesează, mai ales ce este în mişcare. De asemenea, sunt extrem de fascinaţi de orice se deschide sau se închide sau de obiecte care pot fi împinse sau rostogolite. “Putem folosi această etapă de descoperire a mediului prin decizii ferme în cumpărarea cadoului perfect pentru el. Putem ţine cont de faptul că tot ce este colorat îl atrage, îi place, îi captează la maxim atenţia, mai ales dacă are obiectul încorporat şi o faţă umană plăcută, zâmbitoare. Folosind aceste interese, îl bucurăm dacă va primi un puzzle format din bucăţi mari, o jucărie în care să introducă forme, cuburi. Prin aceste jucării se va stimula capacitatea cognitivă, concentrarea, atenţia, coordonarea motrică, orientarea în spaţiu etc. În dezvoltarea mişcărilor fine şi stabile, au un rol pozitiv obiectele, bicicletele, maşinuţele pe care trebuie să le împingă din picioare”, explică psihologul Lenke Iuhoş.
Preşcolarul
La vârsta preşcolară, cea de grădiniţă, copiii sunt fericiţi să-şi petreacă timpul construind turnuri şi castele uriaşe. Blocurile realizate din materii prime naturale şi elementele colorate, mici, conectabile, fac parte din design-ul camerei de copii.
“În magazine nu e dificil să găsim cuburi prin care se pot construi un elicopter sau un castel de prinţese. E recomandabil să vă asiguraţi că gradul de complexitate a jocului este în concordanţă cu vârsta. Recomandabil este să evitaţi acel gând că va creşte şi se va juca mai târziu! Trebuie să îi oferim o bucurie în prezent, nu să i-o pregătim pentru viitor. În această perioadă, există o nevoie tot mai mare de a dobândi diferite roluri, indiferent că este fetiţă sau băiat. Sunt dispuşi să încerce rolul de om matur, de negustor, de mamă, ca şofer de autobuz, de poştaş, de cântăreaţă pop, de actor, se joacă de-a mama şi tata etc. Cunoscând această normalitate, e binevenit un cadou sub formă de mini-bucătărie, o trusă medicală, un cărucior, haine pentru copii, un mic fier de calcat, un aspirator etc. Aceste jucării ajută enorm la eliberarea emoţională a copilului, însă ideal este să vă alăturaţi micii lor aventuri şi să petreceţi mai mult timp cu ei”, este de părere psihologul Lenke Iuhoş.
Şcolarul
La vârsta şcolară, în viaţa copilului joacă un rol din ce în ce mai important performanţa şi concurenţa. Şcoala formează reguli, automat sunt captaţi de jocuri cu reguli. “Pentru şcolarul mic, este o bucurie să aibă cât mai multe şi mai diverse jocuri de masă, care trebuie jucate în asociere cu cineva. Ideale sunt jocurile care implică aruncarea unui zar şi pornirea şi respectarea unor reguli de către persoane chiar de diferite vârste. Este extrem de benefic jocul în familie, în care adulţii pot să şi piardă fără a duce copilul în eroare. Cu ajutorul jocurilor sociale, putem creşte sentimentul de realizare, să formăm automatizarea ideii că el nu poate întotdeauna să câştige. În caz că nu este primul care a terminat, nu este o problemă, deoarece el acum are o bogată experienţă. În timpul jocului, poate depăşi frustrarea provocată de concentrarea pe concurenţă şi să înveţe să îndure eşecul prin exemplele comportamentale date de către părinţi”, consideră psihologul Lenke Iuhoş.
Adolescentul
Adolescentul este prototipul celui mai greu de mulţumit prin cadourile oferite de Crăciun. Este întotdeauna util să considerăm că este timpul pentru formarea şi consolidarea identităţii. Prin discuţii deschise, într-o atmosferă prietenească, putem discuta cu tinerii adolescenţi ce anume îi interesează. Chiar dacă nu este întotdeauna uşor să răspundă, poate să fie o surpriză îmbrăcămintea dorită, obiecte specifice vârstei, cărţi etc. “Puteţi alege obiecte care au legătură cu hobby-ul lor declarat sau pe care încearcă să îl ţină ascuns de toată lumea. Un cadou bine ales îi transmite adolescentului sentimentul de apartenenţa (va fi încurajat să vorbească despre ideile lui) şi sentimentul de acceptare (îi înţelegem identitatea, deciziile). În caz că aţi aflat de dorinţele sau interesul lui legat de carieră, puteţi să-l surprindeţi cu obiecte, cărţi, workshop-uri din domeniul respectiv. Vă recomand să eviţaţi întrebările deschise, precum: Tu ce doreşti de Crăciun? Prin faptul că doriţi să vă uşuraţi munca, vă lipsiţi de două efecte spectaculoase ale Crăciunului: momentul de a vă cunoaşte mai bine adolescentul, farmecul dat de cadoul neştiut (surpriza)”, conchide psihologul Lenke Iuhoş.