27 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Transportul public în mediul urban este cheia pentru oraşe mai curate
Transportul public în mediul urban este cheia pentru oraşe mai curate

Implementarea unor sisteme de tranzit urban sustenabile şi eficiente poate reprezenta un mod prin care se poate lupta împotriva schimbărilor climatice cu costuri scăzute, conform unui nou studiu, transmite BBC.com.
Acest studiu ajunge la concluzia că emisiile de substanţe poluante ale transportului urban pot fi reduse cu mai mult de 50% până în 2050, rezultând şi economii de peste 100 de mii de miliarde de dolari. Autorii acestui studiu susţin şi că prin reducerea acestor emisii s-ar înregistra cu 1,4 milioane de morţi premature mai puţin decât în prezent.
Aceste concluzii fac parte dintr-un studiu prezentat într-o întrunire din cadrul UN Habitat, de cercetători de la Universitatea California din Davis şi de la Institutul pentru Transport şi Politică de Dezvoltare (Institute for Transportation and Development Policy — ITDP).
Co-autorul acestui studiu, Michael Replogle, director administrativ al ITDP, a precizat că una dintre cele mai ieftine dar poate şi cea mai trecută cu vederea soluţie pentru reducerea emisiilor poluante din oraşe este de a le facilita oamenilor accesul la opţiuni nepoluante de a ajunge din punctul A în punctul B.
"Transportul, în special în condiţiile creşterii rapide a numărului de posesori de automobile, reprezintă sursa de CO2 cu cea mai rapidă creştere din lume. În contextul în care fiecare sector al economiei globale trebuie să devină mai verde, eliminarea blocajelor de trafic din marile oraşe ale lumii oferă cele mai importante câştiguri cu cele mai mici costuri", explică el.
Acest raport oferă o viziune asupra unui viitor în care o mare parte din transportul în mediul urban se desfăşoară prin intermediul mijloacelor publice nepoluante şi prin mijloace nemotorizate, aşa cum ar fi bicicleta sau mersul pe jos. Această viziune include şi o scădere a ratei de extindere a infrastructurii rutiere urbane, a amenajărilor de noi de parcări şi, în general, orice iniţiativă care poate fi considerată că încurajează deţinerea şi folosirea unui automobil.
Raportul avertizează şi că, fără o astfel de importantă schimbare de paradigmă în ceea ce priveşte politicile şi investiţiile, urbanizarea rapidă ar avea ca rezultat dublarea emisiilor de gaze cu efect de seră produse de transportul urban până în 2050, faţă de nivelurile din 2010.
"Blocajele de trafic pe care le observăm în prezent vor deveni mult mai mari şi vom petrece în trafic un timp mult mai îndelungat decât în prezent", a declarat Michael Replogle, adăugând că aglomerarea suplimentară a traficului are şi un efect negativ asupra economiei şi afacerilor pentru că oamenii vor întârzia mai mult la serviciu şi vor fi mai puţin productivi.
"Spre exemplu în oraşele care au realocat spaţiul stradal pentru a implementa sisteme moderne de tranzit rapid cu autobuzul, s-au obţinut practic beneficii similare unui nou serviciu de metrou, la suprafaţă şi pentru o fracţiune din costuri, pe lângă beneficiile aduse de extinderea zonelor pietonale şi a pistelor de biciclete, schimbând modul în care oamenii se deplasează în mediul urban", a explicat el.
"Avem nevoie ca autorităţile să colaboreze cu băncile pentru dezvoltare şi cu alte instituţii pentru a da undă verde acelor proiecte care îşi propun să realoce spaţiul stradal în favoarea transportului public, a bicicliştilor şi a celor care merg pe jos. Spre deosebire de strategiile din domeniul energetic care necesită investiţii în cele mai costisitoare noi tehnologii, în acest caz este vorba despre un simplu set de investiţii într-un sistem de transport public mai performant şi în creşterea siguranţei pe străzi pentru ciclişti şi pietoni", a mai subliniat el.


Articole înrudite