27 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Sistemul de urgenţă eCall pentru maşinile noi, obligatoriu din 2015
Sistemul de urgenţă eCall pentru maşinile noi, obligatoriu din 2015

Obligativitatea introducerii sistemului eCall în toate autovehiculele noi, începând din 2015, a fost votată săptămâna trecută la Strasbourg, de plenul Parlamentului European.
Deputaţii au votat astfel proiectele de raport conexate într-un raport comun privind instalarea unui sistem eCall la bordul vehiculelor noi, respectiv privind implementarea sistemului eCall interoperabil la nivelul UE.
Potrivit noilor reguli, sistemele de apel de urgenţă care alertează automat serviciile de salvare în caz de accident vor fi instalate în toate noile modele de maşini şi camionete până în octombrie 2015, în condiţiile în care, potrivit datelor instituţiilor europene, în 2012, 28.000 de oameni au murit în accidente de maşină în UE, iar 1,5 milioane au fost răniţi.
Un autovehicul implicat într-un accident grav va apela automat serviciile de urgenţă, iar apelul poate fi declanşat şi manual. Sistemul va transmite date despre locul şi ora accidentului.
Raportorul Olga Sehnalová (S&D) a pledat marţi seara în plen pentru necesitatea de a face din sistemul eCall unul obligatoriu, argumentând că Parlamentul European a susţinut introducerea acestui sistem de mult timp, dar au existat amânări în sistemul voluntar.
"Obiectivele sistemului se referă la reducerea fatalităţilor şi astfel serviciile de asistenţă vor putea ajunge mai rapid la victime. Am solicitat ca sistemul eCall să devină un serviciu public, să fie un număr telefonic care să fie gratuit pentru toţi utilizatorii, indiferent de marca autovehiculului. În momentul de faţă, singura posibilitate pentru a realiza beneficiul acestui sistem este de a-l face obligatoriu", a detaliat raportorul.
Ea a menţionat că a solicitat Comisiei să propună un sistem prin care să se ajungă, până în 2015, la o situaţie prin care toate modele să fie echipate cu acest sistem public eCall, care să se bazeze pe numărul unic de urgenţă 112. "Comisia a venit cu o propunere conform căreia până în octombrie 2015 toate noile modele de autovehicule şi autoutilitare vor trebui să fie echipate cu acest sistem şi va exista şi infrastructura necesară pentru ca aceste apeluri să fie primite în centre de urgenţă. Iată că va asigura şi interoperabilitatea ambelor sisteme" a arătat eurodeputata.
În ceea ce priveşte vehiculele, aceasta a considerat că ar trebui întărite anumite prevederi în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, excepţii sau testarea acestor unităţi la bordul vehiculelor, cu referire la protecţia datelor.
Interoperabilitatea serviciului eCall pe plan comunitar a fost susţinută într-un raport conexat cu primul de către eurodeputatul Philippe de Backer (ALDE).
Potrivit acestuia, este necesar ca statele membre să-şi pregătească la timp infrastructura pentru a putea recepţiona apelurile 112 şi pentru ca acest sistem să poată deveni obligatoriu, argumentând că, în prezent, doar 1 % dintre vehicule au fost dotate cu acest sistem, pe bază voluntară.
"Varianta voluntară nu a funcţionat. Or, în cazul unui accident, fiecare minut este decisiv pentru salvarea unei vieţi. În Belgia se estimează că am putea salva 70 de potenţiale victime anual prin acest sistem. Sigur că trebuie să existe şi centrale de captare a acestor apeluri, şi statele membre au posibilitatea să-şi imagineze un sistem pentru ca apelurile urgente să poată să aibă prioritate şi să facă deosebirea faţă de apelurile mai puţin urgente. Cetăţenii trebuie să înţeleagă, de asemenea, necesitatea acestui sistem", a subliniat raportorul.
În ceea ce priveşte problemele legate de certificare, acesta a arătat că sistemul eCall nu este o noutate, pentru că PE îl solicită de foarte multă vreme.
"Cine doreşte să susţină acest sistem, ar trebui să creeze opţiuni suplimentare pentru acest apel. Principala formulă va trebui să fie cu apelul tip 112, apelul de urgenţă. Dacă alte state găsesc şi platforme deschise suplimentare, cu atât mai bine. De fapt, el se activează când se produce un accident, pentru ca serviciile de salvare să poată detecta locul din care vine semnalul şi să poată să intervină cât mai rapid", a detaliat raportorul.
El a menţionat că acest sistem trebuie să se supună reglementărilor europene privind protecţia datelor.
Comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas, a evidenţiat potenţialul sistemului eCall de a reduce cu aproape jumătate situaţiile de pericol.
"Vorbim despre scăderi importante ale ratelor accidentelor (...) Ne dorim ca apelurile 112 să fie simple, ieftine şi accesibile tuturor. Folosind numărul de urgenţă 112, putem garanta practic acoperire totală şi un serviciu omogen în toate statele membre. Vorbim şi de competitivitatea industriei IT şi de automobile, trebuie să vorbim şi despre sistemul de navigaţie prin satelit Galileo, care va ameliora accesul la date de poziţionare geografică. Apelurile la 112 vor fi sigure, pentru că se bazează pe o tehnologie ce nu permite urmărirea apelurilor care sunt pasive, informaţiile părăsesc autovehiculul numai în cazul unor accidente severe", a subliniat comisarul Kallas.
Potrivit eurodeputatei PSD Adriana Ţicău, deoarece nu toţi cetăţeni Uniunii Europene sunt familiarizaţi cu sistemul eCall, implementarea sa ar trebui precedată de o campanie de informare, prin care să se explice beneficiile, funcţionalităţile şi măsurile de protecţie a datelor aferente noului sistem.
Aceasta a reamintit că, printr-o serie de amendamente depuse în cadrul comisiei TRAN (transport şi turism) din Parlamentul European, le-a cerut tuturor statelor membre să semneze memorandumul de înţelegere privind implementarea unui serviciu pan-european interoperabil eCall în Uniunea Europeană.
"De asemenea, este important ca operatorii de telecomunicaţii şi producătorii de vehicule să fie încurajaţi să contribuie la dezvoltarea şi implementarea serviciului eCall pan-european. Este important ca statele membre să garanteze că serviciul eCall este gratuit pentru toţi utilizatorii şi că până la 1 octombrie 2015 apelurile eCall pot fi iniţiate de oriunde de pe teritoriul lor", a mai spus Adriana Ţicău.
Potrivit estimărilor instituţiilor europene, instalarea sistemului eCall va costa aproximativ 100 de euro pentru fiecare maşină, iar noul sistem eCall ar putea salva pâna la 2.500 de vieţi pe an.
Sistemul eCall instalat în autovehicule utilizează tehnologia numărului de urgenţă 112 pentru a alerta automat serviciile de salvare în cazul unui accident serios. Sistemul poate indica locaţia exactă, contribuind la un ajutor acordat mai rapid, ceea ce poate salva vieţi, reduce gravitatea rănilor şi micşora costurile ambuteiajelor.
Propunerea legislativă stabileşte luna octombrie 2015 ca dată finală la care producătorii să fie pregătiţi şi să instaleze echipamentele eCall în noile modele de maşini şi camionete. Cu toate acestea, pentru a răspunde cererii din partea industriei de a avea mai mult timp pentru a dezvolta şi a testa sistemul, deputaţii au lăsat deschisă posibilitatea amânării acestui termen.


Articole înrudite

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi organizează Festivalul Naţional de Comedie – Ediţia ...

Premii pentru elevii de 10 ai Galaţiului

Tarifele poliţelor RCA rămân plafonate

Noi sensuri unice în Galaţi