16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Produse media dedicate femeilor sfidează prejudecăţile din Afganistan
Produse media dedicate femeilor sfidează prejudecăţile din Afganistan

O nouă revistă şi un post de televiziune dedicate femeilor, lansate simultan, vor să schimbe mentalităţile în Afganistan, cu riscul de a-i supăra pe extremişti şi sperând, în acelaşi timp, ca bărbaţii să urmărească la rândul lor, cel puţin uneori, aceste produse media, informează AFP.
Ambiţia echipelor care coordonează cele două proiecte distincte este de a schimba mentalităţile, de a amuza şi de a îi informa pe cetăţenii afgani în privinţa drepturilor pe care le au: în spatele unei vitrine "glamour" şi seducătoare, acest pariu, care deşi pare anodin, este unul riscant.
"Fără participarea deplină a femeilor în viaţa publică, această ţară nu va putea să avanseze. Sunt sigur că vor exista reacţii, plângeri, ne aşteptăm la acest lucru", a spus Sandjar Sohail, patronul grupului de presă Hasht, care a lansat revista Gelara cu ajutorul unei echipe de tinere aflate în jurul vârstei de 20 de ani.
Această publicaţie lunară, tipărită pe hârtie lucioasă, se proclamă cu mândrie "prima revistă de modă din Afganistan". Este, de asemenea, un proiect 100% afgan.
Revista Gelara — un cuvânt care în limba persană înseamnă "lumina ochilor", ceva frumos şi preţios — conţine rubrici despre frumuseţe, gastronomie, sănătate şi informaţii despre vedete.
Publicaţia include însă şi materiale despre cultură, literatură şi ţinteşte dincolo de statutul ei pedagogic, insistând în special asupra legislaţiei familiei, despre care afirmă că este "în suferinţă în Parlamentul afgan" din 2008.
"Legea actuală este nedreaptă: odată căsătorite, femeile nu mai au niciun drept. Trebuie să depunem eforturi pentru egalitate", spune redactorul-şef, Fatana Hassanazada, care, la vârsta de 24 de ani, conduce o echipă alcătuită din 14 tinere angajate.
Pentru coperta primei sale ediţii, revista Gelara a ales o cântăreaţă, Mozhdah Jamalzadah, care a pozat cu capul descoperit şi afişând o privire directă, orientată spre obiectivul camerei de filmat. Artista a fost aspru criticată pentru un costum de scenă considerat prea mulat. O vedetă a muzicii pop afgane, Aryana Saeed, a avut parte de critici similare după un concert pe care l-a susţinut la Paris.
"Există întotdeauna un risc atunci când lupţi împotriva conservatorismului şi a extremismului. Este o luptă pe viaţă şi pe moarte. Însă noi trebuie să o câştigăm, altfel conservatorii ne vor trage în urmă", a spus la rândul ei Sandjar Sohail, care conduce primul cotidian de informare din ţară, 8-Subh.
"În plus, atunci când o revistă ajunge într-o casă, toată lumea o citeşte", spune el, sperând că şi bărbaţii afgani vor răsfoi de acum înainte revista Gelara.
Prezentând câteva capete descoperite, arareori picioare şi braţe goale şi niciodată sâni, revista Gelara, vândută cu preţul de 100 de afghani (1,30 dolari), se abţine însă de la provocări gratuite.
Aceasta este şi alegerea făcută de TV-Zan, "televiziunea femeilor", care va începe să emită în viitorul apropiat. Pentru moment, postul difuzează doar un logo, realizat în mov şi alb.
Într-o vilă impresionantă din Kabul, studiourile sunt pregătite: pereţi vopsiţi în roz, decor interior tradiţional, vopsit în albastru, pentru talk-show-uri, canapea roşie şi pereţi vopsiţi în verde pentru emisiunea pe teme politice.
Femeile apar deja pe micul ecran în Afganistan şi prezintă cu regularitate emisiuni informatice. Dar, în cazul TV-Zan, ele vor avea puterea, îşi vor produce propriile emisiuni.
Mehria Afzal, în vârstă de 25 de ani, directoarea serviciului politic, doreşte să devină "vocea femeilor afgane". "În provincii — în afara capitalei Kabul — fetele sunt schimbate ca animalele, este o practică interzisă, dar ele nu îşi cunosc drepturile. Vreau să vorbesc despre aceste lucruri", a spus ea.
"Este pentru prima dată când este lansată o televiziune care promovează cauza femeilor afgane. Vom acoperi toate subiectele, vom permite femeilor să se exprime, indiferent că e vorba despre politică sau despre religie", a explicat Malalai Zikria, consilier editorial al postului.
"Orice femeie sau adolescentă care are ceva de spus va fi binevenită", a promis ea. "Viol, hărţuire, contracepţie — sau foarte sensibila chestiune a virginităţii — sunt subiecte tabu şi în mod sigur le vom avea în emisiunile noastre", a adăugat Malalai Zikria .
Prezentatoarele îşi vor păstra însă voalul: "Trăim într-o ţară islamică, trebuie să respectăm legile. Poţi să porţi voalul şi să lupţi pentru drepturile tale", a spus ea.
"Trebuie să rămânem prudenţi şi să ne măsurăm fiecare pas. Vrem să analizăm realitatea, dar să rămânem pozitivi", a spus Hamid Samar, un antreprenor care a fondat şi va conduce TV-Zan.
La început, Hamid Samar va finanţa el însuşi acest post care a angajat 70 de persoane şi speră să obţină venituri din publicitate şi să profite de notorietatea acestui proiect pentru a-şi promova celelalte afaceri.
El mizează mai ales pe audienţa din marile oraşe, deşi internetul asigură o acoperire a întregului teritoriu naţional.
Feminină în procent de 100%, redacţia de la TV-Zan este alcătuită din tinere cu vârste cuprinse între 22 şi 30 de ani şi se bazează pe sprijinul unei femei-cameraman. "Personalul tehnic — 16 bărbaţi — este masculin, dar politica noastră pe termen îndelungat ţinteşte să avem doar femei", a spus Hamid Samar, care regretă lipsa femeilor instruite în diverse meserii.
Antreprenorul doreşte să se adreseze şi publicului masculin: "Sperăm că soţii şi soţiile lor ne vor urmări împreună. Dar femeile să fie acelea care să ţină în mâinile lor telecomanda", a adăugat omul de afaceri afgan.


Articole înrudite