28 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Americanii vor să aducă ţiţei caspic la Marea Neagră, în consens cu ruşii
Americanii vor să aducă ţiţei caspic la Marea Neagră, în consens cu ruşii

Gigantul Chevron are în plan extinderea capacităţii oleoductului ce aduce sutele de milioane de tone de ţiţei din Kazakhstan către portul rusesc de la Marea Neagră Novorossiisk şi, de acolo, către ţările UE. Dar tranzitul pe petrolier prin Bosfor este scump. O variantă mai ieftină ar fi construcţia unui oleoduct pe teritoriul ţării noastre, România având astfel şansa să câştige din tarifele impuse pe tranzitul ţiţeiului.

Chevron face lobby pe lângă guvernul Bulgariei pentru construcţia oleoductului Burgas-Alexandroupolis, care ar avea ca scop aducerea energiei caspice în Marea Mediterană via Marea Neagră, de unde să ajungă mai repede şi mai ieftin prin Bosfor în ţările care îl vor din UE,  potrivit agenţiei bulgare Novinite, care citează TASS. Informaţia a fost prezentată iniţial de preşedintele Transneft, compania naţională de transport de ţiţei din Rusia, Nikolay Tokarev. Burgas-Alexandropolis ar fi doar o extensie a unui plan mai mare al americanilor, care, oarecum surprinzător, se găsesc pe acelaşi palier cu ruşii, de a „lărgi” drumul ţiţeiului caspic către Europa. De altfel, americanii, în prezent, sunt foarte activi în sectorul petrolier din Kazakhstan, făcând toate demersurile pentru ca din ce în ce mai mult din energia caspică să ajungă către clienţii din Europa.

Potrivit Reuters, concernul condus de Chevron şi Exxon Mobil - Tengizchevroil, în care KazMunaiGas deţine un procent de 20% din acţiuni, iar grupul rus Lukarco 5%, a produs anul trecut 26 de milioane de tone de ţiţei în câmpul petrolifer Tengiz, fiind prima companie petrolieră ca producţie din ţară. În 2021, producţia este estimată să ajungă la 38 de milioane de tone. Toată această cantitate uriaşă de ţiţei are nevoie de un drum de ieşire cât mai mare către clienţii din Vest.

De aceste proiecte este direct interesată şi România, pentru că poate profita, la rândul său, de extinderea de capacitate a CPC. Mai mult ţiţei adus la Novorossiisk înseamnă şansa ca o parte din el să ajungă la terminalele româneşti din Marea Neagră - Midia, a Rompetrol, şi Constanţa, a Oil Terminal, cu o capacitate cumulată de zeci de milioane de tone. De aici, fie se descarcă şi se reîncarcă pe un alt petrolier care să ducă ţiţeiul la destinaţie, fie, varianta cea mai bună pentru România, poate fi injectat în sistemul naţional, care îl poate transporta către graniţa de vest şi, de acolo, către diverşi clienţi din Europa. În acest caz, România ar putea beneficia de sume considerabile din taxa de tranzit. Astfel, proiectul oleoductului pan-european(PEOP) Constanţa-Trieste, uitat deja de autorităţile din România, devine din nou fezabil. El presupune construcţia unei conducte care să transporte ţiţeiul din Constanţa până la Trieste, în Italia. Acest proiect nu a avansat mai deloc de la lansarea sa, în 2008. Recent, însă, grupul rus Gazprom, prin filiala sa Nis Petrom, şi-a exprimat autorităţilor române intenţia de a investi într-o variantă scurtă a Constanţa-Trieste, anume Constanţa-Pancevo, tronsonul Piteşti-Pnacevo. Ruşii ar fi interesaţi, astfel, să poată aducă mai repede şi mai ieftin ţiţeiul în rafinăria lor din Serbia pentru procesare. Deocamdată, nicio decizie oficială nu a fost luată, dar, datorită poziţiei strategice, România începe să devină un hub regional pentru ţiţeiul caspic pe ruta către marii clienţi din Europa.

PEOP urma să aibă o lungime de 1.400 kilometri, care să transporte petrol din bazinul caspic către Constanţa şi apoi în portul italian Trieste. La acea dată, punerea în funcţiune a conductei era preconizată pentru 2012, costul investiţiei fiind estimat la 2-3,5 miliarde de dolari.

Oleoductul avea rolul de a reduce dependenţa Uniunii Europene faţă de livrările de petrol din Federaţia Rusă şi ţările din Orientul Mijlociu. În 2010, era avansată posibilitatea includerii Gazprom în proiect.

Croaţia, România, Serbia, Slovenia şi Italia au semnat în 2007 un acord pentru construcţia PEOP. La doar doi ani însă de la semnarea acestui acord, Italia, Croaţia şi Slovenia au renunţat la proiect, astfel că singurele ţări încă interesate de investiţie, România şi Serbia, au reevaluat proiectul şi au stabilit o nouă rută, Constanţa-Pancevo, care a fost şi modificată, respectiv Piteşti-Pancevo.

Printre considerentele în favoarea continuării acestui proiect se numără interesul companiei sârbe NIS, controlată de Gazprom, de a dezvolta o rută de aprovizionare cu ţiţei eficientă pentru rafinăria sa din Pancevo. Unitatea din Pancevo are o capacitate anuală de rafinare a ţiţeiului de aproape 4,8 milioane tone, apropiată de nivelul de 5 milioane tone al rafinăriei Petromidia, deţinută de grupul kazah de stat KazMunayGas.

Proiectul oleoductului Burgas-Alexandropolis a fost suspendat în 2011, pentru că autorităţile bulgare au invocat problemele de mediu aferente construcţiei şi operării sale. Proiectul fusese lansat în 2007 de partenerii Rusia, Bulgaria şi Grecia. Companiile ruseşti Transneft, Rosneft şi Gazpromneft sunt acţionari cu 51%, în timp ce Bulgaria şi Grecia deţin câte 24,5% din acţiuni. Costul acestui proiect a fost estimat la 1 miliard de euro. 


Articole înrudite