O veche tradiţie marinărească spune că un comandant de navă îşi părăseşte nava pe cale să se scufunde în ultimul moment, după ce toţi membrii echipajului au abandonat nava la ordinul său, ori n-o părăseşte deloc, ducându-se în adâncuri cu tot cu navă. Mi-am amintit de tradiţia asta zilele trecute, când l-am văzut pe preşedintele (încă) suspendat sărbătorind alături de colegii lui împlinirea a 36 de ani de la absolvirea Institutului de Marină „Mircea cel Bătrân”. Ce vremuri, dom'le, ce vremuri, pe vremea aia aveam şi noi, românii, o flotă maritimă comercială cu vreo 288 de vapoare, flotă care până la urmă i-a fost de mare ajutor lui Ceauşescu pentru a achita datoriile României ba prin transport de mărfuri, ba cu niscaiva armament, ce mai contează acum, chestia e că aveam o flotă cu care ne puteam mândri totuşi. Þin minte că la referendum Băsescu ne asigura că el chiar dacă va pierde, n-o să moară de foame, se va duce din nou să înfrunte valurile şi furtunile de pe mări şi oceane, uitând pesemne că prin decembrie 2011 România nu mai avea decât cinci nave sub pavilion românesc. Ori s-o fi gândit dumnealui că n-are cine să-i refuze conducerea unei nave când el a condus ditamai ţara? Că navele s-au vândut pe vremea când codiţa lui s-o fi învârtit şi prin dosarul „Flota”, asta (cel puţin până acum) nimeni nu a putut-o dovedi. Cică navele au fost vândute de FPS, ANP şi AVAS prin 1993. Păi dacă nici procurorii de pe vremea lui Iliescu sau a lui Constantinescu n-au putut dovedi amestecul domnului comandant în treaba asta, cei de acum nu văd ce interes ar avea, mai ales când toţi stau cu frunzele de morcov la vedere ştiind că, aşa cum a spus şi un alt conducător, când se va întoarce la Cotroceni pre mulţi îi va popi. Sau popri, chestie de unghi de vedere. Noi, românii, am mai avut şi-o flotă de pescuit oceanic care pur şi simplu s-a evaporat, chestia e că dom' Băse nu cred să fi avut vreun amestec în treaba asta, flota de pescuit aparţinea deja altui minister, cel al agriculturii sau al industriilor. Da' cine să-i mai caute şi pe ăi de s-au făcut vinovaţi pe vremea aia? Uite aşa am ajuns noi să importăm peşte oceanic congelat din Norvegia şi alte soiuri de creaturi marine de pe cine ştie ce alte meleaguri. Că au sărbătorit dom' Băse şi colegii nu deranjează pe nimeni, mă întreb însă dacă printre discuţiile lor nepolitice şi-au mai adus aminte că pe lângă funcţia de comandant pe o navă mai erau şi alţi oameni, marinari, motorişti, ofiţeri de cart şi ce funcţii mai erau p-acolo şi dacă s-au gândit măcar o clipă ce s-a întâmplat cu vieţile oamenilor ăia care au fost lăsaţi fără nave, adică fără obiectul muncii. Mulţi dintre ei mai înfruntă încă valurile şi furtunile de pe mări şi oceane pe nave străine, ceilalţi însă (cei mai mulţi) aşteaptă ca şi mulţi alţi români să vadă când abandonează comandantul.