Marţi, la Galaţi s-a desfăşurat un workshop, în cadrul proiectului “Planul General Gaz Natural Lichefiat (GNL) pentru axa Rin-Main-Dunăre", proiect printre partenerii căruia se află şi Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi. Proiectul a fost aprobat de CE în 2013 şi a beneficiat de o finanţare a UE în valoare de 17 milioane de euro (prin programul Trans-european Transport Network), sumă alocată pentru atingerea scopului proiectului - de a ecologiza sectorul transporturilor. Scopul acţiunii este de a crea o platformă de cooperare a autorităţilor şi a părţilor interesate din industrie cu scopul de a facilita crearea unui cadrul european armonizat de reglementare în privinta GNL în dubla calitate de combustibil şi marfă pentru navigaţia interioară şi de a promova introducerea GNL drept combustibil şi marfă în domeniul transporturilor pe căile navigabile interioare. Gazul lichefiat este considerat viitorul combustibil din transporturi, în condiţiile în care acesta nu poluează mediul înconjurător la fel de puternic precum benzina sau motorina.
În cadrul proiectului european – lansat la jumătatea anului 2013 şi care se va încheia în decembrie 2015 - s-a creat un consorţiul format din 33 de organizaţii din 12 state membre ale UE, coordonate de Pro Danube Management GmbH/Austria cu ajutorul Administraţiei Portului Rotterdam, în calitate de coordonator pentru zona Rin-Main. Potrivit reprezentantului Pro Danube Management GmbH, Manfred Seitz, organizaţia din Austria are rolul de a identifica investitori dispuşi să aloce fonduri pentru construcţia de obiective economice pe Dunăre, un astfel de obiectiv fiind şi terminalul de gaz lichefiat.
De unde a apărut ideea?
Ideea construirii unui astfel de obiectiv are la bază un studiu de prefezabilitate realizat în cadrul aceluiaşi proiect european. Potrivit lui Silviu Meterna, şef serviciu Marketing-Proiecte din cadrul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM), unul din rezultatele APDM în cadrul proiectului a fost de a pregăti studiul de prefezabilitate şi conceptul tehnic preliminar pentru "Terminalul de gaz natural lichefiat din zona Dunării Maritime", stabilindu-se Portul Galaţi ca potenţială locaţie pentru realizarea unui terminal GNL. Potrivit reprezentantului Pro Danube Management GmbH, Manfred Seitz, construcţia de terminale portuare de gaz lichefiat se înscrie în eforturile UE de a deveni cât mai puţin dependentă de resursa de gaze naturale a statelor membre ale fostei URSS, dar şi în programul de utilizare a combustibililor mai prietenoşi cu mediul faţă de combustibilii tradiţionali – benzina şi motorina.
Studiul de prefezabilitate indică un fapt inedit pentru Galaţi, oraş siderurgic, în care activitatea economică are un trend descendent: singurul terminal de gaz lichefiat de pe Dunărea românească ar putea fi construit la Galaţi, investiţie ce s-ar putea realiza până în 2020, cu o valoare de circa 20 de milioane de euro şi care ar determina o dezvoltare a activităţii economice a porturilor din zonă. Potrivit lui Silviu Meterna, coordonator al proiectului european din partea APDM, în primă fază, terminalul de gaz lichefiat ar putea avea o capacitate de 4.000 mc, cu posibilitate de dezvoltare până la 8.000 de mc (până în 2025).
„Practic vorbim de nişte rezervoare. Gazul lichefiat reprezintă o marfă de mare viitor având în vedere că Australia este în prezent cel mai mare exportator de gaze lichefiate – furnizează marfă pentru Asia -, urmând ca anul viitor să aibă o capacitate de furnizare a 71 de milioane de tone, iar SUA este de asemenea un mare furnizor de gaz lichefiat, cu o capacitate de furnizare a peste 60 de milioane de tone anual. În afară de locurile de muncă înfiinţate cu ocazia construirii acestui terminal portuar, prin funcţionare sa s-ar asigura 30-50 de locuri de muncă permanente. În plus, realizarea unei astfel de investiţii ar creşte traficul de mărfuri din Portul Galaţi”, a adăugat reprezentantul APDM. Totuşi, acesta a adăugat că "urmează să găsim un investitor dispus să investească într-un astfel de proiect". Investitorul – care ar urma să fie identificat de organizaţia austriacă înfiinţată în cadrul proiectului – ar putea beneficia de facilităţile fiscale oferite de Parcul Industrial, acolo unde ar urma să se construiască terminalul de gaz lichefiat. Potrivit lui Costică Voicu, şeful Parcului Industrial Galaţi, “investitorul ar putea beneficia de o serie de facilităţi fiscale puse la dispoziţie de municipalitate – scutiri de taxe şi impozite locale pe teren şi clădire, tarife reduse etc.". Totuşi, şeful Parcului Industrial a recunoscut că unitatea are ieşire la Dunăre, dar nu are amenajat un cheu corespunzător, deşi "există trei investitori interesaţi să se implice într-un astfel de proiect".
Rămâne de văzut dacă investitorul găsit de firma austriacă va fi convins să investească 20 de milioane de euro în Parcul Industrial, o unitate care, deşi administrată de municipalitate, nu a reuşit să semneze nici măcar un contract cu un investitor, deşi Parcul Industrial a fost înfiinţat în 2003.