Circa 52% dintre studenţii români vor să înceapă propria afacere în următorii doi ani, iar 57% ar preferă să fie antreprenori şi nu manageri într-o companie, conform studiului „Barometrul educaţiei şi culturii antreprenoriale în rândul tinerilor”.
În acelaşi timp, 56% dintre tineri consideră oportun să devină antreprenori după acumularea de experienţă profesională, mai arată studiul, realizat de EY România în parteneriat cu Academia de Studii Economice din Bucureşti.
Studiul mai semnalează că 97% dintre tinerii respondenţi sunt dispuşi să muncească din greu pentru a obţine ceea ce îşi doresc, iar 86% sunt dispuşi să îşi asume riscuri în acest sens. De asemenea, majoritatea respondenţilor consideră viziunea ca fiind cea mai importantă calitate a unui antreprenor de succes, urmată de motivaţie, pasiune şi capacitatea de a inova.
38% dintre tinerii studenţi români spun că educaţia şi pregătirea antreprenorială s-au îmbunătăţit într-o oarecare măsură în ultimul an în universitatea lor, iar 48% dintre ei au luat contact cu profesionişti din domeniul studiat în cadrul universităţii. Cu toate acestea, 44% dintre studenţii intervievaţi spun că universitatea pe care o urmează îi pregăteşte într-o măsură medie pentru a deveni antreprenori.
Cele mai importante trei măsuri care ar susţine universitatea în dezvoltarea spiritului antreprenorial în percepţia studenţilor ar fi simulări de tipul creează şi administrează propria afacere, stagii de practică în companii antreprenoriale şi cursuri de educaţie antreprenorială.
În ceea ce priveşte cele mai importante trei motive pentru a începe propria afacere, acestea sunt, în opinia respondenţilor, împlinirea aspiraţiilor prin punerea în practică a propriilor idei, independenţa şi capacitatea de a fi propriul şef şi perspectiva realizării de venituri din antreprenoriat, în timp ce obstacolele cele mai importante sunt considerate lipsa capitalului de început, teama de eşec şi situaţia economică incertă. În privinţa capitalului, fondurile europene ar reprezenta sursa principală de finanţare a start-up-ului personal.
Factorii cei mai importanţi ai succesului în afaceri sunt consideraţi de către tineri: ideea afacerii, calitatea planului de afaceri şi calitatea reţelei de contacte de business.
Dacă doar 5% dintre antreprenorii români respondenţi în studiul EY Barometrul antreprenoriatului românesc consideră că eşecul în afaceri este în societatea românească perceput ca prilej de învăţare, tinerii studenţi sunt mult mai optimişti. 22% dintre ei consideră eşecul în afaceri o oportunitate bună de a învăţa. Tot tinerii sunt mai optimişti decât antreprenorii consacraţi în privinţa mentalităţilor româneşti: 47% consideră că spiritul antreprenorial este susţinut de mentalităţile şi valorile locale, faţă de doar 35% dintre antreprenori care consideră acelaşi lucru.
Printre studenţii români, cea mai mare notorietate ca antreprenor o deţine Ion Ţiriac, urmat de Marius Ghenea, antreprenor în serie şi business angel, şi Dragoş Anastasiu (Eurolines). În cazul antreprenorilor străini, Steve Jobs este devansat ca notorietate de Bill Gates în rândul tinerilor români.
Cercetarea Barometrul educaţiei şi culturii antreprenoriale în rândul tinerilor a fost realizată în perioada 3 - 29 iunie 2014, în rândul studenţilor din universităţile din România aflaţi în an terminal, pe un eşantion de 765 de studenţi.
Respondenţii provin din universităţile Academia de Studii Economice Bucureşti, Universitatea Bucureşti, Universitatea Politehnică Bucureşti, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi, Universitatea Babeş Bolyai Cluj Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Universitatea Petrol şi Gaze Ploieşti, Universitatea Ovidius din Constanţa, Universitatea Politehnică Timişoara, Universitatea din Piteşti, Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară, Universitatea Ştefan cel Mare Suceava, Universitatea Valahia din Târgovişte, Universitatea '1 Decembrie 1918' din Alba Iulia. Majoritatea răspunsurilor a fost colectată de la studenţii din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, aceasta fiind şi partenerul EY în realizarea barometrului.
EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale.