Mihai Ochialbescu, directorul APDM, a anunţat semnarea unei părţi a contractelor aferente proiectului ”CODENAV-Sistem de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunărea maritimă” prin implementarea căruia va fi diminuat impactul negativ asupra mediului pe care îl generează în prezent activităţile de transport fluvial. Prin proiect, porturile Dunării Maritime (Galaţi, Brăila şi Tulcea) vor fi dotate fiecare cu nave, instalaţii şi echipamente specializate în colectarea şi eliminarea reziduurilor provenite de la vapoare. Această dotare va duce la scăderea actualelor costuri cu depoluarea apelor din zonele portuare, va eficientiza intervenţia în depoluarea apelor Dunării, vom avea un fluviu mult mai curat şi va creşte traficul de nave în aceste porturi. Mihai Ochialbescu apreciază că investiţiile din cadrul acestui proiect vor face din porturile Dunării maritime cele mai performant dotate porturi europene, privind depoluarea.
Silviu Meternă, managerul de proiect, a precizat că până la această dată a fost semnat un contract de proiectare şi execuţie pentru două nave bază cu Navrom Reparaţii SRL Galaţi şi un altul pentru două nave multifuncţionale şi pentru remotorizarea navei Depol 6 cu Shipyard ATG SRL Giurgiu. În perioada imediat următoare vor fi semnate contractele aferente navei de asistenţă ce va fi utilizată în operaţiunile de transvazare a produselor petrolire şi colectarea deşeurilor menajere de la nave pentru portul Galaţi, a celor 25 de containere folosite pentru toate tipurile de deşeuri, inclusiv cele periculoase, destinate porturilor Galaţi, Tulcea şi Brăila.
Mihai Ochialbescu a precizat că la această dată există doar la Galaţi o navă bază care colecteaza toate deşeurile, le prelucrează, iar o parte dintre deşeuri ajunge în zone specializate, unde se distrug, întrucât acestea nu pot fi distruse pe nava bază. Practic la Galaţi se prelucrează deşeurile aduse din portul Brăila şi Tulcea. Directorul APDM apreciază că prin proiectul CODENAV vor dispărea actualele probleme ce apar în privinţa transportului, prelucrării şi neutralizării deşeurilor aduse de la distanţăt: ”Acum apar probleme cu stocările pe mal, cu mediul... Sunt multe probleme care apar pentru că nu au în portul respectiv posibilitatea să predea deşeurile. Spre exemplu, multe nave maritime care au obligaţia să predea deşeurile în porturile în care operează, dacă operează la Brăila nu se mai opresc la Galaţi să predea deşeurile. Navele din Galaţi, Tulcea şi Brăila sunt de capacitate mică, cea de la Tulcea are 50 de tone maxim şi poate prelua 30 de tone. Dacă vin două nave maritime, le-am umplut şi s-a terminat. Când vom avea întreg sistemul CODENAV pus la punct, vom avea şi la Brăila o navă bază cu prelucrare şi absolut tot. La Galaţi la fel, la Tulcea la fel, plus navele de intervenţie... şi nu vor mai fi probleme”.
Bugetul aferent proiectului CODENAV este de peste 48 milioane de lei, din care aproximativ 27 milioane lei reprezintă finanţarea nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, diferenţa fiind acoperită din bugetul statului român. Perioada de implementare a proiectului se încadrează în intervelul de timp 23 decembrie 2010 – 31 decembrie 2014.
Silviu Meternă, managerul de proiect, a precizat că până la această dată a fost semnat un contract de proiectare şi execuţie pentru două nave bază cu Navrom Reparaţii SRL Galaţi şi un altul pentru două nave multifuncţionale şi pentru remotorizarea navei Depol 6 cu Shipyard ATG SRL Giurgiu. În perioada imediat următoare vor fi semnate contractele aferente navei de asistenţă ce va fi utilizată în operaţiunile de transvazare a produselor petrolire şi colectarea deşeurilor menajere de la nave pentru portul Galaţi, a celor 25 de containere folosite pentru toate tipurile de deşeuri, inclusiv cele periculoase, destinate porturilor Galaţi, Tulcea şi Brăila.
Mihai Ochialbescu a precizat că la această dată există doar la Galaţi o navă bază care colecteaza toate deşeurile, le prelucrează, iar o parte dintre deşeuri ajunge în zone specializate, unde se distrug, întrucât acestea nu pot fi distruse pe nava bază. Practic la Galaţi se prelucrează deşeurile aduse din portul Brăila şi Tulcea. Directorul APDM apreciază că prin proiectul CODENAV vor dispărea actualele probleme ce apar în privinţa transportului, prelucrării şi neutralizării deşeurilor aduse de la distanţăt: ”Acum apar probleme cu stocările pe mal, cu mediul... Sunt multe probleme care apar pentru că nu au în portul respectiv posibilitatea să predea deşeurile. Spre exemplu, multe nave maritime care au obligaţia să predea deşeurile în porturile în care operează, dacă operează la Brăila nu se mai opresc la Galaţi să predea deşeurile. Navele din Galaţi, Tulcea şi Brăila sunt de capacitate mică, cea de la Tulcea are 50 de tone maxim şi poate prelua 30 de tone. Dacă vin două nave maritime, le-am umplut şi s-a terminat. Când vom avea întreg sistemul CODENAV pus la punct, vom avea şi la Brăila o navă bază cu prelucrare şi absolut tot. La Galaţi la fel, la Tulcea la fel, plus navele de intervenţie... şi nu vor mai fi probleme”.
Bugetul aferent proiectului CODENAV este de peste 48 milioane de lei, din care aproximativ 27 milioane lei reprezintă finanţarea nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, diferenţa fiind acoperită din bugetul statului român. Perioada de implementare a proiectului se încadrează în intervelul de timp 23 decembrie 2010 – 31 decembrie 2014.