Marile lanțuri hoteliere din Europa au început să angajeze lucrători fără experiență sau CV, directorii recunoscând că acum încep să vadă consecințele mai multor ani în care angajații au fost prost plătiți, transmite Reuters. Mii de angajați au părăsit industria ospitalității când călătoriile internaționale au fost înghețate în perioada pandemiei de COVID-19. Mulți dintre ei au ales să nu se mai întoarcă, găsind locuri de muncă mai bine plătite în altă parte, astfel că hotelierii se confruntă cu un deficit grav de mână de lucru. Grupul francez Accor, cel mai mare grup hotelier din Europa, a început să testeze recrutarea de persoane care anterior nu au lucrat în industria hotelieră, a recunoscut recent directorul general Sebastien Bazin. Potrivit acestuia, Accor, grup care operează mărci de hoteluri precum Mercure, ibis și Fairmont în peste 100 de țări, are nevoie de 35.000 de angajați la nivel global. "Am încercat acest lucru la Lyon și Bordeaux în urmă cu zece zile și în week-end-ul acesta vom avea interviuri cu oameni care nu au CV, experiență anterioară și care sunt angajați în decurs de 24 de ore", a spus Sebastien Bazin. Pe termen scurt, Accor a decis să ocupe posturile libere din Franța cu tineri și emigranți iar în paralel își reduce serviciile. "Este vorba de studenți și oameni care vin din Africa de Nord. Și, practic, închidem restaurantele pentru prânz sau le deschidem doar cinci zile pe săptămână. Nu există altă soluție", a precizat Sebastien Bazin. Acesta a adăugat că noii recruți beneficiază de un training de doar șase ore sau învață în timpul programului. Salarii mai mari, cazare gratuită și facilități precum bonusuri Deficitul de personal este o problemă deosebit de gravă în Spania și Portugalia, țări unde turismul era responsabil pentru 13% respectiv 15% din PIB înainte de pandemie. Hotelierii din aceste țări au început să ofere salarii mai mari, cazare gratuită și facilități precum bonusuri și asigurare medicală. "Mulți angajați au decis să se mute spre alte sectoare așa că repornim industria de la zero și trebuie să ne batem pentru a găsi personal talentat", a dezvăluit directorul grupului hotelier Melia, Gabriel Escarrer. Pentru a atrage personal, acest grup a oferit recent cazare, uneori chiar în camerele de hotel, din cauza lipsei de locuințe care să poată fi închiriate în apropiere de stațiunile sale. Hotelierii mai mici se confruntă cu probleme similare. Directorul de operațiuni de la Hotel Mundial, unul dintre cel mai renumite hoteluri din Lisabona, spune că în prezent încearcă să recruteze 59 de angajați. Fără personal suficient, directorul se teme că unele hoteluri vor reduce numărul de oaspeți și gama de facilități pe care le vor oferi. "Dacă nu vom putea recruta, vom fi nevoiți să ne restrângem serviciile. Este regretabil și dramatic pentru o industrie care nu a avut venituri în ultimii doi ani", spune directorul de la Hotel Mundial. Scenariu similar în principalele destinații turistice din Europa Același scenariu se regăsește peste tot în barurile, restaurantele și hotelurile din Spania și Portugalia, două dintre principalele destinații turistice din Europa. Jose Carlos Sacó, 52 de ani, poate să își deschidă barul său din Madrid, Tabanco de Jerez, numai în weekend când studenții care au nevoie de un ban în plus pot să lucreze pentru că nu au cursuri. "În timpul săptămânii nu pot deschide pentru că nu am angajați, toți sunt la ore", spune Jose Carlos Sacó. Industria de catering din Spania ar avea nevoie de 200.000 de angajați iar hotelurile din Portugalia au nevoie de cel puțin 15.000 de noi angajați, susțin Asociațiile hotelierilor din cele două țări. "Cu siguranță, soluția va fi majorarea salariilor", spune Jose Luis Yzuel, reprezentantul unei asociații a firmelor din sectorul serviciilor de catering. Directorul general de la Accor, Sebastien Bazin, spune că hotelurile care sunt pline doar în proporție de 60%-70% pot face față deficitului de personal, criza va apărea când vor ajunge la un grad de umplere de 100%. "Problema mea este că știu că între începutul lui iulie și sfârșitul lui august voi avea un grad de ocupare de 100%, pot să deservesc pe toată lumea?", se întreabă Sebastien Bazin. Acesta a recunoscut că în trecut industria nu a acordat salarii suficiente și nici nu s-a concentrat pe pregătirea personalului. "Jumătate din vină are legătură cu faptul că am fost orbi, că nu am acordat suficientă atenție față de foarte mulți angajați și probabil i-am plătit insuficient pe unii oameni pentru mult prea mult timp. Așa că ăsta este un semnal de alarmă", a recunoscut Sebastien Bazin. (sursa Agerpres)