Lipsa banilor şi birocraţia sunt cauzele pentru care, în România, doar un tânăr din 100 decide să demareze o afacere pe cont propriu, potrivit unui studiu EY.
Majoritatea participanţilor la studiu (90%) consideră că accesul la finanţare al antreprenorilor tineri (de sub 40 de ani) este dificil sau foarte dificil.
„În România, unu din 100 de tineri decid să înceapă o afacere pe cont propriu, faţă de unu din patru tineri în Cehia, Polonia sau Ungaria. Cele mai frecvente cauze invocate sunt lipsa banilor şi birocraţia. Problemele sunt arhicunoscute, iar banii sunt puţini. În general, adunând programele oferite de Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, din cadrul Ministerului Economiei, se ajunge la un ajutor de stat nerambursabil agregat pentru sprijinirea generării şi dezvoltării IMM de 73 milioane euro pentru 2014, iar dacă din această sumă scădem programul Schema de minimis, care anul trecut nu s-a implementat, ajungem la un ajutor nerambursabil al statului român (şi al statului Elveţian prin Programul Elveţiano-Român pentru IMM-uri) de aproximativ 17,3 milioane euro pentru anul 2014”, arată Mihaela Matei, coordonatorul proiectului „Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului românesc”.
Conform calculelor EY, se estimează că, prin Direcţia Generală pentru IMM şi Cooperaţie (DGIMMC/ DIPIMM), vor fi ajutaţi, în acest an, 2.315 antreprenori, cu 13% mai puţini decât în 2013.
Programele cu numărul cel mai mare de beneficiari vor fi Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, cu 493 de beneficiari, Schema de minimis, cu 555 firme beneficiare şi Programul Mihail Kogălniceanu, cu 400 de beneficiari.
Cea mai cunoscută schemă pentru întreprinzătorii aflaţi la început de drum este cea pentru tinerii întreprinzători care, în 2014, va avea un buget redus cu aproximativ 700.000 de euro, ridicându-se, în total, la aproximativ 4,7 milioane euro şi cu beneficiari estimaţi de DGIMMC în scădere de la 576, în 2013, la 493 în 2014 (minus 14%).
Potrivit EY, la nivel mondial, există peste 600 de site-uri (unul dintre cele mai mari este kickstarter.com) care oferă crowdfunding, ceea ce înseamnă că îţi poţi finanţa afacerea de la zeci, sute sau chiar mii de „donatori” de sume mici care îţi văd proiectul pe net şi vor să te ajute să îl transformi în realitate. La nivel global, platformele de crowdfunding au adunat fonduri de 2,7 miliarde dolari în 2012 pentru mai mult de un milion de campanii şi 5,1 miliarde dolari în 2013 (estimare de Massolution Crowd Power Solutions). În 2009, piaţa se ridica la doar 530 milioane dolari.
„Din păcate, nici soluţia crowdfunding-ului nu este foarte accesibilă antreprenorilor români, cu excepţia situaţiei în care gândesc un produs/serviciu cu piaţă mondială pentru a fi interesant pentru crowdfunderii de pe site-uri internaţionale. Aşa cum statul român nu dispune de un buget impresionant pentru susţinerea antreprenorilor, nici românul de rând nu are bani să dea din buzunar pentru proiecte care pur şi simplu i se par interesante”, menţionează EY.