16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Dacia - o maşină de poveste
Dacia - o maşină de poveste

Povestea Dacia, principalul producător de automobile din România, a început odată cu construcţia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (judeţul Argeş) în 1966, având la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcţia uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an şi jumătate. La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 staţii de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august, s-a testat primul motopropulsor.

Totul a început cu Dacia 1100

Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când a început producţia modelului Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca lucrătorii de la Dacia să le asambleze. Din 1968 şi până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uşoară modificare estetică la partea frontală. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa R12, fiind prezentată la saloanele auto de la Bucureşti şi Paris.
Între 1970 şi 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 — modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2.000 de exemplare, până în 1982).
După expirarea licenţei Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 şi 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul — Dacia Nova — fără nicio legătură cu modelul iniţial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat şi fabricat integral în România.
În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porţile uzinei a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000. În acelaşi an întreprinderea a obţinut Certificatul de Atestare a Implementării Sistemului Calităţii ISO 9001.
La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societăţii şi Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, având ca principală misiune susţinerea dezvoltării Grupului pe pieţele emergente.
În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 Dacia Solenza (diesel).

Logan a marcat relansarea pe piaţa auto

Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piaţa auto europeană. Dacia a ştiut să câştige încrederea clienţilor datorită valorilor sale: generozitate, care se traduce prin cel mai bun raport preţ/spaţiu interior de pe piaţă, fiabilitate şi robusteţe.
În 2005, Dacia a fost aleasă maşina anului în Serbia şi Muntenegru şi a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută maşină din Europa Centrală şi de Est, depăşind modele cu tradiţie, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vândut, în 2005, 164.406 maşini la nivel mondial, dintre care 134.887 Dacii Logan, 8.354 Dacii Solenza şi 21.185 vehicule comerciale. Producţia de automobile a atins un maxim istoric de 172.000 unităţi. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu şi a produs automobilul cu numărul 2.500.000. Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).
Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piaţa occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l ''cel mai ieftin model cu şapte locuri care poate fi cumpărat''. Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depăşit pragul de 100.000 unităţi, mai exact 128.411 unităţi, iar producţia totală a trecut de 200.000 unităţi. În câteva ţări, cum ar fi Rusia şi Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.
La Salonul Auto de la Bucureşti din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up. În aceeaşi lună a fost fabricat autoturismul Dacia cu numărul 3.000.000.
A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) şi a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172.886 unităţi, iar vânzările totale la 257.854 unităţi. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero.

Duster - un alt concept

Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster, vehiculul cu numărul 500.000 fiind fabricat în decembrie 2013. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012. De altfel, modelul a fost ales ''Maşina Anului 2011'' în România şi Croaţia, a obţinut trofeele ''SUV-ul Anului 2011'' în România, ''Autobest 2011'', ''Cel mai 4x4 al anului 2012'' în Franţa, ''Argus'' (la categoria vehicule de familie) în Franţa, precum şi titlul de ''Campion la Valoarea Reziduală 2011'' în Germania.
La 5 martie 2013, producătorul de la Mioveni a prezentat, în premieră mondială, la Salonul Auto de la Geneva, noua Dacia Logan MCV, precum şi seria limitată Duster Aventure.
Noul Logan MCV, lansat în 2006, a venit cu un exterior modern, specific modelelor break, dar şi cu dotări în serie, încă de la primul nivel de echipare: sistemul de control al stabilităţii ESP, direcţia asistată, airbaguri laterale (pentru toate pieţele unde se comercializează motoare Euro5) şi bancheta spate rabatabilă 1/3-2/3 (în toate ţările de comercializare). Lansarea în România a avut loc la 28 mai 2013.
Seria Limitată Duster Aventure, cu un look robust şi original, este echipat cu o rampă de proiectoare, cu un sistem de navigaţie Garmin şi păstrează toate atributele care au contribuit la succesul modelului 4X4.
Noul model Duster prezentat la 19 septembrie 2013, la Salonul Auto de la Frankfurt, este versiunea restilizată a SUV-ului lansat de Dacia în 2010, şi are un exterior mai modern şi un interior schimbat semnificativ. Noua Dacia Duster aduce mai multe echipamente la acelaşi preţ, printre care Dacia MEDIA NAV, regulator-limitator de viteză, asistenţă la parcarea cu spatele şi sistem de control al traiectoriei (ASR-ESP) disponibil în serie. O noutate este şi noul motor pe benzină 1.2 TCe 125 CP, cu un consum de carburant de numai 6,0 l/100 km şi cu emisii reduse de CO2. În România lansarea a avut la 17 octombrie 2013, preţul pentru modelul de intrare (versiunea Acces) fiind de 10.900 euro, cu TVA inclus, iar cel mai bine echipat model din gamă (Laureate 4 x 4 Diesel, 110 CP) va fi vândut cu 17.000 de euro, cu toate taxele incluse.

Expansiunea este strâns legată de investiţii

Investiţiile totale realizate de Renault la Dacia, de peste 1,6 miliarde euro, au contribuit la poziţionarea Dacia ca una dintre cele mai importante companii din economia românească, cu o contribuţie semnificativă la produsul intern brut şi la exporturile ţării. Calitatea produselor Dacia este recunoscută la nivel internaţional. Succesul Dacia se explică prin faptul că autovehiculele produse la Mioveni oferă un raport preţ/ calitate/ prestaţii/ fiabilitate imbatabil. Peste 90% din producţia Uzinei Vehicule de la Mioveni este exportată în 41 de ţări de pe patru continente, ultimele pieţe de desfacere pentru Dacia fiind Marea Britanie, Irlanda şi Danemarca (2013).
În iulie 2013, producătorul auto român a lansat pe piaţa din Marea Britanie Duster Black Edition, versiunea îmbunătăţită a SUV-ului care se vinde de la preţul de 17.575 lire sterline. Modelul Duster Black Edition celebrează ediţia din 2013 a Festivalului Vitezei de la Goodwood şi concurează cu noul SUV low-cost al Nissan.
Numărul de vehicule comercializate în 2012 a totalizat 308.976 unităţi, în scădere cu 18.902 unităţi (5,7%). În România, compania a livrat 21.308 vehicule, iar pe plan extern a comercializat 287.668 unităţi. Topul vânzărilor este condus de Dacia Duster (133.250 de unităţi), urmată de Dacia Logan Berlină (56.911 unităţi) şi Dacia Sandero (50.855 unităţi). Dacă în cazul Dacia Logan Berlină, vânzările au înregistrat un plus de 14.925 de unităţi, modele Duster şi Sandero au consemnat livrări în scădere cu 35.320 de unităţi, respectiv 9.702 unităţi.


Articole înrudite