Situaţia în care se află agenţii de nave ca urmare a propunerii AFDJ de a încheia cu aceştia un nou contract cu anumite prevederi ce urmează să afecteze puternic agenţii mici ar putea să se schimbe. Memoriul acestora ajuns şi pe masa Guvernului României care, într-un timp foarte scurt a transmis Ministerului Transporturilor plîngerile agenţilor cu solicitarea expresă de a se lua măsurile legale ce se impun. Între timp, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi a reacţionat în cazul semnalat de cotidianul nostru prin articolul “AFDJ Galaţi loveşte mortal agenţii de nave” transmiţând redacţiei noastre o informare cu privire la motivele care au stat la baza deciziilor luate.
”AFDJ Galaţi îndeplineşte funcţia de autoritate de căi navigabile pe sectorul românesc al Dunării de la intrarea în ţară la km 1.075 până la ieşirea în Marea Neagră, pe braţul Sulina, în rada Sulina, pe braţele navigabile ale Dunării, Borcea, Bala, Măcin, Vâlciu, Caleia, pe braţul Chilia cu braţele secundare, pe braţul Sfântul Gheorghe cu canalele de rectificare şi pe braţele secundare ale Canalului Sulina, denumite Dunărea Veche. AFDJ Galaţi, în calitatea sa de autoritate de căi navigabile, îi revine sarcina de ducere la îndeplinire a «Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunăre» semnată la Belgrad la 18 august 1948 şi ratificată prin Decret nr. 298/30.10.1948, precum şi a altor obligaţii ce îi revin statului român din convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte. Urmare a evenimentului de navigatie care s-a soldat cu eşuarea şi scufundarea pe digul de sud, în zona Bara Sulina, a navei Fortuna S în data de 8 octombrie 2014, Consiliul de Administraţie al A.F.D.J., în cadrul şedinţei din luna iulie 2015, a hotărât obligativitatea prezentării, prin agenţii de navă, a unor poliţe de asigurare P&I (Protection and Indemnity) care să cuprindă şi riscul de îndepartare a epavei, pentru toate navele care vor solicita tranzitarea Canalului Sulina, aceste obligaţii urmând a fi introduse in noile contracte încheiate cu societăţile de agenturare. Totodată, în cadrul aceleiaşi şedinţe, Consiliul de Administraţie al A.F.D.J. a considerat necesară introducerea ca obligaţie contractuală, constituirea de către societăţile de agenturare a unei garanţii de plată, ca o măsură de protecţie, pentru evitarea unor situaţii, pe care Administraţia le-a întâmpinat în sensul înregistrării unor creanţe care nu au mai fost recuperate. În vederea introducerii în noile contracte a acestor elemente de completare a clauzelor contractuale dispuse prin hotărîrea Consiliului de Administraţie, agenţii de navă au fost invitaţi la sediul Adminstraţiei, pentru discuţii şi clarificări pe marginea proiectului de contract, în cadrul mai multor întâlniri, prima având loc pe data de 22.10.2015, urmată de cele din data de 28.04.2016 si 25.07.2016. Până la finalizarea discuţiilor, contractul s-a prelungit prin acte adiţionale fără completări sau modificări, în prezent, valabilitatea acestuia fiind până pe data de 30.09.2016. Cu ocazia întâlnirii din 25.07.2016, părţile au agreat, cu mici excepţii, următoarele:
1. În urma ratificării de către România a Convenţiei de la Nairobi, prin Legea nr. 31 / 2016, s-a hotărât ca armatorul navei să prezinte, prin agent, cu cel mult 24 ore înaintea intrării navei prin Canalul Sulina, o copie lizibilă a Certificatului de Asigurare sau altă garanţie financiară (Certificate of insurance or other financial security in respect of liability for the removal of wrecks) cu termen valabil, pentru riscul de îndepărtare a epavei (wrek liability), eliberat, emis sau vizat de către autoritatea competentă din statul de înmatriculare a navei.
2. Din punct de vedere al altor riscuri, să se prezinte, prin agentul navei, cu cel mult 24 ore înaintea intrării navei prin Canalul Sulina, o copie lizibilă a poliţei P&I, care să acopere eventualele pagube produse terţilor (avariere/distrugere semnalizare plutitoare, avariere/distrugere construcţii hidrotehnice, poluare).
3. Garanţia pentru plata prestaţiei se va prezenta prin opţiunea agentului de navă, astfel:
3.1. prin depunerea unei garanţii contractuale valabilă pe toată perioada derulării contractului, într-un cuantum ce va fi comunicat ulterior;
sau
3.2. prestaţiile de tranzitare şi pilotaj vor fi achitate şi confirmate prin transmiterea dovezii plăţii de către agentul de navă, în avans, pe baza facturilor estimate, transmise prin fax, email, curier sau poştă, anterior datei de plecare a navei din portul de operare.
Obligaţia privind punerea la dispoziţia Administraţiei a copiei lizibile a Certificatului de Asigurare şi a poliţei P&I revine armatorului/operatorului navei, agentul de navă fiind doar un intermediar”, se arată în documentul remis redacţiei noastre de către AFDJ Galaţi.