Peste 1,3 milioane de oameni activează, în prezent, în economia românească, în calitate de acţionari la o firmă, mai mulţi cu aproape 50.000 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, arată un studiu realizat de Frames şi TrainYourBrain. Profilul omului de afaceri este reprezentat, în principal, de un bărbat cu vârsta între 40-49 de ani, din Bucureşti, cu studii superioare, care face business în construcţii, transport, producţie sau comerţ. Potrivit datelor statistice, cele 914.415 firme aflate în activitate (fără firme în insolvenţă, faliment, lichidare etc.) aveau în total 1.345.137 de acţionari, la finalul primele 10 luni din 2018. Spre comparaţie, în perioada similară din 2017, existau cu 47.428 de firme mai puţin, iar numărul acţionarilor era mai mic cu 49.596 de persoane. Analiza arată, totodată că, faţă de 2013, numărul acţionarilor a crescut cu 216.247, un semn că tot mai mulţi români au decis să se implice în afaceri în aceşti ani. Dintre cei peste 1,3 milioane de oameni implicaţi în business din postura de acţionari la o societate comercială activă, cei mai mulţi sunt bărbaţi (843.386), reprezentând 62,7% din total. Numărul femeilor a crescut cu 21.806 în primele 10 luni din 2018 faţă de anul trecut şi a ajuns la 501.751 (37,3%). Şi numărul bărbaţilor implicaţi în business a crescut în acest interval cu 27.790, în ton cu evoluţia pozitivă din mediul economic. "Interesant este că numărul femeilor implicate în business a crescut proporţional semnificativ în ultimii ani, mai mult decât cel al bărbaţilor. Spre comparaţie, faţă de 2013, numărul femeilor a crescut cu peste 100.000, la 408.097. Şi implicarea lor, ca varietate de business-uri, s-a extins foarte mult şi chiar a ajuns să domine zone precum asistenţa socială, servicii şi sănătate, cu procente între 52% şi 63%", afirmă analiştii de la compania de consultanţă Frames.
Din punct de vedere al vârstei, cei mai mulţi acţionari au vârsta între 40-49 de ani (390.369 - 29.02%), urmaţi de cei între 30-39 ani - 357.652 (26,59%), cei de 49-59 ani - 254.199 (18,9%) şi de cei peste 60 de ani - 219.867 (16,35%). "Datele statistice arată că, faţă de anul trecut, a crescut numărul celor de peste 40 de ani implicaţi în business şi s-a redus numărul tinerilor acţionari la firme, cu aproape 2000. Astfel, tinerii de până în 29 de ani au ajuns să reprezinte 9,15% din totalul acţionarilor, cu aproape 3 procente sub nivelul din 2013. Spre exemplu, în Bucureşti, în polul business-ului din România, dacă în 2013 aveam 31.552 de acţionari tineri, acum s-a ajuns la numai 25.369", declară Adrian Negrescu, managerul Frames. Sondajele realizate de Frames şi compania de traininguri şi evenimente corporate TrainYourBrain indică, pe de altă parte, că peste 54% dintre oamenii de afaceri au studii superioare, 32% au studii medii, iar 14% nu şi-au declarat nivelul educational. În ceea ce priveşte starea civilă, 73% dintre investitori sunt căsătoriţi, 16% sunt singuri/divorţaţi/văduvi etc., iar 11% nu şi-au declarat situaţia.
Business-ul, în zona marilor oraşe
Analiza Frames&TrainYourBrain arată că, din punct de vedere al reprezentării geografice, cei mai mulţi acţionari din business-ul românesc sunt în Bucureşti (315.979), urmaţi de cei din judeţele Cluj (76.153), Timiş (62.120), Ilfov (59.311), Constanţa (56.656), Bihor (46.113) şi Braşov (43.670). La polul opus se află judeţele Mehedinţi (8477), Covasna (8933), Ialomiţa (9218), Tulcea (10.332) şi Călăraşi (10.696) "Interesant este faptul că, dincolo de preponderenţa bărbaţilor în materie de business, există judeţe în România unde, din punct de vedere procentual, femeile înregistrează o prezenţă semnificativă, de peste 40% în Galaţi, Dolj, Hunedoara, Brăila şi Tulcea, în condiţiile în care media la nivel naţional este de 37,3%", se mai arată în analiză. În ceea ce priveşte vârsta acţionarilor, dincolo de situaţia din Capitală, cei mai mulţi tineri implicaţi în afaceri sunt din Cluj, Timiş şi Constanţa, acolo unde sunt şi cei mai mulţi acţionari în vârstă, de peste 60 de ani.
Domenii de activitate
La nivel de domenii de activitate, statistica arată că bărbaţii sunt implicaţi, în principal, în firmele de construcţii (73%), transport (72,1%) , producţie (66%) şi comerţ (57,7%), în timp ce femeile sunt cel mai adesea prezente în domenii precum sănătatea şi asistenţa socială (57,3%), serviciile (52,9%), activităţile administrative (44,7%) şi cele cultural-educative (42,9%). Care sunt însă cele mai atractive domenii de investiţii? "Statisticile ONRC arată că cele mai interesante sectoare din acest an, judecând după numărul societăţilor noi înfiinţate în primele 10 luni din 2018, sunt, în continuare comerţul şi service-urile auto (22.190 firme), agricultura, silvicultura şi pescuitul (16.137 firme), sectorul de prelucrare (12.063) şi construcţiile (10227)", arată analiza. Dincolo de aceste sectoare, un potenţial semnificativ îl înregistrează afacerile din IT&C. Potrivit unui studiu KeysFin, în România activează, în prezent, peste 17.000 de firme de software, cu aproape 3.000 mai multe decât în anul de referinţă 2012. Afacerile acestora au trecut, anul trecut, de pragul de 4,9 miliarde de euro, iar în acest an se va depăşi nivelul de 5,4 miliarde de euro. "Având în vedere dinamica economică mondială, investiţiile în software, în tehnologie în general, au un potenţial semnificativ, având în vedere mai ales calitatea resursei umane şi raportul preţ-calitate", afirmă analiştii.